۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۷۵۹۸۴
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد:

ادعیه ماه رجب؛ راه رسیدن به معنویت

ادعیه ماه رجب؛ راه رسیدن به معنویت
آیت الله شب زنده دار ضمن توجه به لزوم ادعیه و اذکار ماه رجب گفت: ادعیه ماه رجب زیر بناهای مسیر الهی را ترسیم کرده و راه های رسیدن به معنویت را به ما نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو شواری عالی حوزه های علمیه، در جلسه درس اخلاق، که در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، به شرح و تفسیر فرازهایی از دعای ماه رجب پرداخت و گفت: ادعیه ماه رجب زیر بناهای مسیر الهی را ترسیم می کند و راه های رسیدن به معنویت را به ما نشان می دهد.

آیت الله شب زنده دار در شرح فراز«بابُكَ مفتوحُ للرّاغبين» دعای ماه رجب، ابراز داشت: میان انسان و حاجت خواستن، سخن گفتن و انس با خدواند، هیچ باب و راه مسدودی وجود ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم بیان کرد: برخی شارحین «باب» را استعاره از اعمالی همچون نماز، روزه، فعالیت های اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر دانستند که ما به واسطه این اعمال، می توانیم به انس و مناجات با خداوند داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خداوند باب مناجات را برای همه انسان ها به ویژه نسل جوان باز کرده، گفت: باید انسان در معرفت الهی به مقامی برسد که از مناجات با خداوند لذت ببرد.

آیت الله شب زنده دار در شرح فراز «وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ»، افزود: کسانی که طالب خیرند، خدای متعال این برکات و خیرات را به آنها عطا می کند، زیرا که خداوند بخل در بذل و بخشش ندارد؛ از این رو فردی که صلاحیت درونی این خیر را داشته و اگر به مصلحت او باشد، خدواند این خیر و برکت را در زندگی او جاری خواهد کرد.

وی در شرح فراز «وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلينَ» بیان کرد: فضل زیاده چیزی است که انسان آن را مطالبه می کند، از این رو انسان برخی مطالبات را از خداوند دارد؛ اما گاهی اوقات انسان به خیرات بالاتر توجه ندارد، از این رو خداوند این فضل های زیادی را در اختیار کسانی قرار می دهد که لایق انها هستند.

ادعیه و اذکار انسان را روزمرگی و غفلت نجات می دهد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در شرح فراز «وَنَيْلُكَ مُتاحٌ لِلأمِلينَ» ابراز داشت: برخی مفسرین «میل» را به معنای واصل شدن و رسیدن به مطلوب معنا کردند، از این رو انسان این قابلیت را دارد که به قله ها عظمت الهی و لقاء الله نائل شود.

وی با بیان اینکه رزق خداوند مُوسَّع است و شامل تمام انسان ها و حتی گناهکاران می شود، گفت: فراز «وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ»، انسان را از ناامیدی خارج می کند؛ زیرا فردی که بر اثر غفلت ها و شهوت های دنیوی دچار گناهانی شده، باید بداند که درگاه خداوند جای ناامیدی نیست و خداوند رزق و روزی او را عطا خواهد کرد.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه حلم از هیجان، غضب و تندی جلوگیری می کند، گفت: فراز « وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواكَ، عادَتُكَ‏ الْإِحْسانُ اِلَى الْمُسيئينَ» می گوید که خداوند در برابر افرادی که دشمنی خود را در برابر او اظهار می کنند حلم و صبر به خرج می دهد و همچنین عادت خداوند این است که به گناهکاران فرصت می دهد تا اینکه به درگاه الهی بازگشت کنند.

وی در شرح فراز «وَسَبيلُكَ الإِبْقآءُ عَلَى الْمُعْتَدينَ» اظهار داشت: طریق و سنت الهی این است که انسان هایی که پابیندی به احکام و دین ندارد، خداوند متعال با آنها با شفقت و مهربانی برخورد می کند و آنها را زود نابود نمی کند و مجال و مهلت توبه و بازگشت به آنها می دهد.

آیت الله شب زنده دار ضمن توجه به ادعیه و اذکار ماه رجب تأکید کرد و گفت: ادعیه و اذکار این ماه که از سوی معصومین نقل شده برای این است که انسان را از غفلت و روزمرگی نجات دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم در انتها بیان کرد: رهبر معظم انقلاب از امام راحل سؤال کردند که از میان ادعیه و اذکار کدام را توصیه می فرمایید، امام خمینی(ره) بعد از تأملی فرمودند که دعای کمیل و مناجات شعبانیه را توصیه می کنم؛ زیرا فرازهای دعای کمیل و مناجات شعبانیه سبب می شود که راه های معنویت برای انسان گشوده شود./998/

ارسال نظرات