۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۷۸۸۰۶
در نشست خبری فیلم سینمایی مروارید حجاز مطرح شد؛

فیلم سینمایی درباره شخصیت حضرت خدیجه در مرحله پیش تولید

فیلم سینمایی درباره شخصیت حضرت خدیجه در مرحله پیش تولید
تهیه کننده فیلم سینمایی مروارید حجاز گفت: با تأمین امکانات و منابع از سوی خیرین و مؤسسات فرهنگی، یک پروژه قوی بین المللی پیرامون شخصیت حضرت خدیجه(س) تولید خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری مدیر فیلم سینمایی مروارید عشق با موضوع بررسی زندگی ام المسلمین حضرت خدیجه(س) در مؤسسه فرهنگی هنری آئین معنویت و با حضور حجت‌الاسلام ملکی، مدیر مؤسسه آئین معنویت، ابراهیم اصغری، تهیه کننده فیلم و مسعود شاه محمدی، فیلم نامه نویس در محل مؤسسه آئین معنویت برگزار شد.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر مقوله هنر گفت: مؤسسه آیین معنویت در سال ۱۳۸۴ با محوریت پژوهش و آموزش اخلاق، به‌ویژه در حوزه خانواده و معرفی عرفان اسلامی و نقد عرفان‌های انحرافی فعالیت‌های خودش را آغاز کرد و بحث معرفی سیره بزرگان و سیره ائمه و پیامبر اکرم فعالیت‌هایش را شروع کرده و نزدیک ۵۰ جلد در قالب کتاب و کتاب مجله به‌چاپ رسانده است و ۳۰ جلد اثر در حوزه اخلاق داشته است.

وی ادامه داد: بحث نقد عرفان‌های انحرافی که متأسفانه نیاز جامعه به‌گونه‌ای است که باید در این حوزه کار کنیم و جوانان این نگاه را به‌خاطر تشنگی که به عرفان دارند، درگیر سرابی به عنوان عرفان می‌شوند که اصلاً رنگ و بوی عرفان ندارد.

حجت الاسلام ملکی عصر حاضر را عصر سینما و رسانه دانست و اظهار داشت: دوستانی که در حوزه هنر در مجموعه ما فعالیت می‌کنند پیشنهاد دادند در قالب ساخت فیلم‌های سینمایی با رویکرد معرفی الگو با نگاه تقریبی و حذف موارد اختلافی وارد شویم. یکی از الگو‌هایی که در این عصر می‌توان معرفی کرد، حضرت خدیجه است.

وی افزود: فیلمنامه حاضر را با نگاه معرفی یک الگو کار کرده‌ایم و نگاه ما این است که کشور‌های دیگر اسلامی، فیلمنامه نویس‌ها و فیلمسازان، علمای دانشگاه‌های بزرگ مانند جامع الازهر و ... ببینند و نگاه ما این است که بتوانیم اولین فیلمی را تولید کنیم که با رویکرد بین المللی در جهان اسلام عرضه بشود و می‌توان با واقعیت‌های تاریخی که وجود دارد، این فیلم را تولید کرد و ان شاءلله این مقدمه‌ای بشود برای کار‌های فاخر آینده.
تعداد بازدید : 4


حجت الاسلام ملکی با اشاره به نیازمندی به ارائه محتوای نوین به مخاطب از طریق قالب‌های جدید هنری ابراز داشت: چرا نباید الگویی را در قالب فیلم به کودکان عرضه کنیم؟ ان شاءلله مسؤولین به این قضیه بیشتر اهمیت بدهند و کسانی که صاحب نظر هستند در این قضیه به صورت جدی ورود کنند.

حجت الاسلام ملکی درباره زمان آغاز پروژه خاطرنشان کرد: پروژه استارت خورده و چندین ماه بر روی محتوا کار می‌شود و بنای ما این است که از بهترین فیلم نامه نویسان جهان اسلام کار کنیم. در این ایام ارتحال این موضوع را به مناسبتی که داشت اعلام کردیم، ولی جریان عملی فیلم که رسماً فیلم در جهت اجرا شروع شود، بنا داریم در پاییز این کار را انجام دهیم، همزمان چند گروه داشتند فعالیت می‌کردند.

شاه محمدی، مشاور مؤسسه در فیلم نامه نویسی درباره جلسه حاضر اظهار داشت: این مکان از نظر تاریخی به دهه ۳۰ و ۴۰ باز می‌گردد که دفاتر اولیه هیأت مؤتلفه و جایی بوده که بزرگانی مانند بهشتی‌ها و طالقانی‌ها از این در وارد شدند و ما برای این در اینجا جمع شده‌ایم که ما قیام کنندگان و شروع کنندگان این کار هستیم. ما این ساعت و این مکان را برای اعلام آغاز این کار شروع کردیم که هر دو معنای خاصی دارند.

اصغری، تهیه کننده فیلم نیز ضمن تقدیر و تشکر از مراجع و علمای حوزه علمیه قم گفت: خیلی خوشحال هستم که این پروژه در قم کلید می‌خورد. خوشحال‌تر هستتم که علما به هنر رغبت نشان دادند. یکی از مشکلات ما این بوده که در بخش‌های مذهبی و دینی، علما و روحانیت خیلی با هنر همراهی نمی‌کردند، ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر این بحث بیشتر جا افتاده است و آقای ملکی که این کار را آغاز کردند نقطه امید و مبارکی است.

