۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۶۱۵۸۱
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی:

مسجد پناهگاهی برای مصون ماندن از آفات زمان است

مسجد پناهگاهی برای مصون ماندن از آفات زمان است
اصفهان - حجت الاسلام نقدعلی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی مساجد، گفت: می توان با برنامه ریزی صحیح، تربیت عقلانی در مسجد را تدوین و طراحی کرد.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در خصوص اهمیت مساجد و کاربرد مسجد در زندگی انسانها، گفت: کارکردهای مساجد فراوان است و ظرفیت‌های گسترده ای در مسجد وجود دارد که می‌توان به خوبی از آنها در عرصه های مختلف زندگی مردم استفاده کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم با اشاره به کاربردهایی که امام حسن مجتبی(ع) در خصوص مساجد فرموده اند، افزود: ثمرات مسجد بسیار زیاد است از جمله اینکه با ورود به مسجد رحمتی که مورد انتظار است شامل حال اشخاص می شود یا با سنتی از سنت های خوب عالمان آشنا می شوند یا نمازگزار کلمه ای می آموزد که او را از مسیر گمراهی دور می سازد یا کلمه ای فرا می گیرد که او را در مسیر هدایت قرار می دهد.

حجت الاسلام نقدعلی در ادامه با بیان اینکه مسجد آثار مادی و معنوی بسیاری در زندگی انسان دارد، تصریح کرد: مسجد پناه گاهی برای مصون ماندن از آفات زمان است و می توان با برنامه ریزی صحیح، تربیت عقلانی در مسجد را تدوین و طراحی کرد.

وی تربیت عقلانی در مسجد را مشروط به زنده بودن مسجد دانست و اظهار کرد: زنده بودن یک مسجد به پویایی و فعالیت امام جماعت مسجد بستگی دارد، امام جماعتی که قادر باشد مستمع را اقناع کند و موجب جلب و جذب مخاطب به مسجد شود در حقیقت مسجد را زنده نگه داشته است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی به جایگاه متولیان و هیأت امنای مساجد اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم دو پیامبر الهی یعنی حضرت ابراهیم و اسماعیل متولی مسجد بودند از این رو متولیان مساجد باید از ارزش و جایگاهشان آگاهی داشته و وظیفه تطهیر کردن مساجد چه از نظر ظاهری و چه از لحاظ معنوی را به نحو احسن انجام دهند.

حجت الاسلام نقدعلی با تأکید بر اهمیت فضای داخلی و شکل ظاهری مساجد و ضرورت ایجاد شرایط جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، تصریح کرد: اجرای برنامه های پر محتوا، سودمند و متنوع و نحوه صحیح و اسلامی برخورد با نمازگزاران می تواند راهی جهت جذب قشر نوجوان و جوان به مساجد باشد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، ایجاد کتابخانه، سالن ورزشی کنار مسجد و وجود مهد کودک را از عوامل پرجمعیت کردن مساجد دانست و اظهار کرد: تمام کسانی که با مساجد مرتبط هستند برنامه های خود را به سمت اجرایی کردن چنین اموری هدایت کنند تا شاهد جذب افراد و اقشار مختلف به مساجد باشیم.

وی همچنین به کانون‌های مساجد که نقش نرم افزاری مساجد را برعهده دارند اشاره کرد و افزود: کانون صرف زدن یک تابلو بر سر در مسجد نیست بلکه طراوت جوانی و فعالیت مسؤولانی که در مساجد برنامه ریزی‌های فرهنگی را بر عهده دارند را بر همگان آشکار می سازد و این انگیزه ها موجب کارآمدی کانون های فرهنگی هنری مساجد می شود.

حجت الاسلام نقدعلی با اشاره به نقش و کارآمدی مساجد در حل و فصل امور مردم در زمینه های مختلف، تصریح کرد: می توان در مساجد به اموری مانند اصلاح اختلافات خانوادگی و فعالیتهای مشاوره ای، ویزیت بیماران توسط پزشکان خدوم و جهادی پرداخت، همچنین لازم است برنامه میز خدمت در هر مسجد برای رسیدگی به مشکلات مردم مهیا باشد./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات