۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۶۷۶۶۷۱
آیت الله اعرافی مطرح کرد:

فرصت های امروز حوزه با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست

فرصت های امروز حوزه با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست
مدیر حوزه های علمیه گفت: کسانی که حوزه های قبل از 57 را به یاد دارند می دانند که به لحاظ فرصت ها و امکانات با حوزه امروز قابل قیاس نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در مراسم گردهمایی اساتید مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به برکات ماه رجب اظهار داشت: فرصت ماه شعبان و ماه رمضان برای کسانی که نتوانسته‌اند از برکات ماه رجب استفاده کنند فراهم است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: رجب و شعبان تقویمی برای همه هست اما همه نمی‌توانند از رجب و شعبان ملکوتی بهره مند شوند و وسیله بهره مندی از معنویات این دو ماه اذکار و مناجات ها و ادعیه شبیه مناجات شعبانیه صلوات شعبانیه و دعاهایی که در این این ماه وارد شده است و این ها کلیدهای قفلهای بزرگ را می گشاید و ما را وارد در فضای معنویت می کند.

امام جمعه قم بیان داشت: ذات حوزه در گروه معنویت و اخلاق است و اساتید باید مشعلهای روشنگر این راه باشند و این فصل ممیز حوزه از دیگر موسسات و نهادهای علمی است و اگر فرد چنین باشد می‌تواند استاد حوزه باشد.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: حوزه یک نهاد دینی، فکری و معرفتی است و از عمر آن سالها گذشته اما مانند یک سرو تناور به حیات خود ادامه می دهد و شاید نهادهای دیگر را بتوان به سادگی تغییر داد و زیر و رو کرد اما حوزه برای تحول شرایط ویژه خود را دارد و باید هویت آن محفوظ باشد.

وی در ادامه گفت: استاد باید با خود یک نگاه تاریخی به حوزه داده و شناخت لازم را از مجد و بزرگی گذشته حوزه داشته باشد و اگر استاد بخواهد نیروساز و اثرگذار ظاهر شود باید آگاهی تاریخی و آشنایی به تاریخ حوزه داشته باشد و در این صورت است که می‌تواند در طراز بالایی نیرو تربیت کند.

آیت‌الله اعرافی گفت: گرایشات مختلف عقلی، نقلی، فقهی و اصولی را در دوره‌های مختلف و در حوزه‌های شهرهای گوناگون شاهد بودایم، اما همواره یک پیوند ناگسستنی بین حوزه ها موجود بوده که در همه دوره ها جوهری واحد را در حوزه‌ها شاهد بودیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در حوزه جای چند چیز خالی است. اول اینکه باید موسوعه ای ایجاد و حقایق و تاریخچه حوزه در آن نگاشته شود. دوم اینکه تاریخ مسلسل و جامع و تحلیلی کلان از تاریخ حوزه که باید به آن پرداخته شود.

امام جمعه قم افزود: لازم است که اساتید در رابطه با تاریخ حوزه علمیه مطالعاتی داشته باشند و طلاب را از مسائل آن آگاه کنند.

وی با اشاره به قبض و بسط هایی که حوزه ها در دوره‌های مختلف داشته اند اظهار داشت: برخی از این قبض و بسط ها منشا درون حوزوی و یا خارجی داشته، اما با این وجود حوزه ها به راه خود ادامه دادند.

فرصت های امروز حوزه با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست

آیت الله اعرافی گفت: موج جدید نوگرایی غربی از دلایل قبض حوزه های علمیه در دهه های اخیر بوده و از نکات مهم آن این است که حوزه علمیه قم در شرایطی ایجاد شد که همه قدرت ها آمدند تا مظاهر دین را جمع کنند.

وی بیان داشت: هویت سازی در حوزه زمانی محقق می شودکه نگاه تاریخی به سابقه حوزه در کنار دیدن ضعف ها و مشکلات باشد و اگر کسی این دو را با هم لحاظ نکند شکست می خورد بنابراین هم باید تراث عظیم حوزه ها دیده شود و هم ضعف های حوزه مد نظر قرار گیرد.

امام جمعه قم گفت: کسانی که حوزه های قبل از 57 را به یاد دارند می دانند که حوزه به لحاظ فرصت ها و امکانات با حوزه امروز قابل قیاس نیست اما در عین حال بهره برداری ما بسیار اندک است و باید غصه خورد که چقدر فرصت ها داشته ایم و از دست داده ایم.

وی افزود: در برخی مناطق عالم اگر شیعه ها به میدان می آمدند شاید معادلات عالم به گونه ای دیگر رقم می خورد و اگر این افراد پای کار می آمدند نیجریه های متعددی داشتیم و این ها فرصت هایی است که انقلاب به ما داده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: در پیشبرد و تعالی حوزه یک محور، تعالی علمی و دانشی  است که پس از انقلاب کمابیش شاهد آن هستیم اما همچنان از عمق لازم برخوردار نیست./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
شرط ایجاد رابطه میان قم و نجف چیست؟
1
0