۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۷۶۵۶۶
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد؛

کاهش معضلات اجتماعی در سایه پایبندی به اخلاق الهی

کاهش معضلات اجتماعی در سایه پایبندی به اخلاق الهی
آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه کاهش معضلات اجتماعی در سایه پایبندی به اخلاق الهی رقم خواهد خورد، گفت: ریشه درگیر‌های اجتماعی در عدم رعایت اخلاق اسلامی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو شواری عالی حوزه های علمیه، در جلسه درس اخلاق، که در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، به شرح و تفسیر فرازهایی از دعای ماه رجب پرداخت و گفت: دعای مبارک ماه رجب سه بخش مهم دارد. در بخش اول اشاره می کند که تنها باید به خداوند دل بست و نباید از غیر از خدواند طلب حاجت کرد.

آیت الله شب زنده دار ابراز داشت: در بخش دوم این دعا استدلال و چرایی مسیر بندگی ترسیم شده و گفته شده افرادی که به دنبال غیر خدواند می روند، دچار خسران بزرگ می شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم بیان کرد: این فرازهای دعای ماه رجب زیر بنای انقطاع الی الله، دوری از دنیا را به ما آموزش می دهد و همچنین مراحل توحید افعالی را ترسیم می کند تا این آموزه ها به باور و یقین ما تبدیل شود و در ماه شعبان و رمضان به حقیقت توحید افعالی دست پیدا کنیم.

کاهش معظلات اجتماعی در سایه پایبندی به اخلاق الهی رقم خواهد خورد

وی با بیان اینکه حضرت رسول گرامی اسلام همواره بر سخن «تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّه» تأکید داشت، گفت: اگر انسان ها می خواهند به سعادت و رستگاری در دنیا برسند، باید بکوشند که به اخلاق الهی متصف شوند.

آیت الله شب زنده دار با با اینکه بیوت علمای شیعه همواره محل رجوع مردم برای رفع گرفتاری ها و مشکلات آنها بوده است، افزود: مرحوم آیت الله شاه ابادی، استاد اخلاق امام خمینی(ره) در حالی که درس های عالی و سنگین حوزه های علمیه را تدریس می کرد، اما با این حال، ایشان دروس ابتدایی حوزه را برای طلبه های تازه وارد نیز درس می داد.

وی با اشاره به اینکه در دعای ماه رجب خصوصیات اخلاق الهی توصیف و ترسیم شده، بیان کرد: این دعای ماه رجب ضمن اینکه وسیله برای ارتباط با خداوند است، راهکارهای مهمی برای متخلق شدن به اخلاق الهی را به ما آموزش می دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: در این روایت آمده است که پیامبر اسلام(ص) در یک سخنرانی فرمودند که از ظلم و تهمت ناروایی که به شما شده، بگذرید و هر کس با شما قطع ارتباط کرده، شما با انها ارتباط و وصلت برقرار کنید.

آیت الله شب زنده دار ریشه بسیاری از درگیرهای اجتماعی را عدم پایبندی به اخلاق الهی دانست و گفت: اگر دستورات الهی و سخنان اهل بیت در جامعه اجرایی شود، بسیاری از اختلافات و درگیری ها خانوادگی و اجتماعی حل خواهد شد.

وی بر لزوم پایبندی و تخلق مردم به اخلاق الهی تأکید کرد و گفت: به محض اینکه ما از فردی بداخلاقی مشاهده می کنیم، سریع مقابله به مثل خواهیم کرد، در حالی که اگر ما در این موارد با رأفت و گذشت برخورد کنیم، خودمان فرد متخلق به اخلاق الهی خواهیم شد و در بسیاری از اوقات طرف مقابل متنبه می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم با بیان اینکه علت بسیاری اختلافات اجتماعی و کثرت پرونده های قضایی بدین سبب است که اخلاق اسلامی و الهی از جامعه رخت بسته، اظهار داشت: پایبندی مردم به اخلاق اسلامی سبب کاهش معضلات و آسیب ها اجتماعی و سبب ترقی جامعه خواهد شود، از این رو پروندهای عظیم در دستگاه قضا به وجود نخواهد آمد.

آیت الله شب زنده دار در انتهای سخنانش اظهار داشت : اگر مردم جامعه متخلق به اخلاق الهی شوند، جامعه ای به دور از اختلافات و درگیری ها را تجربه خواهیم کرد و همچنین بسیاری از اضطراب ها و افسردگی ها در جامعه رخت خواهد بست./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
تا خوب‌ها خوبتر نشوند، بدها خوب نمی‌شوند...
0
0
ناشناس
Netherlands
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
ما در قبال تمام کسانی که راه کج می روند
مسئولیم.
حق نداریم با آنها برخورد تند کنیم.
از کجا معلوم که ما در انحراف این ها نقش
نداشته باشیم؟
0
0