۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۷۶۴۴۰
حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی به نقل از مرحوم علامه مصباح:

هر چه بگردید، کسی مانند آقای خامنه‌ای پیدا نمی‌شود

هر چه بگردید، کسی مانند آقای خامنه‌ای پیدا نمی‌شود
عضو هیأت امنای مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: علامه مصباح در این اواخر که کمتر می‌توانستند صحبت کنند، می‌فرمودند هر چقدر بگردید، کسی مانند آقای خامنه‌ای پیدا نخواهید کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی، عضو هیأت امنای مؤسسه امام خمینی (ره) و فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی در مراسم و آیین افتتاحیه سلسله نشست‌های معرفی اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی (ره) گفت: زمانه ما تا حدود زیادی، به زمانی که پیامبر گرامی اسلام به رسالت مبعوث شدند، شباهت‌هایی پیدا کرده و امروز علی رغم پیشرفت‌های به‌ظاهر علمی بشر در رشته‌های مختلف مربوط به امور دنیوی و پیشرفت‌های ابزار‌ها و تکنولوژی، انسان‌ها دچار جاهلیت مدرن و پسامدرن هستند.

وی ادامه داد: تاریک فکری‌هایی که خیلی‌ها در اوج حیرت این تاریکی، توهم روشنایی هم داشته‌اند و از این جهت، بازخوانی رسالت پیامبر گرامی اسلام در این عصر جدید، نیاز امروز بشریت است.  

عضو هیأت امنای مؤسسه امام خمینی (ره) با اشاره به تشکیل جلساتی با موضوع معرفی اندیشه‌های آیت الله مصباح ابراز داشت: تصور من از تشکیل این گونه جلسات، این نیست که صرفاً برای بزرگداشت یک شخص و حتی معرفی افکار، آرا و اندیشه‌های یک شخص گرد آمده باشیم و اگر برای ما اندیشه‌های آیت الله مصباح موضوعیت و محوریت پیدا کرده، به‌خاطر شخص ایشان نیست، بلکه به این خاطر است که این اندیشه‌ها، بازتاب اندیشه‌های اسلامی ناب است؛ چنان‌که در تعبیرات رهبر معظم انقلاب نسبت به ایشان این هست.
 
مجتبی مصباح، فرزند علامه مصباح
 

بیش از ۵۰ ویژگی علامه مصباح از زبان رهبر انقلاب

وی افزود: رهبر معظم انقلاب توصیفات زیادی را نسبت به ایشان داشتند و حدود ۱۸ توصیف در بیانات تسلیت ایشان وجود داشت؛ اما به مناسبت‌های مختلف، در این سال‌ها، حدود ۵۰ ویژگی برای جناب استاد، از زبان رهبر معظم انقلاب برای ایشان بیان شده که یکی از آن‌ها این است که ایشان منبع فکر و اندیشۀ بی‌غل و غش اسلامی است.

حجت‌الاسلام مصباح در توضیح منبع اندیشه اسلام ناب بودن علامه مصباح اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد اسلام ناب را بفهمد و یاد بگیرد، باید حتما به این منبع مراجعه کند و ما بزرگان زیادی را در تاریخ اسلام داریم که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و در ابعاد مختلف، از اندیشه‌هایشان برای فهم اسلام می‌توان بهره برد.

وی ادامه داد: برخی از این علما هستند که اندیشه‌هایشان ذوابعاد است و یک نوع جامعیتی در آن وجود دارد که نسبت به ابعاد مختلف اسلام، صاحب نظر بودند و اظهار نظر کرده و تخصص داشته‌اند.
 
مجتبی مصباح، فرزند علامه مصباح
 

علامه مصباح جامع و ذوابعاد بود

فرزند علامه مصباح با اشاره به ویژگی جامعیت و ذوابعاد بودن علامه مصباح تبیین کرد: این که کسی هم به لحاظ فقهی، در اسلام مجتهد باشد و هم مفسر باشد و هم فیلسوف باشد و هم در ابعاد اعتقادی و کلامی اسلامی، صاحب نظر باشد و هم در دیدگاه‌های اسلام در خصوص علوم انسانی و متناسب با نیاز‌های روز صاحب نظر باشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است.

وی افزود: البته ما بزرگان دیگری مانند مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری را داشته‌ایم که تقریباً همین نوع ویژگی‌ها را در زمان خودشان داشته‌اند، ولی اینکه می‌گویم پاسداشت و نکوداشت حضرت استاد به عنوان یک شخص نیست، از این جهت است که اندیشه‌های ایشان نیز در امتداد اندیشه‌های بزرگان و اندیشمندانی است که در ابعاد مختلف و در اعصار مختلف صاحب نظر بوده‌اند.

