۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۷۸۲۸۶

شهرالله فی الکتاب و السنه

شهرالله فی الکتاب و السنه
کتاب شهر الله فی الکتاب و السنّّة اثر فاخر آیت الله ری شهری است که توسط انتشارات موسسه دارالحدیث چاپ و نشر شده است؛ این کتاب به بررسی ماه خدا در قرآن و حدیث پرداخته است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انسان موجودی مرکّب از جسم و روح – جسم مومنان مثل همگان در ضیافت همیشگی خدایند لذا خداوند در رمضان روح دوستانش را به ضیافت فراخوانده است، نه بدن ها و وجود مادّی آنان را؛ مرحوم شیخ رضا فرزند فقیه و فیلسوف و عارف بزرگوار، شیخ محمّدحسین اصفهانى-کمپانی در الرسالة المجدیّة می نویسد:  دعوت به ماه رمضان،دعوت به بهشت است و غذاهاى این میهمانى نیز از نوع غذاهاى بهشتى است، نام میهمانسرا در اینجا ماه رمضان است و نامش در آنجا غرفه هاى بهشتى، اینجا غیب است و آنجا مشهود؛ اینجا تسبیح و تهلیل است و آنجا چشمه سلسبیل.

ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است. انسان برای خودسازی می‌تواند به منابع مختلفی رجوع کند؛ یکی از این منابع در کنار سایر منابع، کتاب‌هایی است که درباره خودسازی و لوازم آن نوشته شده است.

ماه رمضان فرصت مناسبی برای مطالعه کتب دینی است؛ کتاب شهر الله فی الکتاب و السنّّة اثر فاخر آیت الله ری شهری است که توسط انتشارات موسسه دارالحدیث چاپ و نشر شده است؛ نویسنده در این کتاب به بررسی ماه خدا در قرآن و حدیث پرداخته است و همت و جدّیت خود را به کار گرفته تا  متن عربی احادیث به همراه درج ترجمه کلمات غیر متداول را در این کتاب برای مخاطب جمع آوری کند، مخاطبین حوزه کتاب های دینی می توانند با مطالعه این کتاب رمضان متفاوتی را تجربه کنند.

کتاب شهرالله فی الکتاب و السنه که ترجمه فارسی آن با عنوان مراقب در ماه رمضان می باشد به موضوعاتی همچون فضائل ماه مبارک در آیینه احادیث، ویژگی های ماه مبارک ،برکات ماه مبارک، اسباب آمادگی برای درک فیوضات والای ماه مبارک، آداب میهمانی خدا در پرتو احادیث، آداب مهم روزها و شبهای ماه مبارک، فیوضات و نحوه بهره مندی از شبهای قدر و پژوهشی پیرامون تعیین شب قدر، آداب خروج از میهمانی خدا، پاسخ به برخی شبهات و... می پردازد.

بخش هایی از کتاب

علّت به بند کشیده شدن شیاطین در ماه رمضان

1.طبیعت پیشگیرانه روزه "عن النّبی ص: إنَّ الشَّیطانَ لَیَجرى مِنِ ابنِ آدَمَ مَجرَى الدَّمِ فَضَیِّقوا مَجارِیَهُ بالجُوع"

2.عنایت ویژه خداوند به این برنامه عبادى، خود به خود، زمینه ساز شمول عنایت هاى خدا بر آنان می گردد و ریشه این توفیق و عنایت الهى، در انتخاب خود انسان و ورود او به میهمانسراى رمضان، نهفته است.

علّت سود نبردن از به بند کشیده شدن شیاطین در ماه رمضان و بعضاً وقوع گناه در آن

  1. شیطان، به تنهایى زمینه ساز گناهان نیست خطاها دو منشأ اساسى دیگر هم دارد: نفس امّاره، و زنگارهاى متراكمى كه پیامد گناهان پیشین اند و دل را آلوده و سیاه ساخته اند در واقع، عنایت الهى كه در ماه رمضان شامل انسان می شود، تنها تأثیر عامل نخستین را كه مربوط به شیطان است، از بین می برد؛ امّا دو عامل دیگر همچنان نقش ایفا مىكنند و جهت زمینه سازى براى انحراف انسان سر زدن گناهان از او و غافل ماندن وى، كافى است.
  2. در بند بودن شیطانها، نسبى است. (نسب به کمال روزه طرف زنجیر شیاطین هم محکمتر است)

درجات میهمانی خدا

مرحله اوّل: روزه تن و به عبارتی ترک طعام و شراب و مفطرات روزه که شرط درستی روزه است (روزه عوام)

عن النّبی ص: إنَّ أیسَرَ مَا افتَرَضَ اللَُّّ تَعالى عَلَى الصّائِمِ في صِیامِهِ، تَركُ الطَّعامِ وَ الشَّراب.

مرحله دوّم: روزه اعضاست که شامل پرهیز از محرّمات الهی است که ذی مراتب بوده و افضل از روزه تن و شرط قبولی است (روزه خواص)

همه احادیثى كه با عنوان  « مهمترین آداب روزه دارى» خواهند آمد، به این مرتبه از روزه دارى اشاره دارند.

مرحله سوّم: این مرتبه از روزه، با باز داشتن قلب و نگهدارى آن از هر چیزى كه اشغال کننده دل (چه حلًال و چه حرام) است بجز خدا، به دست می آید (رتبه پیامبران، صدّیقان و مقرّبان) و آن رویكرد به خداوند و روى گردانى از غیر خدا با همه همّت است و آراسته شدن به این سخن خداست كه ( قل اللهم ثم ذرهم فی خوضهم یلعبون) امیرالمومنین علیه اسلام در اشاره به این سه مرتبه می فرمایند " صوم القلب خیرٌ من صیام اللسان و صیام اللسان خیرٌ من صیام البطن"

علاقمندان می توانند برای تهیه کتاب به نشر دارالحدیت مراجعه کرده و یا نسخه پی دی اف آن را از اینجا دانلود کنند.

ارسال نظرات