۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۷۶۶۸۸
نگاهی به عملکرد یکساله مجمع حامیان نخبگان علوم اسلامی و انسانی؛

توزیع ۸۷۵ بسته معیشتی میان نخبگان مستعد حمایت

توزیع ۸۷۵ بسته معیشتی میان نخبگان مستعد حمایت
حجت الاسلام فخرروحانی گفت: امسال در بحث معیشت نخبگان توزیع ۵ نوبت در مجموع ۸۷۵ بسته معیشتی و مبلغ ۱۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض میان خانواده نخبگان صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین فخرروحانی مدیر عامل مجمع حامیان جامعه نخبگان علوم اسلامی و انسانی در نشست خبری صبح امروز به تشریح عملکرد یکساله این مجمع که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، پرداخت.

حجت الاسلام فخر روحانی در ابتدا به اهمیت رسیدگی به امور نیازمندان و کمک به محرومان اشاره کرد و گفت: یکی از وظائف و شئون روحانیت در جامعه امروز پیگیری امور نیازمندان  است.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب به وظائف روحانیت اظهار داشت: روحانیت در کنار کسب علم و دانش وظائف دیگری از جمله هدایت فکری و دینی، هدایت سیاسی و بصیرت افزایی و همچنین خدمات اجتماعی در جامعه امروز بر عهده دارند.

مدیر عامل مجمع حامیان جامعه نخبگان تشریح کرد: پس از سه سال مطالعه و تحقیق یک طرحی در مجمع نگاشته شد که در آن طرح آمده است یک نخبه علمی در جامعه امروز به سه چیز؛ پایه، اعم از سلامت جسم و معیشت زندگی، خدمات علمی، که الحمدالله حوزه علمیه قم در این موضوع بسیار غنی است و در این موضوع از طریق مشاوران تحصیلی به نخبگان کمک می شود و همچنین کسب امور مهارتی و معرفی آن به ارگان های مختلف نیازمند است که این عوامل باعث شد مجمع حامیان جامع نخبگان متشکل از بزرگان حوزه از ابتدای فروردین سال 1399 کار خود را آغاز کند.

حجت الاسلام فخر روحانی به عدم موازی کاری در این موضوع با مرکز خدمات حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: حمایت مرکز خدمات حوزه به صورت خاص از طلاب است ولی مجمع حامیان نخبگان علاوه بر طلاب افرادی که در حوزه علوم انسانی و اسلامی نخبه هستند حمایت می کند همچنین حمایت های مرکز خدمات برای عموم نخبگان است ولی در این مجمع، نخبگان شناسایی و رصد می شوند و بر طبق نیازمندی آنان حمایت خاص صورت می گیرد.

وی در ادامه به تشریح عملکرد یکساله مجمع حامیان جامع نخبگان پرداخت و بیان داشت: در ابتدا نخبگان نیازمند رصد و شناسایی می شوند و بدین صورت که لیستی از نخبگان را از حوزه علمیه و مراکز حوزی دیگر از جمله جامعه الزهرا(س) و جامعه المصطفی و... دریافت می شود.

مدیر عامل مجمع حامیان جامعه نخبگان اظهار داشت:‌ نخبگان شناسایی شده براساس دهک های معیشتی رتبه بندی می شوند سپس تحقیقات میدانی در قالب تقدیر و تکریم این نخبگان به منازل آنان رفته و شناسایی دقیق صورت می گیرد و در صورت راست آزمایی از این نخبگان به صورت خاص حمایت می شوند.

حجت الاسلام فخرروحانی با تاکید بر اینکه بودجه مجمع حامیان جامع نخبگان کاملا از ظرفیت خیرین استفاده می شود، اظهار داشت: تحقیقات میدانی و شناسایی نخبگان تا به امروز در 5فاز صورت گرفت که تقریبا 650 نخبه شناسایی و از آنان حمایت های مالی و علمی صورت گرفته است.

وی افزود: در مرحله اول حمایت ها در بحث معیشت نخبگان بود  که در 5 نوبت در سال 99 در ماه های مختلف سال صورت گرفت که در مجموع 875 بسته معیشتی میان خانواده نخبگان توزیع گردید.

مدیر عامل مجمع حامیان جامعه نخبگان با بیان اینکه این مجمع در استان های دیگر ازجمله تهران، فارس، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان هم فعال است، گفت: مجمع نخبگانی علاوه بر توزیع بسته های معیشتی کمک های مالی بلاعوض مجموعا به مبلغ 15 میلیارد ریال مربوط به بیماری های خاص، دیون، مسکن و ازدواج و همچنین واریزهای مستمر میان نخبگان در این یکسال صورت گرفته است.

توزیع ۸۷۵ بسته معیشتی میان نخبگان مستعد حمایت

حجت الاسلام فخرروحانی خاطرنشان کرد: مجمع حامیان جامع نخبگان سعی دارد حمایت های خود را براساس خروجی برنامه ریزی کند به گونه ای که خدمات علمی ارائه شده برای نخبگان در قالب کتاب یا مقاله و... به چاپ برسد تا ابتدا کرامت نخبگان حفظ شود همچنین منشا درآمدی برای آنان باشد.

وی اهمیت خدمات علمی به نخبگان را ضروری دانست و گفت: امسال 150 مورد مشاوره تحصیلی در راستای شتاب دهی ایده ها صورت گرفته و همچنین دوره های مختلف از جمله دوره مدیریت اسلامی با همکاری دانشگاه امام صادق(ع)، دوره مدیریت زمان، دوره فن بیان و سخنوری برای نخبگان برگزار شده است.

وی در پایان به برنامه آینده مجمع حامیان جامع نخبگان در سال 1400 اشاره کرد و گفت: توسعه وقف و منابع پایدار، راه اندازی مشاغل خانگی و شبکه تولید و توزیع در راستای مشکلات معیشتی و ارتباط و معرفی نخبگان به پژوهشکده ها و مراکز علمی حوزه علمیه قم از جمله برنامه هایی است که در سال آینده با توکل برخدا و حمایت خیران صورت خواهد گرفت.

لازم به ذکر است جهت معرفی نخبگان به این مجمع می توان به نشانی http://haminokhbe.ir/ مراجعه و در بخش معرفی، اطلاعات و مشخصات نخبگان را ثبت کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات