۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۶۷۶۱۹۰
به بهانه روز جهانی زن؛

انقلاب اسلامی احیا کننده هویت بانوی اسلامی ایرانی

انقلاب اسلامی احیا کننده هویت بانوی اسلامی ایرانی
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اسلام حق مالکیت برای زن ترسیم می کند و جایگاه ممتازی به او می بخشد هویتی را که اسلام به زن می دهد در هیچ ادیانی دیده نمی‌شود.

حجت الاسلام مهدی موری مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا گفت: اگر شخصیت فردی و اجتماعی زن را به ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم کنیم و در یک تقسیم بندی دیگر زن ایرانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، متوجه خواهیم شد چه تغییرات شگرفی در شخصیت زنان ایرانی و اسلامی اتفاق افتاده است.

پژوهشگر تاریخ با اشاره به جمعیت بانوان افزود: جمعیت زنان بیش از نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهد و این بر کسی پوشیده نیست در منابع و کتب تاریخی ایران قبل از اسلام و در عهد پادشاهی برای زن‌ها یک نقش خاص که تاثیرگذار در جامعه و تاریخ باشد پیدا نمی کنیم مگر در اواخر دوره ساسانی که آن هم تعداد انگشت شماری حکومت را به دست گرفته باشند و از دل سنگ نوشته‌های باستانی مورد خاصی یافت نمی شود.

وی اظهار داشت: در عهد اسلام در عصر امویان و عباسیان و ملوک الطوایفی و حکومت های بعد از حمله مغول هم جایگاه ویژه‌ای برای قشر بانوان مشاهده نمی شود چه بسا جنگی به علت یک زن اتفاق افتاده باشد اما آن هم بر سر هوا و هوس پادشاهان بوده است و برای بانوان جایگاه دون پایه قائل بودند.

دبیر آموزش گروه تاریخ دانشگاه علوم و معارف اسلامی با توجه به تاریخ معاصر ابراز داشت: در صد سال گذشته در جنبش های اخیر نقش بانوان در مبارزه با استبداد پررنگ می شود و به عنوان شاعره اثرگذار می‌شوند در دوران سلطنت پهلوی جایگاه ویژه‌ای به عنوان کالا و ابزار مسائل اقتصادی پیدا می‌کنند البته این جایگاه از جهت منفی و بهره کشی است و از نمود ممتاز و تاثیرگزار بر مسائل بنیادی کشور برخوردار نمی‌شوند.

وی اذعان داشت: آزادی در عصر پهلوی با کشف حجاب و بی بند و باری همراه بود و در پوسته ظاهری فرهنگ برگرفته از غرب فرو رفته بودند و به جایگاه اساسی زن عمقی نبخشید متاسفانه بانوان عصر پهلوی دچار بحران هویت بودند، رضا خان پیشرفت مملکت را در بی حجابی می دانست در حالیکه  عده ای به دلیل باورهای مذهبی حاضر نشدند روی ارزش های دینی خود پای بگذارند و عطای تحصیل را به لقایش بخشیدند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه حکومت پهلوی به زن افزود: در عصر پهلوی هویت زن اسلامی را به دو صورت تعریف شده بود یا زن سنتی خانه دار است و یا اینکه تحصیل کرده ای است که الگوی فرهنگیش زن برهنه غربی است، حکومت پهلوی زن را کالای مصرفی می دانست.

حجت الاسلام موری با توجه به اهمیت زن در اسلام و جایگاه حقیقی و حقوقی بانوان، اظهار داشت: اسلام حق مالکیت برای زن ترسیم می کند و جایگاه ممتازی به او می بخشد هویتی را که اسلام به زن می دهد در هیچ دینی دیده نمی‌شود و اگر اختلافی بین زن و مرد وجود دارد به نوع آفرینش و خلقت آنها باز می گردد در انقلاب اسلامی بانوان به خودباوری رسیدند و این چهره ای بود که اسلام برای آنان ترسیم کرده است، پس از انقلاب اسلامی بانوان ایرانی دوشادوش مردان در جامعه فعالیت انجام می دهند در این راستا تنها کافیست نگاهی به آمار انداخته شود.

ارسال نظرات