۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۶۷۶۸۶۶
به مناسبت میلاد اباعبدالله الحسین؛

نگاه به دنیا و آخرت در سیره امام حسین

نگاه به دنیا و آخرت در سیره امام حسین
حجت الاسلام ابراهیمی فرگفت: برای شناخت سیرۀ اهل بیت باید به خطبۀ ایشان دقت کنیم؛ آخرین نامه اباعبدلله الحسین به برادرشان محمد حنفیه نصیحتی ماندگار به تمامی شیعیان است.

حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی فر پژوهشگر علوم قرآن و تفسیر در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ضمن عرض تبریم به مناسبت عید سراسر نور و رحمت سومین امام شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین ع به تمامی پیروان آن حضرت اظهار داشت: برای شناخت سیرۀ اهل بیت باید به فرمایشات آن بزرگواران دقت کنیم؛ آخرین نامه ای که وجود مقدس سرور و آقای جوانان بهشت حضرت اباعبدلله الحسین (ع) به برادرشان محمد حنفیه و بنی هاشم در روز ششم محرم نوشتند اما در واقع نصیحتی ماندگار به تمامی شیعیان و دوست دارانشان می باشد. 

وی با اشاره به متن خطبه گفت: نامه اى است از حسين بن على به محمد بن على و ديگر بنى هاشم، اما بعد، مثل اين كه دنيا اصلا وجود نداشته و آخرت هميشگى و دائم بوده و هست،نکتۀ ظریف این فرمایش حال و روز انسان ها در روز قیامت می باشد و وقتی که به خودشان می آیند فقط خاطراتی از دنیا جلو چشمانشان هست مثل اینکه دنیایی نبوده و هر چه جلو رویشان هست سرای آخرت می باشد،مثل خاطرات دوران بچگی که الان تمام شده اند و فقط جایگاه ذهنی دارند.

پژوهشگر علوم قرآن با توجه به اهمیت خطبه امام حسین افزود: انسان مومن باید یقین به فانی بودن دنیا و باقی ماندن سرای اخرت داشته باشد، همانگونه که در جای جای قرآن و سخنان پیشوایان ما دیده می شود.

حجت الاسلام ابراهیمی ابراز داشت: البته آیات و روایات در کنار دستور به نگاه به آخرت دستور به استفاده به نحو احسن از زندگی دنیا کرده اند، همانگونه که خداوند متعال در سوره ی قصص بعد از آیاتی که به نکوهش از دنیا زبان گشوده است و دربارۀ عذاب قارون هست که چهار دستور داده اند:

۱.وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ
با آنچه خداوند متعال به تو عنایت کرده سرای آخرت را بجوی، پس همین دنیایی فانی پر از فرصت های ناب و طلایی است همانگونه که حضرت اباعبدالله الحسین شب عاشورا را برای عبادت کردن خدا از دشمن مهلت گرفتند.
۲. وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا
فراموش نکن آن سهمی که از دنیا داری، همان سهم و استفاده از نعمت ها و لذت هایی که خداوند متعال برای بندگانش قرار داده است، مانند خانه خریدن و ازدواج و تهیه معاش متناسب با آسایش همسر و بچه ها.

۳. وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ
و نیکی کن همانطور که خداوند به تو خوبی کرده و با توجه به این همه نعمت های گوناگونی که خداوند به انسان ها داشته به ما دستور میدهد که به بقیه هم نیکی کنین.
۴. وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
و هرگز روی زمین فساد نکن که ما موظف هستیم به هیچ انسانی ظلم نکنیم.

با جمع بندی مطالب به این نتیجه میرسیم که با توجه به فانی بودن دنیا نباید از وظایف و مسئولیت های دنیا چشم پوشی کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
0
0