۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۸۰۰۳۶

فراموشی خدا، بحران هویت و خود فراموشی را در پی دارد

فراموشی خدا، بحران هویت و خود فراموشی را در پی دارد
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: اگر در جامعه ای خدا فراموش شد، نتیجه اش بحران هویت و خود فراموشی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی رسانه ای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان که در جوار ضریح مطهر بانوی کرامت ضبط و از شبکه سه سیما منعکس شد، اظهار کرد: حضرت لوط (ع) پیامبری در زمان حضرت ابراهیم(ع) بود و حضرت ابراهیم(ع) ایشان را به فرمان الهی برای هدایت مردمی که اهل فساد، فحشاء، قمار، مجالس مختلط و همجنس گرایی بودند فرستاد.

وی با بیان اینکه قوم لوط ازوداج و روابط خانوادگی را کنار گذاشته بودند و فساد آنها را گرفته بود، گفت: حضرت لوط(ع) ۳۰ سال بین آنها زندگی کرد و وقتی دید که تأثیر ندارد نفرینشان کرد و خداوند در آیه ۳۱ سوره عنکبوت بیان می کند که فرشتگانی در ظاهر جوان آمدند بعد از بشارت فرزند به حضرت ابراهیم(ع) مأموریت نزول عذاب بر قوم لوط را هم داشتند.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت این تفکر که هر کسی هر کار می خواهد بکند اما ما نباید او را مجازات کنیم را برداشت نادرستی دانست و افزود: اگر این تفکر درست بود نباید هیچ عذابی نازل می شد و هیچ مجازاتی نباید در اسلام وجود می داشت.

وی با بیان اینکه بعضی داستان حر را شنیده اند و نمی دانند که کجا این را باید به کار ببرند، گفت: با این تفکر مبارزه با ظالم و نهی از منکر از بین می‌رود و با حسن و قبح عقلی و عدالت خدا جور در نمی آید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در قرآن به دو نوع عذاب دنیوی و اخروی اشاره شده است، ابراز کرد: فرشتگانی که بر حضرت لوط(ع) وارد شدند نوع عذاب که باریدن سنگ از آسمان بود را به ایشان گفتند و این عذاب را سبب عبرت آیندگان و صاحبان اندیشه دانستند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن سه نوع عذاب دنیوی را بیان کرده است، گفت: اولین نوع عذاب استیصال است که عذابی فراگیر مانند زلزله، سیل طوفان و از این قبیل است که مال اقوامی است که کافر و طغیان‌گرند و انبیاء خود را اذیت کردند که البته ما در اسلام عذاب استیصال نداریم و اتفاق نیافتاده ولی قبل از اسلام زیاد اتفاق افتاده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند در آیات ۱۲ و ۱۳ سوره صاد ۶ گروه را می شمارد که دچار عذاب استیصال شدند، افزود: اول قوم نوح که با طوفان و آب از بین رفتند، دوم قوم هود که با باد عذاب شدند، سوم فرعون که در آب غرق شد، چهارم ثمود که قوم حضرت صالح بودند و بر اثر صاعقه از بین رفتند، پنجم قوم لوط که با باریدن سنگ و خاک از بین رفتند و ششم هم اصحاب أیکه که قوم حضرت شعیب بودند و با صاعقه عذاب شدند.

وی دومین نوع عذاب را عذاب استدراج دانست که بر عکس عذاب استیصال است و گفت: عذاب استدراج با نعمت است یعنی انسان گناه می‌کند و خدا بیشتر به او نعمت می دهد که دو بار در قرآن به این نوع عذاب اشاره شده است و این نعمت دادن تاجایی ادامه داد که پیمانه پر شود و مقدمه عذاب استیصال است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه سومین نوع عذاب، عذاب ادنی و عذاب های تربیتی است، گفت: اینکه انسان دروغ می گوید و یک ساعت بعد پایش به سنگ می خورد یا بیماری و اتفاقی می افتد از نوع عذاب تربیتی است و امام صادق علیه السلام فرمودند عذاب های تربیتی مصیبت در مال، اولاد و نفس است که انسان را متوجه گناه و خطای خودش می کند و سبب ترک گناه می شود.

وی با تأکید بر اینکه ما بدون تردید در دنیا عذاب داریم، گفت: در منابع روایی ابوابی با عنوان گناه و آثارش را داریم که گاهی آثار گناه دردنیا ظاهر می شود و گاهی هم در آخرت به انسان می رسد برای مثال قطع رحم عمر را کوتاه می‌کند و یا در روایت داریم جامعه ای که ترک امر به معروف و نهی از منکر می کنند سبب می شود اشرار قوم بر جامعه حکومت کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روایت داریم اگر در جامعه ای خدا فراموش شد نتیجه اش بحران هویت و خود فراموشی است، افزود: بین گناه و عذاب در دنیا ارتباط است مثلا جامعه ای که در آن کم فروشی باشد برکت از آن می رود و اگر زکات ندهند طراوت و بارندگی کم می شود.

وی انکار عذاب دنیایی را انکار قرآن دانست و گفت: روایت داریم سه گناه است که عقوبتش به قیامت تأخیر نمی افتد، اول عاق والدین که برکت را از زندگی می برد، دوم ظلم بر مردم که در همین دنیا گردن انسان را می‌گیرد و سوم کفران نعمت که موجب گرفته شدن نعمت از انسان می‌شود.

ارسال نظرات