۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۷۲۷۴
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی:

اراضی وقفی کشور را از حالت معطلی خارج و وارد مدار تولید می‌کنیم

اراضی وقفی کشور را از حالت معطلی خارج و وارد مدار تولید می‌کنیم
مازندران - رییس سازمان اوقاف با تاکید بر این که باید اراضی وقفی کشور را وارد مدار تولید و اشتغال کنیم، گفت: با احیای موقوفات شاهد افزایش بهره‌وری وقف در جامعه هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در جلسه شورای اداری اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران و دیدار با امین موقوفات مازندران که در مجتمع بصیرت امامزاده ابراهیم(ع) آمل برگزار شد با اشاره به آیه نَتْلُوا عَلَيْکَ مِنْ نَبَإِ مُوسي‏ وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ و تببین دو جبهه حق و باطل، افزود: این واقعه ابتدای و انتهایی دارد، الگوریتم آن را خدا کنترل می‌کند، اصل منجی یعنی خدا اراده کرده است، زمین به دست امام به‌حق اداره شود.
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این آیه قرآن کریم "وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ " بیان کرد: نقشه ترسیمی جهان از ناحیه خالق این است که خدا بی‌علت و بی‌سبب حرف نمی‌زند، می‌گوید که نقشه راه چیست و اراده کرده ایم سلسله فرعونیان را قطع کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان این که امروز ایران یک آزمایش موشکی انجام می دهد مستضعفین جهان در شادی با ما شریک می‌شوند، خاطرنشان کرد: در خیلی از کشورها کافیست تا خبر جدید بدهیم به احترام تمام‌قد می‌ایستند و می‌گویند این پیشرفت ماست.
 
وی با بیان این که امروز مقاومت ایران همان پله‌های انتظاری است که در اسلام تعبیر شده تا ظهور حضرت برسد، افزود: یعنی اگر امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند جنگی نمی‌توانند کنند و اینها در تحریم آخرین نقاط خود را طی می‌کنند مقاومت کنید درست است.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در ادامه سخنان خود بر ضرورت احیای موقوفات و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در اراضی وقفی کشور تاکید کرد و گفت: در یکی از استان‌ها ۶۰۰ هکتار زمین موقوفه معطل بوده که اعلام کردیم آب به زمین منتقل شود و بعد از ۱۳ کیلومتر کانال‌کشی این زمین به کشت نخل البته باتوجه به نوع کشت و صرفه اقتصادی اختصاص پیدا کرد.
 
وی با تاکید بر این که باید اراضی وقفی کشور را باید از حالت معطلی خارج و وارد مدار تولید و اشتغال کنیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر به مسأله تولید و اشتغال تاکید فراوانی دارد و بنده اوقاف را مخاطب فرمایشات رهبری می‌دانم و با توجه به اراضی موقوفه ای که در اختیار داریم می‌توانیم نسبت به افزایش تولید و اشتغال در جامعه کمک کنیم.
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که برخی اراضی موقوفات در کشور که یک معضل بود با رویکرد جدید احیا شده و اکنون بهره‌وری بالایی برای کشور دارند، خاطرنشان کرد: با احیای موقوفات شاهد افزایش بهره‌وری وقف در جامعه هستیم که عواید آن دوباره طبق نیت واقف به مردم و مستضعفان بر می‌گردد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی بر زراعت چوب در اراضی موقوفات کشور تاکید کرد و ادامه داد: براساس نظر متخصصان در اراضی که این قابلیت را دارند باید به سمت زراعت چوب سوق پیدا کنیم که اوقاف در این زمینه ورود پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به این که مازندران بسیار حاصل خیز است و در اراضی وقفی این استان می‌توان طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی را به اجرا گذاشت، افزود: اراضی موقوفه کشور که معطل مانده باید تعیین تکلیف و به مرحله سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال برسند.
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بر ضرورت همکاری با شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به تولید با بهره‌وری بالا رسید که اهمیت دانش و علم را نشان می‌دهد.
 
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان این که کاربری اراضی وقفی باید مورد توجه امین موقوفات قرار گیرد، گفت: امین و امنای موقوفات می‌توانند طرح‌های تجاری، مسکونی و کشاورزی را به ادارات و سازمان اوقاف ارائه دهند تا شاهد افزایش بهره‌وری موقوفات باشیم.
 
وی با تاکید بر این که اراضی موقوفات قابل فروش نیستند، تصریح کرد: اوقاف امانتدار اموال واقفان است و در هزینه عوائد موقوفات و اجرای امینانه، طبق نظر واقف که در وقفنامه ذکر شده است، عمل خواهد کرد.
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود بیش از شش هزار مدرسه موقوفه و هزار و ۸۰۰ درمانگاه، مرکز درمانی، بیمارستان و مرکز درمانی خاص موقوفه در کشور خبر داد و گفت: احیا و ساماندهی این موقوفات بسیار مهم است که در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها بر ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان تأکید کرد و افزود: باید با حمایت از این شرکت ها عدد تولید را بالا ببریم که در این صورت به افزایش سرمایه ملی و افزایش پول ملی کمک خواهیم کرد و اوقاف می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند./950/
ارسال نظرات