۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۶۷۹۶۴۶

ایستادگی در برابر دنیای نفاق با همۀ وجود

ایستادگی در برابر دنیای نفاق با همۀ وجود
حجت الاسلام منفرد گفت: اگر آیت الله بافقی امروز در میان بود قطعاً در خط و مسیر مقام معظم رهبری حرکت می کرد و با همه وجود در برابر دنیای نفاق ایستادگی می کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نوزدهمین شب از برنامه «ضیافت» شبکه قرآن و معارف سیما، به مرور سیره علمی و مبارزاتی آیت‌الله شیخ محمد تقی بافقی با حضور حجت‌الاسلام حسنی منفرد، استاد و پژوهشگر حوزه اختصاص داشت.

حجت الاسلام منفرد درباره سیر زندگی آیت‎ الله بافقی اظهار کرد: ایشان در سال ۱۲۹۲ در بافق یزد و در منزل بازرگان شریفی به نام حاج محمدباقر متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در چهارده سالگی در یزد آغاز کرد و اصول و فقه را از محضر حاج میرزا سیدعلی لب خندقی آموخت. در همین مدت در علوم دینی به مدارج بالا رسید. بعد از آن به نجف مشرف شد و از محضر آیت‎ الله محمدکاظم خراسانی در علم اصول و از محضر آیت‌الله یزدی در علم فقه و از دیگر اساتید در عرفان و توحید بهره مند شد.

وی افزود: ویژگی مهمی که ایشان دارد، سفر به کربلا و استفاده از محضر عزیز عالم وجود، آیت ‎الله آقاسید احمد کربلایی است که در تزکیه نفس و تطهیر و شستشوی باطن سالیان سال از محضر این عالم ربانی استفاده فراوان برد و با توشه پر از معنویت و دانش به کشور بازگشت. در مدت هفده سال حضور در نجف اشرف به تأسی از مولا امام حسن مجتبی(ع) که ۲۵ بار با پای پیاده و حتی بدون کفش از مدینه به مکه مشرف شدند، آیت‎ الله بافقی نیز دو بار با پای پیاده از نجف به مکه مشرف شد و هفت سفر از نجف به ایران و به زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) با پای پیاده آمد و حتی ایشان پنجشنبه‎ ها بدون استثنا پای پیاده از نجف به کربلا می‌رفت و پس از انس و عبادت در حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، صبح جمعه به نجف باز می‎گشت.

این استاد حوزه با بیان اینکه آیت‌الله بافقی بعد از هفده سال در سال ۱۳۳۶ از نجف به قم باز گشت، گفت: بعد از بازگشت، مردم و علما را برای تأسیس حوزه علمیه قم تشویق و ترغیب کرد و پس از راه‌اندازی حوزه توسط آیت‌الله حائری، یکی از مشاوران و از دوستان نزدیک شیخ عبدالکریم حائری شد. ایشان که یکی از علمای تراز اول حوزه قم به شمار می‌آمد، در حوزه کرسی تدریس داشت، به امور طلاب رسیدگی و در غیاب آیت‌الله حائری نماز اقامه می‌کرد. ایشان به قدری در برابر مسلمین و به خصوص طلاب خاضع و خاشع بود که شهریه طلاب را شخصاً به در منازل و حجره طلاب تحویل می‌داد.

ارسال نامه های اعتراضی به دربار

حجت الاسلام منفرد، صلابت، شجاعت و شهامت آیت‌الله بافقی در فرضیه امر به معروف خصوصاً نسبت به مسئولان حکومت را یکی از ویژگی بارز این مجاهد پارسا برشمرد و تصریح کرد: ایشان در مقابله با سیاست‌های ضددینی رضاخان به تذکرات شفاهی قانع نبود و با اینکه خفقان سراسر کشور را فرا گرفته بود، نامه‌های تند و معترضانه‌ای به شاه می‌نوشت و او را از اقدامات خبیثانه منع می‌کرد. رضاخان قلدر برای محو اسلام و قرآن آمده بود. اول عزاداری را برداشت؛ بعد روحانیت را از بین برد و بعد از آن به احکام اسلام تجاوز کرد و چه خانواده‎های محترم و شریفی را در این راه آزار داد.

ایستادگی در برابر دنیای نفاق با همۀ وجود/حوزه و روحانیت/

نوروز ۱۳۰۷ و اوج درگیری حاج شیخ با رضاخان

حجت الاسلام منفرد با اشاره حادثه حرم حضرت معصومه (س) بیان کرد: درگیری آیت‎ الله بافقی با رضاشاه در نوروز ۱۳۰۷ به اوج خودش رسید. در آن روز، همسر شاه و چند تن از اعضای خانواده اش بدون حجاب در حرم حاضر شدند و در حجره بالای حرم مستقر شدند؛ به طوری که نحوه حضور و حجاب آنها مورد اعتراض مردم قرار گرفت ولی کسی جرئت نداشت به آنها مستقیماً اعتراض کند. این مسئله به اطلاع آیت ‎الله بافقی رسید؛ ایشان ابتدا برای همسر شاه پیام فرستاد که اگر مسلمان هستید این نحوه حضور شما در حرم درست نیست و اگر مسلمان هم نیستید حضور شما در حرم صحیح نیست. ولی خانواده شاه اعتنایی نکردند. سپس ایشان خودش شخصاً به محل استقرار آنها آمد و با آنها برخورد کرد؛ به طوری که همسر شاه و همراهانش مجبور به ترک حرم و استقرار در منزل تولیت حرم شدند، ولی جریان را با تهران و با شخص شاه در میان گذاشتند.

 

این پژوهشگر علوم دینی متذکر شد: طولی نکشید که رضاخان با گارد نظامی و توپ و توپخانه وارد قم شد و با چکمه وارد صحن حرم مطهر شد؛ نشانی آیت ‎الله بافقی را گرفت و با روحانی روبرو شد که قیام کرده و کنار دیوار ایستاده است. رضاخان سیلی به صورت آیت الله زد و دستور داد ایشان را به پشت خواباندند و با شلاق و چوب بر پشت ایشان زد و بعد از این ضرب و شتم دستور داد ایشان را بازداشت و به تهران منتقل کنند. چند ماه بعد از بازداشت ایشان، با پیگیری‎های آیت ‎الله حائری، حاج شیخ از زندان آزاد ولی به شهرری تبعید شد و در حرم حضرت عبدالعظیم به امامت جماعت و حل و فصل امور دینی پرداخت. تا اینکه با عزل رضاخان در سال ۱۳۲۰ شمسی ایشان از تبعید آزاد شد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به توصیه‎ های امروز آیت ‎الله بافقی گفت: اگر ایشان امروز در میان بود قطعاً در خط و مسیر مقام معظم رهبری حرکت می کرد و با همه وجود در برابر دنیای نفاق ایستادگی می کرد.

یادآور می‎شود «ضیافت» عنوان ویژه برنامه ایست که به مدت سی شب در ماه مبارک رمضان، با اجرای سیدعلی قوامی نود دقیقه پیش از افطار از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
التماس تفکر
0
0