۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۸۰۱۸۵
واکنش حجت الاسلام روانبخش به موضع گیری ها درباره مصوبه شورای نگهبان؛

دولت فرق مصوبه و قانون را نمی داند

دولت فرق مصوبه و قانون را نمی داند
حجت الاسلام روانبخش درباره علت مخالفت دولت با شورای نگهبان، گفت: مخالفت با مصوبه یا به خاطر این است که نمی‌دانند چه اتفاقی رخ داده یا اینکه به دنبال عقب گرد هستند.

حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به بیان علت‌ مخالفت رئیس جمهور با مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان پرداخت و گفت: مخالفت با مصوبه یا به این خاطر این است که نمی‌دانند چه اتفاقی رخ داده یا اینکه به دنبال عقب گرد هستند؛ رئیس جمهور می‌گوید باید این قانون به مجلس برود سپس تصویب گشته و آن گاه به ما ابلاغ شود تا اجرا کنیم.

وی افزود:‌ ولی رئیس‌جمهور نمی داند که این قانون نیست و شورای نگهبان ملاک‌هایی که بر اساس آن تایید یا رد صلاحیت می کند را بیان کرده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی تصریح کرد:‌ دولت با گام رو به جلوی شورای نگهبان مخالف است. شورای نگهبان می‌خواهد شفاف‌سازی کند ولی دولت می‌خواهد این ملاک‌ها در ابهام باقی بماند.

وی ادامه داد:‌ اگر اسامی تمام افرادی که ثبت نام می‌کنند به شورای نگهبان داده شود و شورای نگهبان رد کند، مثلاً ۱۰۰ نفر رد صلاحیت می‌شوند و یک بازی رسانه‌ای راه می‌افتد که شورای نگهبان ۱۰۰ نفر را رد صلاحیت کرده است؛ در صورتی که این ۱۰۰ نفر حداقل ملاک را هم نداشته‌اند ولی وزارت کشور آنها را ثبت نام کرده است.

حجت الاسلام روانبخش در رابطه با اینکه مصوبه اخیر شورای نگهبان قانون نیست اظهار داشت: قانون اساسی شرایطی را برای رئیس جمهور تعیین کرده از جمله اینکه رجال سیاسی و مذهبی باشد، مدیر و مدبر باشد، التزام عملی داشته باشد؛ قانون تعیین این ملاک‌ها را به شورای نگهبان واگذار کرده است.

وی همچنین افزود: شورای نگهبان نیز بر اساس تکلیفی که قانون اساسی برای آن مشخص کرده بود عمل می‌کرده منتها همواره مورد حمله واقع می‌شد که چرا شما ملاک‌ها را اعلام نمی‌کنید؛ هر که را بخواهید رد و هرکه را بخواهید تایید می‌کنید.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه مصوبه شورای نگهبان قانون نیست اظهار داشت: اکنون نیز شورای نگهبان قانون تصویب نکرده بلکه آیین‌نامه درونی خود را ابلاغ می‌کند؛ به عنوان مثال اکنون زمانی نیست که بگوییم رئیس جمهور اگر خواندن و نوشتن بلد باشد کافیست ولی اوایل انقلاب اینگونه بود.

وی افزود: اکنون دیگر زمان آن گذشته است به همین دلیل وقتی کسی بخواهد ثبت نام کند باید حداقل دارای مدرک فوق لیسانس باشد؛ مثلاً حداقل ۴۰ ساله باشد تا به دیدی جامع از جهان رسیده باشد؛ شورای نگهبان اکنون اعلام کرده ملاک‌هایی که ما بر اساس آن تایید و رد صلاحیت می‌کنیم اینها است و این همان سؤالی است که سالیان سال از شورای نگهبان پرسیده می‌شد.

ارسال نظرات