۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۷۹۷۵۹
مدیر بازرگانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی:

بیشتر محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رایگان عرضه می شود

بیشتر محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رایگان عرضه می شود
محمد حسین اصلانی گفت: تصور نادرستی وجود دارد که مرکز نور تمامی محصولاتش غیر رایگان است، بیشتر محصولات مرکز به صورت رایگان عرضه می‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، یکی از آیین‌های سالانه در ماه مبارک رمضان، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت محدودیت‌های بهداشتی، به صورت مجازی برگزار گردیده است. مدیر اداره بازرگانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در گفت و گویی از ویژه‌ برنامه‌های مرکز نور در این نمایشگاه می گوید که در ادامه می خوانید.

در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی و توضیحی درباره اداره بازرگانی مرکز ارائه فرمایید.

به نام خدا، بنده محمد حسین اصلانی، مدیر اداره بازرگانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی هستم. با توجه به اینکه مرکز نور تولید کننده محصولات فناورانه در موضوع منابع علوم اسلامی و انسانی است، لزوم عرضه و نشر مناسب آنها برای مخاطبان، از مهم‌ترین وظایف مرکز محسوب می‌شود. یعنی همانطور که تولید یک محصول برای رفع نیاز جامعه علمی و تسریع در تولید علم بسیار مهم و با ارزش است، به همان اندازه در دسترس قرار گرفتن آن محصول و رسیدن آن به مخاطبین هم ارزشمند و راهبردی است. به همین جهت در معاونت بازرگانی و خدمات فرهنگی، اداره‌ای برای سیاستگذاری و انجام این مهم فعالیت می کند.

آیا اداره بازرگانی برای ماه مبارک رمضان و به خصوص نمایشگاه مجازی قرآن کریم هم برنامه‌ای تدارک دیده است؟

مرکز نور همواره در نمایشگاه های قرآن کریم حضور داشته و به ارائه محصولات خود می‌پرداخته است. بخشی از کاربران ما در نمایشگاه‌ها به جستجو و کسب اطلاع از تاز‌های نور می پردازند. اما با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که به خاطر شیوع بیماری کرونا در سطح کشور به وجود آمده، امسال نمایشگاه قرآن کریم به صورت مجازی برگزار گردیده است. طبیعی است که نمایشگاه مجازی، تجربه جدیدی خواهد بود و برنامه‌ریزی متفاوتی نسبت به قبل را می‌طلبد. مرکز نور در نمایشگاه امسال نیز شرکت کرده و ویژه برنامه هایی به مناسبت این ماه مبارک ارائه می‌کند.

درباره ویژه‌برنامه‌های مرکز در نمایشگاه قرآن توضیحاتی بفرمایید.

ویژه‌برنامه‌های ما در ماه بهار قرآن، قبل از شروع نمایشگاه آغاز شده است. معرفی پایگاه اینترنتی جامع قرآن که به صورت رایگان به جامعه علاقه‌مندان و محققین قرآنی خدمات ارائه می‌کند، از ابتدای ماه مبارک در دستور کار بوده است. همچنین رونمایی و عرضه دو نرم‌افزار قرآنی (تفسیر صافی و تفسیر طبری) که در قالب دانشنامه‌ای تولید شده‌اند نیز از ویژه‌برنامه‌های دیگر ما بوده است. اما در خصوص نمایشگاه قرآن کریم هم برنامه‌های ویژه‌ای ارائه خواهد شد که می‌توانم به این موارد اشاره کنم:

