۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۶۷۸۴۵۵
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد؛

لزوم توانمندسازی خانوده‌های بی سرپرست از سوی مسؤولان

لزوم توانمندسازی خانوده‌های بی سرپرست از سوی مسؤولان
آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه در سیره ائمه اطهار بر مهربانی نسبت به ایتام تأکید شده، گفت: باید مسؤولان کشور در جهت توانمندسازی خانوده‌های بی‌سرپرست تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در جلسه سوم درس اخلاق ماه مبارک رمضان، که در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) در روزهای پایانی ماه شعبان برای درک فیوضات ماه مبارک رمضان 54 برنامه‌های سیر و سلوکی ویژه ای را ارائه کردند.

آیت الله شب زنده با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در این خطبه سفارش به عطوفت و مهربانی نسبت به ایتام کردند، گفت: نباید جامعه و نظام اسلامی خانواده های بی سرپرست را فراموش کنند و انسان در کنار روزه داری و مناجات در ماه مبارک رمضان، نسبت به این پدیده اجتماعی نباید بی تفاوت باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت امیرالمومنین(ع) در ساعات پایانی عمر شریفشان خطاب به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) انسان ها را سفارش به رسیدگی به ایتام و خانواده های بی سرپرست می کنند که مردم نسبت به امور معیشتی و خرج های روزمره آنها بی تفاوت نباشند و می فرمایند آنها همانند فرزندان شما هستند و باید احسان و اکرام نسبت آنها همیشگی باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: مسأله دیگر که حضرت علی(ع) سفارش به آن کردند این است که نسبت به فعالیت های فرهنگی، اعتقادات، اخلاق و کارآموزی ایتام نیز توجه شود و جلوی ضایع شدن آنها گرفته شود.

آیت الله شب زنده دار اظهار کرد: حضرت علی(ع) فرمودند که از پیامبر اکرم(ص) روایت شده فردی که یتیمی را توانمند کند بهشت بر او واجب می شود، همچنین فردی که مال یتیمی را غصب کند؛ آتش جهنم را برای خود خریده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: باید مسؤولان نظام اسلامی در جهت رسیدگی و توانمند سازی خانواده های بی سرپرست تلاش دوچندان داشته باشند تا اینکه حق هیچ یتیمی در کشور ضایع شود.

وی با اشاره به سیره و رفتار عطوفت آمیز رهبر معظم انقلاب نسبت به فرزندان شهیدان مدافع حرم گفت: سیره و رفتار ائمه اطهار(ع) این گونه بوده که به خانواده هایی که سرپرست خود را در جنگ از دست داده بودند سرکشی می کردند، باید این گونه سیره ها و رفتار ها، درسی برای مسؤولان ما در جهت رسیدگی به امور یتیمان قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) در این خطبه سفارش به عطوفت و مهربانی نسبت به ایتام کردند که این رفتار اگر بین همه پخش شود سبب می شود که اطرافیان همان رفتار و عطوفت نسبت به فرزندان بازمانده شما نیز داشته باشند.

آیت الله شب زنده دار بیان کرد: وقتی انسان ها نسبت به رسیدگی به امور یتیمان اهتمام به خرج دهند؛ این فرهنگ در جامعه نهادنیه و به مسأله همگانی تبدیل خواهد شد؛ از این رو انسان مطمئن است زمانی که این اتفاق برای خودش بیفتد، جامعه به فرزندان او نیز توجه خواهند کرد.

آیت الله شب زنده دار

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: در ادیان گذشته و اسلام این مسأله و قاعده مطرح شده است که انسان همان گونه با دیگران رفتار و عمل می­ کنند، همان گونه با آنها رفتار خواهد شد.

وی با بیان اینکه روایات و لسان ائمه اطهار(ع) به طرق مختلف به وجود این سیره و قاعده اشاره کرده؛ گفت: در جوامع حدیثی ما درباره عفاف آمده است که فردی که چشم ناروا نسبت به نوامیس دیگران داشته باشد، دیگران نیز به نوامیس او چشم بد خواهند داشت.

لزوم پرهیز تخریب شخصیت های دیگران در آستانه انتخابات

آیت الله شب زنده دار بر لزوم پرهیز تخریب شخصیت های دیگران در آستانه انتخابات تأکید کرد و افزود: برخی احزاب و افراد به تخریب شخصیت های چهره های سیاسی و جریان و حزب های رقیب می پردازند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در مرحله بعد به تخریب و تحریف شخصیت و جریان حزبی آنها پرداخته نشود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: بزرگان و علما فرصت ماه مبارک رمضان را مغتنم می شمردند و به شرح و تبیین مسائل زیر بیانی اعتقادی، همچون توبه، شفاعت و قبر، آخرت و قیامت می پرداختند و اگر این اعتقادات و مطالب در انسان نهادینه و به باور انسان تبدیل شود، مردم هم در مسائل خانوادگی، اجتماعی و سیاسی به گونه صحیح رفتار خواهند کرد./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
هادی ثنایی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
در ماه مبارک رمضان ، با توجه تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، باید مسؤولان و دولت بیشتر به فکر وضعیا معیشتی مردم باشند.
0
0