حجت‌الاسلام مصباح، نظام مندی اندیشه‌های علامه مصباح را یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان برشمرد و توضیح داد: نظریه پردازان زیادی در حوزۀ علوم اسلامی داریم که هر یک در بعد خاصی، صاحب تخصص و نظریه‌اند؛ اما درباره مجموع اندیشه‌های اسلامی، یک طرح نظام مندی ارائه نکرده‌اند که اگر کسی از بیرون بخواهد با اسلام آشنا بشود، بتواند مجموعه این اندیشه‌ها را به صورت منطقی و نظام‌مند، با مراجعه به آثار او دریابد.
 

مجتبی مصباح، فرزند علامه مصباح
دغدغه‌های علامه مصباح در حوزه تفکر دینی

وی افزود: علامه مصباح فرمودند از زمانی که طلبه شده‌اند، از دغدغه‌های اولیه‌شان همین بوده که بدانند این دیدگاه‌ها و افکار مختلف و باور‌های مختلفی که ما درباره اسلام داریم، چه ارتباط منطقی با هم دارند و احکام اسلام، چه ربطی به اعتقادات و اخلاق اسلامی چه ارتباطی با ابعاد دیگر اسلام دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) با اشاره افکار جدایی طلبه دین از حوزه‌های مختلف زندگی گفت: آن چیزی که امروز باعث شکل گیری این گونه تفکرات می‌گردد؛ برای مثال جدایی دین از اخلاق، جدایی دین از معنویت، جدایی دین از سیاست و در یک کلمه سکولاریزم و محدود دیدن حوزه و قلمروی دین به جای خاص و رها کردن ابعاد مختلف زندگی به حال خود و فارغ از آموزه‌های دین، ناشی از این است که ما یک تفکر نظام مندی را نسبت به دین در میان فرهیختگان، کم داشته باشیم.

وی ادامه داد: تناسب اندیشه‌های علامه مصباح با نیاز‌های زمان ما و تخصصی که ایشان در حوزه‌های مختلف علوم انسانی داشتند، از جمله ویژگی‌های دیگری است که درباره ایشان می‌توان بیان کرد.
 
مجتبی مصباح، فرزند علامه مصباح

تلاش علامه برای اسلامی سازی دانشگاه

حجت‌الاسلام مصباح با اشاره به تأسیس دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه در اوایل انقلاب اسلام و تعطیلی دانشگاه‌ها برای اسلامی سازی آن‌ها اظهار داشت: در آن زمان علامه مصباح برای این کار معرفی شده بودند و تعبیر ایشان این بود که از چند رشته مهم علوم انسانی در آن زمان، اساتید مبرز دانشگاه دعوت شدند و اساتیدی نیز از حوزه علمیه آمدند و از هر حوزه حدود یک‌صد مسأله اصلی و دیدگاه‌های موجود در علوم انسانی در هر رشته‌ای استخراج شود و اساتید هر رشته آن دیدگاه‌های مهم را ارائه کنند و اساتید حوزه نیز، آن‌ها بر اساس دیدگاه‌های اسلامی مورد بررسی قرار بدهند.

وی ادامه داد: در همه این جلسات که من به همراه استاد شرکت می‌کردم و در نهایت تمام دیدگاه‌ها را بررسی و جمع بندی می‌کردیم و برای اساتید دانشگاه‌ها واقعا تعجب آور بود که یک کسی در همه این حوزه‌ها صاحب نظر است و جمع بندی می‌کند و در پایان دیدگاه اسلام را به صورت مستدل، منطقی و مبتنی بر مبانی بیان می‌کند.

فرزند علامه مصباح با اشاره به سفر رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۹ به شهر مقدس قم نقل کرد: رهبر انقلاب در آن سفر فرمودند که اگر آن کاری که آقای مصباح در ابتدای پیروزی انقلاب، شروع کرده بودند در دفتر همکاری، ادامه پیدا کرده بود، الآن وضع علوم انسانی ما این‌گونه نبود و وضع بهتری داشت.
 
مجتبی مصباح، فرزند علامه مصباح
 

دو توصیه همیشگی علامه

حجت‌الاسلام مجتبی مصباح در پایان با اشاره به دو توصیه همیشگی علامه مصباح گفت: علامه مصباح به‌خصوص در این اواخر که کمتر می‌توانستند صحبت کنند و در شبانه روز بیش از چند جمله‌ای نبود، با کلمات بریده و بریده شاید دو جمله پرتکرار را بیان می کردند؛ یکی اینکه کار باید برای خدا باشد و کار برای غیر خدا هیچ فایده‌ای ندارد و دیگر اینکه می‌فرمودند که هر چقدر بگردید، کسی مانند آقای خامنه‌ای پیدا نخواهید کرد.
 
وی ادامه داد: تقارن وفات علامه مصباح با سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز خیلی عجیب و خاطره انگیز بود، روزی در بیت رهبر انقلاب خدمت این شهید رسیدم و عرض سلام و ارادت و تشکر از فداکاری‌ها و مبارزات ایشان خدمتشان داشتم، وقتی فهمیدند که من انتسابی را با علامه مصباح دارم، با کمال تواضع فرمودند: «سلام من را خدمت ایشان برسانید و ما سرباز شما هستیم و کار اصلی را شما انجام می‌دهید.»
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات