۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۸۰۱۸۸
معاون آموزش حوزه‌های علمیه؛

سفاهت ما را از مدار دین خارج می‌کند

سفاهت ما را از مدار دین خارج می‌کند
حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد گفت: خداوند می‌فرماید هر کسی از مدار دین خارج نمی‌شود مگر آنکه سفاهت دارد، یعنی شخص بی خرد از دین خارج می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در چهاردهمین جلسه با موضوع تبیین و روشنگری انتخابات با استفاده از آیات قرآن و روایات گفت: خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها؛ یعنی خداوند امر می کند که امانات را به اهلش برگردانید و منظور آیه مسؤولیت است و بیان می کند که مسؤولیت ها را به اهلش برسانید.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: از طرف دیگر خداوند می فرماید: َلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ؛ به سفیهان اموالشان را ندهید و منظور این است که سفیهان رشد ندارند و مالیت را نمی فهمند، این را هم از ادامه آیه می فهمیم که دارد: فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ؛ معلوم است که منظور از اموالکم همان اموالهم بوده و آیه می رساند که وقتی افراد به حد رشد رسیدند و می فهمند مال یعنی چه و دیگر ابلهانه برخورد نمی کنند آن وقت اموالشان را به آنها دهید.

وی در ادامه افزود: قرآن یک شیوه بیانی بسیار خوبی دارد و آن این است که اقل را می گوید که اکثر را خود بفهمند مثل: فلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ؛ به پدر و مادر خود اف نگو و از اینجا می فهمیم زدن، بی حرمتی و فحاشی نسبت به والدین نباید کرد و به قول معروف می گوید تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، یعنی از این مسأله ده‌ها مسأله دیگر را اراده کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: وقتی خداوند می گویند اموالشان را به خودشان ندهید چون سفیه است، اموال خودتان را چطور، مدیریت فرهنگی یا مدیرت مذهبی را می توانید به کسی بدهید که سفیه باشد و منظور از سفیه کسی که رشد ندارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سفیه کسی است که نمی داند چه خوب است و چه بد، مدیریت دنیا مردم، آخرت مردم، معاش مردم، مدیریت کشور و اقتدار کشور را می شود دست هر کس داد، َلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جالب است بدانید که در ادبیات قرآن سفیه نمونه هایی دارد، فرعون را نماد سفاهت و جباریت می داند و قارون را مظهر سفاهت مالی می داند.

وی افزود: این دو جریان که یکی فرعون نماد جباریت و دیگری قارون نماد مالیت در مقابل جریان طهارت قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: خداوند می فرماید هر کسی از مدار دین خارج نمی شود مگر آنکه سفاهت داشته باشد و از واژه سفه نفسه استفاده می کند یعنی این شخص بی خرد و از دین فطری ابراهیم خارج شده است.

وی با اشاره به اشتراکات فرعون و قارون اظهار داشت: هر دو این افراد به خود که می رسند پر ادعا هستند أَنَا رَبُّکُمُ الأعْلَى؛ این برای فرعون است، إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي؛ و این در مورد قارون است و هر دو دعوت به خود و ادعای فراوان داشتند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: فرعون و قارون نسبت به رقیبانشان و مقابلشان لفظ‌های تند و برخوردهای سخیفانه داشتند و حتی فرعون به حضرت موسی می گوید تو آمده ای که دین ما را خراب کنی.

وی افزود: در یک آیه دیگر دارد که فرعون به حضرت موسی می گوید: قَالَ‌ أَ جِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ‌ أَرْضِنَا بِسِحْرِکَ‌ يَا مُوسَى‌؛ تو آمدی همه چیز را به هم بریزی و تفرقه ایجاد کنی و دینمان را به خطر بیندازی.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پایان گفت:این همان سفاهتی است که قرآن می فرماید و این همان نکته ای است که به خود ادعا و نسبت به دیگران اتهام زدن است و اتهام ها شبیه به امروز بوده و ادبیات چقدر به ادبیات امروز نزدیک است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
غلط املایی زیاد داره، جمله بندی ها هم درست نبود، لطفاً قبل از انتشار یک بار مطالعه کنید
0
1
اصلاح گر
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
ممنون از رسا که به نظر مخاطب احترام میزاره، هم غلط های املایی از بین رفته هم جمله بندی ها درست شده.باتشکر