۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۷۷۸۴۲
دوم تیر ماه در گرگان برگزار می شود؛

کنفرانس بین المللی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

کنفرانس بین المللی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی
مازندران - معاون پژوهش جامعه المصطفی گلستان از ارسال ۱۸۰ مقاله به کنفرانس عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی خبر داد.

حجت الاسلام احمد رمضانی، معاون پژوهش جامعه المصطفی گلستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران از برگزاری کنفرانس بین المللی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی خبر داد.

وی با بیان این که این کنفرانس بین المللی دوم تیر ماه امسال به صورت حضوری و مجازی در جامعه المصطفی العالمیه واحد گرگان برگزار خواهد شد، افزود: علاقه مندان به عرصه پژوهش در حوزه های علوم انسانی و اسلامی و حتی علوم پایه می توانند مقالات خود را به این کنفرانس بین المللی ارسال کنند.

حجت الاسلام رمضانی ادامه داد: پژوهشگران در سه حوزه عقلانیت، همگرایی و تمدن نوین اسلامی در محورهای متعدد می توانند در این همایش به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه مقاله ارائه دهند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه گلستان افزود: اسلام از جهت نظری و عملی در برپایی تمدن و فرهنگ شگرف اسلامی تجربه موفق و درخشانی داشته و نگاه تمدنی بر آموزه های قرآنی، فلسفی و کلامی به آن دستاوردهای خیره کننده مدنی منجر شده است.

وی ادامه داد: انحطاط تمدن اسلامی در دوران اخیر بر اثر عواملی بیرونی و داخلی جهان اسلام بوده است که از مهم ترین عوامل آن، می توان به تفرقه و نزاع مسلمانان اشاره کرد.

حجت الاسلام رمضانی با بیان این که خوشبختانه در جهان معاصر توجه مسلمانان به احیای تمدن اسلامی با تأکید بر شکل نوین آن معطوف شده و از جانب اندیشمندان و علمای مسلمان به ویژه مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، بیان داشت: بی تردید در شکل گیری تمدن نوین اسلامی عوامل و عناصر فراوانی دخالت و نقش بسزایی خواهند داشت که یکی از آن عوامل مؤثر، «عقلانیت و همگرایی مسلمانان» است.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه گلستان ادامه داد: جهت تقویت باور به توانمندی مسلمانان در شکل دادن تمدن نوین اسلامی، برپایی همایش «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» با نظرداشت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بستری است تا اندیشه مندان و متفکران به بررسی عوامل رکود مسلمانان در گذشته بپردازند و با روی آوردن به مهم ترین آموزه های اسلام در باب اتحاد و همگرایی امت فخیم اسلامی، بتوانند با برپایی تمدنی نوین اسلامی جایگاه شایسته خود را در میان جهانیان و فرهنگ و تمدن های معاصر به دست آورند.

وی از برگزاری 21 پیش نشست با همکاری مراکز همسو و همکار پیرامون این کنفرانس بین المللی خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این از مراکز علمی و آکادمیک دانشگاهی و حوزوی جهت مشارکت در برگزاری پیش نشست‌ها، داوری مقالات، معرفی همایش در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی و جذب مقالات دعوت بعمل می‌آید.

حجت الاسلام رمضانی به ارسال 180 مقاله و چکیده مقالات از سوی محققان و پژوهشگران به دبیرخانه این کنفرانس بین المللی اشاره کرد و گفت: به دلیل استقبال علاقه مندان، زمان دریافت چکیده مقالات تا دهم اردیبهشت و همچنین اصل مقالات تا 25 اردیبهشت ماه امسال تمدید شد.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه گلستان با بیان این که این کنفرانس بین المللی نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است، تصریح کرد: محققان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را از طریق www.hamayesh.miu.ac.ir/civilization/fa به دبیرخانه این کنفرانس بین المللی ارسال کنند./950/

ارسال نظرات