۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۷۶۲۵۱
معاون تهذیب حوزه های علمیه مطرح کرد؛

راهبردهای معاونت تهذیب در برنامه کلان تربیت در حوزه های علمیه

راهبردهای معاونت تهذیب در برنامه کلان تربیت در حوزه های علمیه
معاون تهذیب حوزه گفت: در دوره جدید فعالیت پس از آسیب شناسی فعالیت های گذشته و در نظر گرفتن تحولات و اقتضائات امروز و آینده، چند راهبرد و طرح تحولی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در نشست معاون و مدیران ادارات معاونت تهذیب با مدیر حوزه علمیه که ظهر امروز برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به مسله تهذیب در حوزه هیا علمیه اظهار داشت: در دوره جدید فعالیت پس از آسیب شناسی فعالیت های گذشته و در نظر گرفتن تحولات زمان و اقتضائات امروز و آینده، چند راهبرد و طرح تحولی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که برای ترسیم مسیر حرکت 15 راهبرد طراحی شده است گفت: مجموعاً ۱۵ راهبرد تحولی در نظر گرفته شده است که راهبرد اول راهبرد همگرایی است، این طرح به دنبال ایجاد فضای همدلی و همفکری و همکاری و هم افزایی میان مسئولان حوزه و متصدیان امور طلاب در جهت پیشبرد اهداف تحصیلی و تربیتی است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز داشت: راهبرد دوم برونگرایی تهذیبی است، مدارس حوزه علمیه به عنوان کانون اصلی و مهد تربیت طلاب می بایست با رویکرد برونگرایی زمینه های حضور فعال در جامعه را فراهم کنند.

وی ادامه داد: راهبرد سوم طرح تحول ساختاری معاونت است تاکید بر رویکرد ستادی و پرهیز از تصدی گری های اجرایی از جمله کارهایی است که باید در این زمینه صورت گیرد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: راهبرد چهارم نظام جامع اندیشه است، فقدان نگاه و اندیشه جامع و بعد نگری و جز نگری نسبت به معارف اسلام در کلام امام یک فاجعه محسوب می شود و لازم است که در این عرصه اقدامات لازم در زمینه اندیشه نظام‌مند طلاب و روحانیون صورت گیرد.

وی با اشاره به راهبرد پنجم خاطرنشان کرد: راهبرد پنجم طرح جهاد تربیتی است که در طرح جهاد و تربیتی عوامل و نیروی انسانی تربیت، اعم از مدیران و معاونان و اساتید با ارتقای سطح دانش و مهارت نسبت به فرایند تربیتی مستمر و اثرگذار این مهم را در میدان عمل و تربیت طلاب محقق می سازند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: راهبرد بعد جامعیت گرایی برای برنامه جامع تهذیب است که این مسئله در قدیم انجام می شده و نیازمند ویرایش است راهبرد هفتم اهتمام جمعی است که در زمینه طرح شورای تهذیب نتبلور می شود چرا که تربیت تحول و ساخت انسان مهمترین ویژگی حوزه های علمیه است و باید در مدارس شکل بگیرد.

وی ابراز داشت: راهبرد هشتم مردمی سازی است که طرح تربیت مردمی در این طرح تعریف شده است و آن تغییر مقیاس و ارتقاء سطح تربیت در جامعه است استاد محوری و شاگرد پروری دیگر رویکرد معاونت تهذیب است و هم افزایی در طرح کانون هم افزایی تربیتی طلاب حوزه های علمیه از دیگر راهبردها محسوب می شود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در طرح مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی، شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای رسمی و حکومتی و نهادهای علمی و اجرایی و توجه ویژه به رسالت و نقش آفرینی حوزه و روحانیت در ارتقاء اخلاقی جامعه، بازآفرینی فرآیندها، قوانین و سیستم ها و نظامات با رویکرد تهذیبی و تحول راهبردی از دیگر راهبردهای کلان معاونت تهذیب و تربیت حوزه به شمار می آید.

ارسال نظرات