وی ادامه داد: ساخت فیلم‌های تاریخی قطعا مقدمات بسیار سنگینی دارد بخصوص ساخت فیلم درباره شخصیت تاریخی که جهان اسلام مدیون او است. حضرت خدیجه قبل از اینکه همسر پیامبر باشد بانوی صاحب نفوذی در حجاز بوده است. مقطعی از تاریخ ما، مقطع بسیار حساسی است و فیلم‌های معتبری منصوب به حضرت محمد که ساخته شده‌اند اگر بخواهیم درباره حضرت خدیجه کار کنیم، این فیلم در سال‌های آینده اولین و آخرین فیلم باشد، به همین دلیل باید خیز مناسبی برای تولید این فیلم برداشته شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی مروارید حجاز درباره فیلم نامه داستان ابراز داشت: در بحث پژوهش و فیلمنامه علاوه بر این که باید مقطع درخشانی از این شخصیت را باید به تصویر بکشیم باید این فیلم بتواند با فیلم‌های مشابه رقابت کند. ما دکور‌ها و لوکیشن‌های آن موقع را نداریم، البته بخش‌هایی از آن ساخته شده، ولی هنوز قصه ما بیشتر نیاز به لوکیشین دارد. ضمن اینکه برای ساخت چنین فیلم سنگینی بودجه‌ای سنگین مورد نیاز است.
 
وی ادامه داد: فیلم حضرت محمد در زمانی که تورم کم بود با ۱۵۰ میلیارد تومان ساخته شد، ولی قطعاً این پروژه اگر بخواهد پروژه‌ای در ابعاد جهانی مطرح شود که مد نظر است، نیاز است که این مقدمات چه در بحث مالی و چه در بحث زمانی فراهم شود. قطعاً فیلم نامه نهایی تعیین کننده است. امیدوارم تا پاییز بتوانیم به فیلم نامه نهایی برسیم و بر اساس آن بتوانیم برنامه ریزی کنیم تا این فیلم را تولید کنیم. با توجه به موضوع و سوژه، این فیلم بسیار جذاب خواهد بود. امروز شاید پیش تولید کلید بخورد، ولی برای تولید نیازمند منابع و امکانات هستیم.

حجت الاسلام ملکی نیز ضمن گلایه از کمبود سرانه مطالعه در کشور اظهار داشت: متأسفانه روز به روز کتاب فروشی‌ها بتعطیل می‌شود و کتاب در جامعه ما از لیست خرید‌های ما برچیده می‌شود.

وی افزود: درباره علامه طباطبایی بیش از ۵۰ جلد کتاب وجود دارد، نظر سنجی کنید اگر از هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر زندگی علامه را مطالعه کرده است من جایزه می‌دهم. علامه‌ای که تأثیرگذار در جهان اسلام و حتی در غرب بوده است.

مسؤول مؤسسه آئین معنویت گفت: باید حوزه این هنر را جدی بگیرد. این همه دغدغه‌ای که بزرگان دارند و خود حضرت آقا تأکید داشته است که از قالب هنر استفاده کنید. حوزه در این بحث‌ها کمرنگ وارد شده است. حتما فیلم هم نیست، ولی در قالب تله فیلم بحث‌ها و بخشی از شخصیت در قالب تکه‌های فیلم بیان کنند. ما در هر مسأله حاشیه‌ای می‌بینیم مطالب زیادی تولید می‌شود، ولی چه کسی کنترل می‌کند؟

وی افزود: مقصر جوانان نیستند، مقصر ما هستیم که تولید نکرده‌ایم. ما نه به دنبال پر کردن کیسه‌های خودمان هستیم بلکه از خیرین می‌خواهیم در این بحث‌های هنری کمک کنند تا اسلام و دین خودمان را معرفی کنیم. ما نگاه بین المللی داریم و اگر شده باشد همه چیز خودمان را بگذاریم، این‌هایی که آمده‌اند قولی نداده‌ایم، ولی احساس تکلیف کرده‌اند و وارد میدان شده‌اند.

اصغری با اشاره به جذابیت موضوع حضرت خدیجه(س) برای مسلمانان گفت: ما قطعا مقاطع تاریخی مختلف این شخصیت را که می‌تواند برای سینما جذاب باشد را دنبال خواهیم کرد. ایشان چند مقطع ویژه دارند که در پژوهش و نگارش اولیه ما مقاطع مختلف را مدنظر داریم که اگر این مقاطع گسترش پیدا کند یک نسخه سینمایی و یک نسخه سریالی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در بحث کارگردان هنوز انتخاب زود است. برای مثال نمی‌دانیم در چه سالی قرار است به تولید برسانیم، ما یک بحث نگارش فیلم نامه و تأمین منابع را رقم بزنیم، قطعا مرحله بعدی انتخاب کارگردان خواهد بود و یکی از کارگردان سرشناس را به عنوان اولین گزینه‌های کار انتخاب می‌کنیم.
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
همکار
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶
آخه برادر چقدر میتونه یه نفر شوت باشه خب؟! خبرنگارتون تو جلسه بوده پشت طرف بنر زده مروارید حجاز شما نوشتید مروارید عشق؟!!!
0
2
همکار
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۳
ضمنا خوبه اونجا همه ادعاشون طلبه بودنه مثلا تا حالا کلمه ام المؤمنین رو نشنیدین که زدین ام المسلمین؟!!!
0
2