۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۷۶۹۰۴
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب:

خبرنگاران، مدافع حقوق مردم هستند

خبرنگاران، مدافع حقوق مردم هستند
حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب گفت: بعضی‌ها از ترس خبرنگاران که مدافع حقوق مردم هستند، بعضی اقدامات را انجام نمی‌دهند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست خبری که عصر امروز در سالن همایش امام موسی صدر، در محل این دانشگاه برگزار شد به پرسش و پاسخ با خبرنگاران پرداخت.
 
حجت‌الاسلام نواب در ابتدا با تقدیر و تشکر از حضور خبرنگاران در این برنامه گفت: خبرنگاران آدم‌هایی هستند با احساس مسؤولیت که درد جامعه را می‌دانند و کشف می‌کنند، درباره آن سؤال و پرسش می‌کنند و مشکلات جامعه را حل می‌کنند. شما از آن بخشی از جامعه هستید که اگر نبودید، مشخص نمی‌شد چه خبر است.
 
نشست خبری حجت الاسلام نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب
 
وی ادامه داد: خیلی‌ها از ترس خبرنگاران اقداماتی انجام نمی‌دهند. رکن چهارم مشروطیت، مسأله خبر و خبر رسانی است و اگر شما نبودید، خیلی‌ها خیلی کارها می‌کردند و الآن که کاری نمی‌کنند، از ترس شماست و این ترسی درست و برای دفاع از مردم است؛ چرا که شما مدافع مردم و مدافع حقوق آن‌ها هستید.
 
حجت‌الاسلام نواب در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون اقدامات این دانشگاه در مقابل مسأله صهیونیسم گفت: دانشگاه یک محل فکری است و جای سیاسی نیست. دانشگاه ادیان و مذاهب روشنگری خودش را در سال‌های گذشته، در مقالات و کتاب‌هایش انجام داده، ما حتی ۲۰ سال قبل، درباره مسیحی‌های صهیونیسم که عقبه صهیونیست‌ها در آمریکا هستند، کتاب چاپ کرده‌ایم که چندین بار نیز تجدید چاپ شده است.

وی ادامه داد: ما مرتباً درباره صهیونیست‌ها مجلات، مقالات و سخنرانی‌های زیادی انجام داده‌ایم و اینکه ما می‌گوییم یهودیت یک دین است و صهیونیسم یک روش سیاسی و آیین سیاسی است، ما نقش خودمان را در تبیین این موضوع؛ نه فقط صهیونیست‌ها بلکه درباره بهاییت و وهابیت، حجم اجلاس‌هایی که ما در ایران اداره می‌کنیم بسیار بالاست.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به ایفای نقش استراتژیکی دانشگاه ادیان و مذاهب در مسأله تقریب مذاهب پرسید: آیا در چشم انداز شما، افزایش روابط دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه‌های مطرح دنیا مانند الازهر دیده شده؟
 
نشست خبری حجت الاسلام نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب
 
حجت‌الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال عنوان کرد: ما با هفتاد دانشگاه جهان، موافقت نامه فرهنگی داریم. ما با شش دانشگاه عین شمس، قاهره، الازهر و دانشگاه‌های دیگری از مصر، موافقت نامه فرهنگی داریم؛ اما به دلیل روابط فعلی ما با مصر، در صورتی که روابط بهتر شود موافقت‌نامه‌هایی که داریم را اجرا می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: ما در حال حاضر روابط داخل کشور را با اهل سنت تقویت می‌کنیم و حتی دو رشته جدید لیسانس در فقه حنفی و فقه شافعی را افزوده‌ایم که فوق لیسانس مذاهب اسلامی کلامی، فقهی داشته‌ایم و الآن در زاهدان دانشجوی دکتری داریم و از همه استان‌هایی که سنی نشین هستند، دانشجو داریم و این روابط را در زمینه تقریب میان مذاهب و گفت‌وگوی ادیان گسترش خواهیم داد.
 
خبرنگار دیگری سؤالی درباره دیدار پاپ با آیت الله سیستانی و انعکاس تحلیل حجت‌الاسلام نواب در رسانه‌های خارجی پرسید و ایشان پاسخ داد: یکی از مواردی که می‌گویم زمینه کار دانشگاه ادیان فراهم است، همین نحوه اقبالی است که در سفر پاپ به من شد.
 
نشست خبری حجت الاسلام نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب
 
وی ادامه داد: ۱۶ مصاحبه در قالب‌های رادیویی، تلویزیونی، شبکه‌های داخلی، خارجی و سایت‌ها و حتی سرمقاله روزنامه ایران در روز شنبه بعد از آن دیدار، توسط بنده نوشته شد، من از این دیدار خدا را شاکر هستم و معتقدم این هدیه‌ای بود به اسلام و تشیع، اینکه ما تحلیل‌های از پیش خود داشته باشیم و مبتنی بر مسائل علمی نباشد، این واقعا چیزی است که زمان آن گذشته است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب گره خوردن مذاهب با سیاست و حکومت را یکی از عوامل ماندگاری ادیان دانست و ابراز داشت: یهودی‌ها در دنیا کمتر از ۲۰ میلیون جمعیت دارند، اما به این دلیل که حضرت سلیمان، داوود و بعضی از انبیای بنی اسرائیل حکومت داشته‌اند و سیاست به خرج داده بودند، این ادیان ماندگار شدند.
 
وی ادامه داد: در طرف مقابل، حضرت مسیح، با ۲.۵ میلیارد پیرو، به این دلیل که در سن جوانی فوت می‌کند، هنوز بحث‌هایی وجود دارد که آیا حضرت عیسی اسطوره است یا حقیقت؟ برای همین ادیانی که به حکومت‌ها گره نخورند معروف نمی‌شوند، حکومت کاتولیک‌ها به این دلیل که یک در وسط شهر رم یک منطقه‌ای را برای خود دارند که خود پاپ آن را مدیریت می‌کند قابل توجه است.
 
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
انتقاد از رساتوی این اوضاع احوالی که اوج آماج حملات عدالت خواهان افراطی حوزه هستین جای این بود که رییس دانشگاه ادیان و مذاهب رو مطرح کنین. حالا مگه چی هم گفته
روابط داخل کشور را با اهل سنت تقویت می‌کنیم
لیسانس فقه حنفی راه میندازیم
موافقت نامه فرهنگی امضا می کنیم
اوووووه
...
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
شما چطور ادعای انقلابی گری دارین؟ حزب اللهی شاخص و معیار داره
همین جوری که نمیشه راه بیفتین و حرف های کلی بزنین
1
0
ناشناس
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
چه ربطی داشت ؟ میشه توضیح بدی؟
شیخ حیدر
Iran, Islamic Republic of
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
یک موی سر این طلاب و اساتید کوخ نشین و امثال شهید میثمی به همه کاخ ها و کاخ نشینان جهان مثل مدیران اشرافی زده غرب گرا شرف و برتری دارد...
2
0