۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۶۷۶۵۳۷
آیت الله کعبی مطرح کرد:

باز تولید اندیشه ناب محمدی با شکل گیری انقلاب اسلامی

باز تولید اندیشه ناب محمدی با شکل گیری انقلاب اسلامی
آیت الله کعبی گفت: با شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران، اندیشه‌های ناب محمدی(ص) بر پایه‌های آموزه های اهل بیت(ع) توسط امام خمینی(ره) باز تولید شد.

به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز، در جمع نخبگان علمی دانش بنیان کشوری در قم، ضمن گرامیداشت عید مبعث رسول اکرم(ص)، به ویژگی های نبوت و امامت اشاره کرد و گفت: پیامبران نقشه راه شناخت جهان آفرینش و نقشه کلان زندگی انسان‌ها را ارائه می دهد و وظیفه امام مدیریت و راهبردی جامع بر اساس این نقشه است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: نبی مکرم اسلام هم مقام نبوت را دارا بود و هم مقام امامت، از این رو هم نقشه راه برای زندگی مردم ارائه داد و همچنین نقشه را تا جایی که توانستند، پیش بردند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه این که خداوند در قرآن می فرمایند جبهه حق بر باطل پیروز خواهد شد، گفت: باید جهبه حق و تمدن اسلامی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی بر جبهه باطل و تمدن کفر غلبه پیدا کند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: ما باید در ابتدا نقشه و راه های دستیابی به تمدن اسلامی را ترسیم کنیم و در مسیر تحقق تمدن اسلام گام برداشته و روحیه جهادی برای مقابله با تمدن غرب داشته باشیم.

وی به دوره های مختلف اسلامی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: دوره نخست، دوره تأسیس اسلام توسط پیامبر اکرم(ص) بود که ۲۳ سال طول کشید؛ اما بعد از پیامبر برخی در تعیین رهبری اسلام دخالت کردند و به جای اینکه رهبر اسلام بر اساس نقشه راه نبوت انتخاب شود، انحرافی در این زمینه در تاریخ اسلام شکل دادند.

وی با بیان اینکه در دوره دوم تاریخ اسلام، ائمه اطهار(ع) به حفظ اصل و نام اسلام پرداختند، گفت: ائمه اطهار در دوران خود تلاش به حفظ اصل دین و استمرار اسلام داشتند؛ همچنین علمای اسلام نیز میراث ائمه اطهار را حفظ کردند.

آیت الله کعبی با اشاره به شکل گیری انقلاب صنعتی در اروپا اظهار داشت: در دوران رسانس در غرب، مردم علیه کلیسا برخاستند و جدایی دین از حکومت شکل گرفت و پیشرفت و توسعه صنعتی در کشورهای غربی شکل را باعث شد اما جهان اسلام همچنان عقب ماند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دوره سوم را دوران افول سیاسی و اجتماعی جهان اسلام توصیف کرد و افزود: برخی جوامع شرقی برای پیشرفت و توسعه به نسخه های وارداتی از غرب روی آوردند و این امر سبب شد که آنها روز به روز از آموزه های اسلامی دور شوند و اسلام را به دین فردی تقلیل دهند.

وی دوره چهارم تاریخ اسلام را دوران بیداری و بازگشت به اسلام دانست و گفت: در این دوره افرادی مثل سید جمال اسدآبادی، مرحوم نائینی و آخوند خراسانی سعی کردند تا به مسلمانان این آگاهی را بخشند که با آموزه های اسلام می توان به پیشرفت و توسعه دست پیدا کرد؛ از این رو، در این دوران جهان به بلوک غرب و شرق تبدیل شده بود.

آیت الله کعبی دوره پنجم را دوران انقلاب اسلامی نام برد و ابراز کرد: با شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران، اندیشه‌های ناب محمدی(ص) بر پایه‌های آموزه های اهل بیت(ع) توسط امام خمینی(ره) باز تولید شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اسقاط نظام طاغوت، استقرار نظام اسلامی و استمرار انقلاب تا کنون شکل گرفته است، گفت: در این زمان در مرحله ساخت دولت سازی اسلامی هستیم و باید در مرحله بعد به ایجاد جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم.

آیت الله کعبی به هشت عنصر تمدن ساز اسلامی اشاره کرد و گفت: ترسیم اندیشه ها و ارزش‌های ایمان ساز، ارتقای سطح فکری و جامعه نخبگانی، ایجاد نهضت ملی و سازندگی، بهره گیری منابع مادی و معنوی از سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، ساختار سازی دولت اسلامی، ایجاد اقتدار نظامی و امنیت و بازدارندگی در برابر دشمنان و تبدیل تهدیدها به فرصت ها از عناصر دستیابی به تمدن نوین اسلامی است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی را به زیبایی ترسیم کردند./998/

ارسال نظرات