۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۶۷۸۳۷۹
عضو شورای عالی حوزه های علمیه:

گفتارها و مطالب ناصحیح جلوی ترقی معنوی انسان را خواهد گرفت

گفتارها و مطالب ناصحیح جلوی ترقی معنوی انسان را خواهد گرفت
آیت الله شب زنده دار گفت: انتشار مطالب ناصحیح در رسانه‌ها و فضای مجازی، اذلال مردم در عقاید و مسائل سیاسی به دنبال خواهد داشت و جلوی ترقی معنوی انسان را خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در جلسه دوم درس اخلاق ماه مبارک رمضان، که در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برای درک فیوضات ماه مبارک رمضان برنامه‌های سیر و سلوکی ویژه ای را ارائه می کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: برای بهره برداری بهنیه از عبادات، مناجات و فرصت های ویژه نیاز به اموری و ارکانی است، که در فقه اسلام بیان شده است.

وی با بیان اینکه عبادات و فرصت های ویژه معنوی دارای فواید طولی هستند، گفت: اصل آثار و فواید عمل در یک مرتبه ای قرار دارد، اما در شرایطی این فواید و آثار عمل دوچندان خواهد شد؛ همانند اینکه اگر فردی نماز خود را در خانه بخواند، آثار نماز برای انسان حاصل می شود، اما همان نماز در مسجد و به جماعت خوانده شود فواید بسیاری شامل حال او خواهد شد.

آیت الله شب زنده دار اظهار داشت: گاهی ممکن است ما یک عمل و عبادات را صحیح انجام دهیم و آثار مترتب آن عمل بر انسان حاصل شود، اما مقبول درگاه الهی قرار نگیرد؛ همانند اینکه فردی متقی نبوده، هرچند اعمال و عبادات خود را صحیح انجام دهد، اما اعمال او مورد قبول قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه حضرت رسول گرامی در خطبه ای 54 دستورالعمل برای بهره بگیری از فیوضات و برکات ماه رمضان ارائه کردند، گفت: اگر ما توفیق انجام این دستورالعمل ها را به دست آوریم، علاوه بر اینکه روزه صحیح فقهی را انجام و تکلیف خود را نسبت ماه مبارک رمضان انجام داده ایم، از اثار و فواید روزه داری بهره مند خواهیم شد، روزه و عبادات ما در این ماه نیز مورد مقبول درگاه الهی قرار خواهد گرفت.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص)و ائمه اطهار(ع) راه های کسب سلوک و عروج معنوی را برای مؤمنان تبیین کردند، افزود: روشن است که زمانی روزه و اعمال ما در درگاه الهی پذیرفته شود به اوج و عروج معنوی دست پیدا خواهیم کرد.

وی به شرح برخی فراز های خطبه پیامبر اکرم درباره ماه رمضان پرداخت و گفت: برای اینکه از برکات روزه بهرمند شویم لازم است که حفظ زبان و گفتار شود، زیرا زبان برای سقوط و اذلال و همچنین برای صعود و سیر و سلوک معنوی انسان نقش به سزایی دارد.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه بزرگان از لسان و زبان به قلم تعبیر کرده اند، گفت: برخی ، مطالب ناصحیح را در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می کنند که سبب اذلال مردم در عقاید، مسائل سیاسی و اجتماعی خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: انتشار این گونه مطالب در رسانه ها و فضای مجازی افزون بر اینکه گناه عظیمی دارد و همچنین به جای اینکه روزه داری و ماه مبارک رمضان، او را بالا ببرد، جلوی ترقی معنوی انسان را خواهد گرفت.

وی بر لزوم  کنترل زبان و گفتار و عدم انتشار مطالب ناصحیح در رسانه ها و فضای مجازی تأکیید کرد و گفت: انسان باید زبان و گفتار خود را در گفتن اذکار خدا، هدایت و ارشاد مردم، تبیین راه حق و پاسخ به شهبات به کار بگیرد تا اینکه لسان انسان زمینه های پیشرفت و سیر و سلوک معنوی را فراهم کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در این خطبه بر چشم پوشی از آنچه نظر بدان حرام است، تأکید کرده است، افزود: کلام ناروا و نگاه ناصحیح هم عقوبت الهی را به دنبال دارد و همچنین مانع پذیرفتن عبادات و نماز و روزه در درگاه الهی نیز خواهد شد./998/

ارسال نظرات