  1. پیشخوان برخط نرم‌افزارهای نور (ابر نور) به آدرس (abrenoor.ir) با دسترسی به 219 نرم‌افزار رومیزی، با تخفیف 40 درصد در اختیار کاربران خواهد بود. کافی است در این سایت عضو شده و اشتراک مورد نظر خود را با تخفیف خریداری نمایند. ویژگی منحصر به فرد این سایت اجرای نرم‌افزارها بدون نیاز به نصب و فعال سازی و به صورت برخط در هر زمان و در هر سخت افزاری (موبایل یا رایانه و ...) است.
  2. طرح همراهان نور یکی از طرح‌های محبوب کاربران نور است که با استقبال خوبی از طرف ایشان مواجه شده است. در این طرح کاربر می تواند 95 نرم‌افزار را یک جا بر روی هارد یا رایانه قابل حمل خود داشته و استفاده نماید. این طرح در مدت نمایشگاه مجازی قرآن با 35 درصد تخفیف عرضه خواهد شد.
  3. فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ) به آدرس (www.noorshop.ir) نیز نرم‌افزارهای قرآنی خود را با حداکثر 50 درصد تخفیف به مخاطبین عرضه می‌نماید. نرم‌افزارهای جامع تفاسیر نور، دانشنامه علوم قرآن (مشکات 2)، دانشنامه تفسیر طبری، دانشنامه تفسیر صافی، فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان و المیزان شامل تخفیف خواهند بود.
  4. نرم‌افزار اندرویدی و ویندوزی کتابخوان همراه نور (www.hamrahnoor.ir) که دسترسی به بیش از 32 هزار جلد کتاب را به کاربران ارائه نموده است، در طول نمایشگاه قرآن کریم تا 40 درصد تخفیف به عرضه کتاب دیجیتالی می‌پردازد. همانطور که می‌دانید این نرم‌افزار بیش از 3000 جلد کتاب رایگان عرضه می‌نماید و برای دیگر کتاب‌ها نیز این تخفیف را در نظر گرفته‌ایم.

برخی این نقد را دارند که مرکز نور صرفاً دنبال درآمدزایی است و محصولات خود را به صورت غیر رایگان عرضه می کند. عرضه این حجم از کتب رایگان در کتابخوان همراه نقض این نقد و نظر است.

بله، به نکته مهمی اشاره نمودید، تصور نادرستی است که مرکز نور تمامی یا اکثر محصولاتش غیر رایگان است! اتفاقاً قضیه کاملاً برعکس است. بیشتر محصولات مرکز به صورت رایگان عرضه می‌شود. به عنوان مثال از میان 23 وب سایت مرکز، تنها سه وب سایت خدمات نیمه رایگان ارائه می‌کنند که دلیل آن هم بیشتر به خاطر رعایت حق ناشران و صاحبان آثار است تا از عرضه دیجیتالی آثارشان متضرر نشوند. پایگاه جامع قرآن با آن حجم انبوه از محتوا ، پایگاه جامع‌الاحادیث که بزرگترین بانک اطلاعات حدیثی است و بسیاری دیگر از پایگاه‌های ما نظیر: پایگاه قاموس، پایگاه جامع تاریخ، پایگاه جستجوگر نور (نوریاب)، پایگاه حوزه‌نت، پایگاه نجوم، پایگاه امام علی علیه السلام، پایگاه ویکی نور، پایگاه پاکنویس و ... همگی به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند.

به علاوه ما از صاحبان آثار طی قراردادی مجوز تخفیف در فروش محصولات را گرفته‌ایم تا در مناسبت‌های مختلف بتوانیم محصولات را با قیمتی مناسب‌تر به دست کاربران برسانیم. به هر حال مرکز نور یک مرکز فرهنگی است، نه تجاری ولی عرضه رایگان محصولات نه معقول و نه منطقی است و نه از نظر قانونی مجاز. با این حال سعی شده تا امکان مراجعه به منابع اسلامی بدون مشکل و به صورت رایگان فراهم آید.

در پایان اگر نکته باقی مانده است، بفرمایید.

ضمن تشکر از شما و کاربران محترم نور که طی سالهای فعالیت مرکز، ما را همراهی و یاری نمودنده‌اند به این نکته نیز اشاره کنم که همزمان با افتتاح نمایشگاه مجازی قرآن کریم، نرم‌افزار موبایلی نهج البلاغه نیز عرضه شد. این نرم‌افزار از نظر محتوا و امکانات فنی و پژوهشی که به کاربر ارائه می‌کند، بی‌نظیر است. از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم که این نرم‌افزار را دریافت و از محتوای غنی آن (که برای اولین بار در قالب برنامه اندرویدی عرضه شده) بهرمند شوند.

ارسال نظرات