۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۷۶۵۰۷

بعثت پیامبر و بشر امروز

بعثت پیامبر و بشر امروز
در هیچ زمانی انسان به این درجه بزرگ و کرامت انسانی دعوت نشده و این عید ظهور اسلام و بعثت نقطه عطفی در تاریخ پرعظمت اسلام است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عید بزرگ مبعث رسول اکرم (ص) یعنی تکریم مهم‌ترین حادثه بشری که خداوند برای هدایت انسان قرار داده، همان‌طور که امام خمینی (ره) درباره بعثت پیامبر (ص) فرمودند: در هیچ زمانی انسان به این درجه بزرگ و کرامت انسانی دعوت نشده و این عید ظهور اسلام و بعثت نقطه عطفی در تاریخ پرعظمت اسلام است.
 
حقیقتا باید در این مقطع حساس تاریخ بشری به موضوع بعثت از منظر‌های گوناگون پرداخته شود که شاید لایه‌های زیرین حقیقت محمدی (ص) در این واکاوی‌ها یافت شود و حلقه‌های مفقوده اسلام را بیابد تا بتواند علاوه بر جلوگیری از انحرافات جوامع بشری، قصور‌ها و تقصیرات امت اسلام را شناسایی کند. کسانی که به واسطه تبعیت از هوا‌های نفسانی خود و امیال درونی و حیوانی در عرض و طول تاریخ اسلام باعث انحرافات جدی در این مسیر شده اند را بشناسد تا شاید بتواند از فقدان فلسفه رسالت و بعثت انبیا بویژه پیامبر اسلام جلوگیری کند.
 
شاهدی بر این ادعا، وجود اُمم مختلف و متخاصم اسلامی است که عده‌ای از آن‌ها ملعبه دست شیاطین انس و جن شده‌اند. همان‌گونه که در حکمت بالغه خداوند، اراده بر هدایت بشر بوده است و خداوند برای هدایت و تعالی و توسعه نوع بشر، ۲ نوع رسول قرار داده است، یکی رسول درونی یعنی وجدان و فطرت بشری و دیگری جمیع انبیای عظام است که به روشنی می‌توان دریافت آنچه انبیای به عنوان شریعت بیان فرموده‌اند با اینکه تنها راه رشد و کمال است ذره‌ای با فطرت یعنی رسول درونی انسان‌ها تضاد ندارد؛ بنابراین هرجا حقیقت دین در اختیار امتی قرار می‌گرفت.
 
همه انسان‌ها بدون هیچ مقاومتی آن را می‌پذیرفتند و اکنون نیز چنین است که استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل بعد از انقلاب اسلامی ایران، بشدت از گسترش اسلام حقیقی هراس دارند، به همین جهت انواع حیله را در جهان امروز برای اسلام‌ستیزی به کار بسته اند، چرا که وقتی معارف اهل‌بیت (ع) توسط مبلغان دین اسلام در هر کجای عالم به دست مردم می‌رسید با جان و دل می‌پذیرفتند و به دین اسلام می‌گرویدند. علت گسترش اسلام در اندک زمان این بوده است که آموزه‌های اسلام با فطرت همه انسان‌ها سازگاری داشته و انسان متعالی برای میل به کمال همواره به دنبال آن معارف نورانی بوده است.
 
لازم است به این نکته اشاره کنیم که تمایز پیامبر اسلام (ص) به عنوان «خاتم‌الانبیا» بر اساس آیات کریمه قرآن و روایات متعدد، آن است که کمال دین الهی به دست ایشان بوده، یعنی اگر همه انبیا هر کدام در مقطع زمانی خاص مبعوث شده و شریعتی بر امت خود آورده‌اند، در واقع زمینه‌ساز یک دین جامع به نام اسلام بوده‌اند و این مطلب که همه ادیان الهی به آمدن پیامبر آخر زمان بشارت داده و در اکثر کتاب‌های آسمانی نام مبارک ایشان را ذکر کرده‌اند و او را سیدالانبیا و خاتم آن‌ها معرفی کرده اند.
 
در بعضی از اخبار آمده است که پیامبر (ص) فرمود: خداوند همه آنچه را که از کتب آسمانی بر انبیا فرستاده است، در قرآن بر من نازل کرده است. باید بیان کرد که پیامبر اسلام نسخه جامع و کامل انسان حقیقی است که در تمام ابعاد مورد متعالی بشری مورد تعلیم خداوند قرار گرفته است و خداوند سبحان او را الگوی بشری قرار داده است.

لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ‌الله أُسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یَرجُو‌الله وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ‌الله کَثیرًا البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.
ارسال نظرات