۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۷۷۷۱۴
حجت الاسلام و المسلمین احتشام تشریح کرد:

عواقب حرام خواری و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان

عواقب حرام خواری و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان
استاد حوزه علمیه قم ضمن تشریح تبعات حرام خواری در زندگی فردی و اجتماعی انسان، شست وشوی پول های کثیف با برخی راهکارهای به ظاهر شرعی را حرام عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین «علی احتشام کاشانی»  پیرامون عواقب مال حرام و ویژه خواری عنوان کرد: حرام خواری و ویژه خواری با مبانی دینی و قرآنی در تضاد است؛  شست و شوی حرام خواری با برخی راهکارهای به ظاهر شرعی پولشویی حرام بوده و  فرد مبتلا به حرام خواری از حیات طیبه بدور است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حساسیت داشتن نسبت به عفت هایی که شریعت مقدس برای انسان ها تبیین کرده بسیار مهم بوده و تقید به این امر مهم سبب می شود نسل انسان، نسلی مطهر و پاک باشد.

وی افزود: از لوازم ایمان برای انسان مؤمن در کنار بقیه اخلاق ها و رفتارها استفاده از طیبات و حلال خواری است؛ در قرآن مجید بعد از واژه الله و رب، واژه ارزشی ایمان و مشتقات آن از همه واژه های ارزشی بیشتر تکرار شده است، 89 مرتبه خدای متعال اهل ایمان را خطاب مستقیم کرده است، "یا ایهاالذین آمنوا" در بخشی از این خطاب ها به بندگان مؤمنانش اشاره کرده که انسان مؤمن باید از طیبات استفاده کند «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ» اگر بنا دارید اهل ایمان باشید با طیبات از ارزاق معامله داشته باشید.

استاد حوزه علیمه قم تاکید کرد:حرام خواری، خلاف خواری و نجس خواری از شان انسان مؤمن بدور است، حتی در مورد انفاق که جایگاه برجسته ای دارد و موجب پاداش و مزید ثواب است، خدای متعال اهل ایمان را خطاب قرار داده است «انففوا من طیبات ما رزقناکم» یعنی اگر مال حرام در زندگی دارید مال حرام هیچ گاه با پوشش انفاق و احسان شست و شو نخواهد شد.

وی افزود: پول های شسست وشو شده توسط برخی راهکارهای به ظاهر شرعی قطعا حرام است،  آنچه که می تواند انسان مؤمن را به استفاده از طیبات ترغیب کند تقویت عنصر ایمان و تقواست؛ ما باید به همان اندازه که نسبت به عمود دین یعنی نماز و نسبت به سپر دفاع از آتش یعنی روزه حساس هستیم نسبت به عفت هایی که شریعت مقدس برای مان ترسیم کرده حساس باشیم.

 

حجت الاسلام احتشام عنوان کرد: هر انسان مؤمن باید سه عفت در لوحه اعمال او رقم بخورد؛ عفت کلام داشته باشد، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» حتما باید گفتار و گفتمان شما محکم باشد، عفت بطن داشته باشد؛ عفت بطن به این معنا که حرام خواری و ربا خواری نداشته باشد؛ مال رشوه و ربا باید از زندگی انسان مؤمن حذف شود.

وی اضافه کرد: از اثرات حرام خواری و کنار گذاشتن طیبات در زندگی این است که نسل انسان به جای این که نسل با برکت و صدقه جاریه باشد به واسطه حرام خواری و دوری از طیبات از اخلاق و معنویت به دور خواهد بود و حیات طیبه در زندگی حرام خواران رقم نخواهد خورد.

این استاد حوزه با اشاره به این آیه گفت:«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» خدای متعال می فرماید اگر اهل ایمان و عمل صالح باشید در همین دنیا خدای متعال مزد شما را زندگی صالح و طیب قرار می دهد که در آن خبر و اثری از خبائث، حرام ها و پستی ها، پلشتی ها و پلید ها نباشد.

وی در پایان تصریح کرد: هر انسانی که خواهان حیات مؤمنانه و زندگی پاک است، باید یکی از گردنه های اصلی که گردنه پول پاک است در زندگی او معنا داشته باشد؛ اگر نگران ایمان خود و نسلش است باید از طیبات به شدت استفاده کند و از خبائث و حرام ها به شدت دوری کند امیدواریم همه ما در این زمینه عملکرد موفق باشیم.

ارسال نظرات