۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۸۰۱۳۶
سخنرام حرم حضرت معصومه (س)؛

کم فروشی یکی از بارزترین مفاسد اقتصادی در گذشته و امروز است

کم فروشی یکی از بارزترین مفاسد اقتصادی در گذشته و امروز است
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: امروز کم فروشی دائره گسترده ای پیدا کرده است، کم گذاشتن کارمندان، کارگران،صنعتگران، معلمان و هر قشر و گروهی در کار خود نوعی کم فروشی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی رسانه‌ای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که از جوار ضریح مطهر بانوی کرامت منعکس شد، در تفسیر آیه ۳۶ و ۳۷ سوره مبارکه عنکبوت اظهار کرد: در سوره عنکبوت جریان عذاب ۶ قوم لوط، شعیب، عاد، ثمود، قارون و فرعون آمده است و وجه مشترک همه این ها کافر بودن است و علاوه بر آن هر کدام یک آسیب و انحراف خاص هم داشته اند.

وی با بیان اینکه قوم شعیب در منطقه ای به نام مدین زندگی می کردند و گرفتار آسیب اقتصادی کم فروشی بودند، افزود: حضرت شعیب اول کسی بودند که ترازو ساختند زیرا کار بیشتر مردم قومش تجارت بوده و دچار گناه کم فروشی بودند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت شعیب آنها را همواره نصیحت می کرد، گفت: قوم شعیب حضرت را مسخره کردند و ایشان را سفیه و جاهل خواندند و تهدید به سنگباران کردند ولی حضرت شعیب دست از نصیحت بر نداشتند و به آنها گفتند که بندگی خدا کنید و اعتقاد به قیامت داشته باشید و در زمین فساد نکنید.

وی با بیان اینکه خداوند می فرماید قوم شعیب صبحگاه در حالی که خواب بودند گرفتار عذاب الهی شدند و با صاعقه ای همه آنها از بین رفتند، افزود: در روایت دارد که تمام قوم شعیب اهل گناه نبودند ولی ساکت بودند و نهی از منکر نمی کردند و عذاب هر دو گروه را گرفت و از بین برد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از مشکلات مهم هر جامعه را مفاسد اقتصادی دانست و گفت: مفاسد اقتصادی امروز تنوع زیادی پیدا کرده ولی یکی از بارزترین مفاسد اقتصادی در گذشته و امروز کم فروشی است که این گناه در قرآن به شدت نهی شده و یک سوره در قرآن به نام مطففین آمده است که خداوند در اولین آیه آن می گوید وای بر کم فروشان.

وی با بیان اینکه در سوره الرحمن و چندین سوره دیگر قرآن از کم فروشی نهی شده است، افزود: امروز کم فروشی دائره گسترده ای پیدا کرده و غش در معامله، کم گذاشتن کارمندان، کارگران، صنعتگران، معلمان و هر قشر و گروهی در کار خود نوعی کم فروشی است.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) محل تبلیغاتشان بازار بود، اظهار کرد: بسیاری از علمای بزرگ ما در بازار تبلیغ می کردند و به کاسب‌ها احکام تجارت را یاد می‌دادند و مراقب بودند که فساد اقتصادی در بازار ریشه نکند ولی متأسفانه امروز رابطه علما و بازار کمرنگ شده هرچند کتاب‌های خوبی در رابطه با احکام تجارت به چاپ رسیده که کاسبان باید آنها را مطالعه کنند.

وی با اشاره به شیوه تبلیغ امیرالمؤمنین(ع) در بازار، گفت: حضرت می فرمودند اول از خدا طلب خیر کنید و سپس با مردم در معامله آسان بگیرید زیرا خداوند انسان‌های سهل المعامله را دوست دارد، سوم این که احوال مردم را بپرسید و بردبار و حلیم باشید و همچنین می فرمود از قسم خوردن و دروغ اجتناب کنید، به افراد ضعیف ظلم نکنید، با مردم مظلوم انصاف داشته باشید، نزدیک ربا نروید و کم فروشی نکنید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه برخی از اصحاب پیامبر(ص) و ائمه(ع) تاجر بودند، گفت: خداوند در قرآن می فرماید تجارت نباید مانع نماز و یاد خدا شود و نباید موقع نماز مغازه ها باز باشد مخصوصا در اطراف حرم های اهل بیت علیهم السلام که ولی نعمت هر شهر هستند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند در تجارت باید از ربا، دروغ، قسم، تعریف بیجا از جنس خود و مذمت از جنس مردم اجتناب کرد، افزود: عمل نکردن به احکام تجارت موجب ورود مال حرام به جامعه می‌شود که یکی از آثار آن تبعیت نکردن و کشتن امام است از این رو امام حسین علیه السلام به لشکر عمر سعد فرمودند شما شکمتان از حرام پر شده است که حرف من در شما تأثیر ندارد و به جنگ امام آمده اید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
اگر با تخریب امثال قالیباف دوباره یکی مثل حسن فریدون رییس جمهور بشه
شما در بدبختی مردم شریک هستید
واقعا آدم از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه عزیزم
میشه؟
0
0