۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۶۸۰۳۶۴
لاریجانی پس از ثبت نام:

مسائل امروز ایران با سوپرمن بازی و کلید جادویی قابل حل نیست

مسائل امروز ایران با سوپرمن بازی و کلید جادویی قابل حل نیست
رییس سابق مجلس گفت: مسائل امروز ایران نه با اقدامات نمایشی پوپولیستی، نه با کلید جادویی و نه با سوپرمن بازی قابل حل نیست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی صبح امروز در حاشیه حضور در ستاد انتخابات کشور و ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مساله امروز ایران اظهار داشت: قبل از پاسخ به این سوال، باید عرض کنم بدلیل پیچیدگی موضوع و چند بعدی بودن آن، ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشیِ پوپولیستی، مساله قابل حل است و یا کلید جادویی برای آن وجود دارد و یا با "سوپرمن" بازی و یا داغ و درفش می توان به راه حلی دست یافت. سعدی شیرازی می گوید سه چیز پایدار نماند؛ مال بی تجارت، علم بی بحث و مُلک بی سیاست.

وی با بیان اینکه امام خمینی، یک حکیم بود و رهبران صدر انقلاب اسلامی با عقلانیت، پایه های انقلاب اسلامی را ساماندهی کردند. پس چرا امروز وضع ما چنین است؟ افزود: چون عده ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کردند و با سوار شدن به موج احساسات و پناه بردن به مسیرهای انحرافی و یا فراموشی آرمانهای امام، هزینه های گزافی برای زندگی مردم ایجاد کردند، و با صدای بلند، همبستگی ملت را مخدوش نمودند.

رئیس سابق مجلس تصریح کرد: به تعبیر شهید مطهری، فرصت طلبان آنقدر تند و افراطی شعار می دهند تا انقلابیون را کنار بزنند. به نظر من، تعبیر "علم بی بحث" سعدی، در عدم گفتگوی داخلی و تبدیل شدن اختلافات به دشمنی ها ظهور یافته. عده ای فقط دنبال تجزیه مردم هستند. این نهایت بی هنری است. هنر آنست که گامها در طریق وحدت بیشتر، و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی تر ملی برای حل مسایل کشور باشد. لذا یک مسئله مهم، ایجاد وفاق و وحدت و همبستگی ملی در کشور است که در نبود آن، توسعه فراهم نمی شود، ثبات و آرامش برای زندگی مردم ایجاد نمی گردد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حل مسایل پیچیده بین المللی و منطقه ای است که طولانی شدن آن، به زندگی مردم لطمه می زند. هدف اصلی سیاست خارجی کشور باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد. تجربه کشورهایی که در 20 سال اخیر جهش اقتصادی داشته اند نشان می دهد که سیاست خارجی و اقتصاد آنها، یک هدف را دنبال کرده اند و سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور بوده است، لذا خیلی روشن عرض می کنم که جهش تولید و پرش اقتصادی داخل، نیازمند با ثبات سازی و تعادل بین المللی است، نه هر روز با اقدامی، مساله ای جدید ایجاد شود که هزینه آنرا مردم در زندگی خود بدهند.

وی افزود: برای گذر از صفت "مُلک بی سیاست"، باید کشور در دست افراطیون و سازش کاران قرار نگیرد. ملت به افراد رای می دهند که همین مشکلات نظیر مسایل پیچیده بین المللی را حل کنند نه آنکه درباره آن روضه خوانی سیاسی راه بیاندازند و نه اینکه با طرح مسایل فرعی و افزایش مشکلات ملت، نردبانی برای هوس های سیاسی ـ پوپولیستی خود تدارک نمایند. ضمنا، صحنه بین المللی با شعارهای تندِ غریزی آرام نمی گیرد.

لاریجانی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنر مدیریت صحنه بین المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آنست که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورهای دیگر در بیاوریم، نه اینکه در داخل عده ای شعار بدهند و ما نفت را با زحمت زیاد بفروشیم، ولی پول آن در حسابهای خارجی بلوکه شود. خب چه نفعی برای زندگی مردم دارد؟ حکمرانی مطلوب، در گرو شعار کمتر و عقلانیت اثربخش تر است. با بی ارادگی در حل مشکلات کشور و توهمات نابجا، نمی توان آرامش مورد نیاز توسعه اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی تدارک نمود. حل مسایل پیچیده بین المللی نیازمند افراد کاربلد است که بدون دستپاچگی و بدون تعلل، زمام امور دیپلماتیک را از دست بد اندیشان خارج کنند.

وی تصریح کرد: مساله سوم، توسعه اقتصادی کشور است. عدالت در توسعه اقتصادی، رکن است اما نه شعار عدالت! بلکه داشتن نظریه عدالت و تحقق آن. عدالت در زبان صاحب نظران اسلامی، ایجاد زمینه رشد استعدادهای آحاد مردم است و این امر، جز با رقابت متوازن همه افراد جامعه رخ نمی دهد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر نامگذاری فرمودند، به نظر من کشور ما نیاز دارد که حداقل دو دهه، اولویت اصلی خود را پیشرفت اقتصادی و منافع ملی قرار دهد و بقیه شئون کشور در خدمت آن قرار گیرند. نه اینکه ده هدف موازی تعریف کنیم که هر کدام کشور را به سمتی بکشانند.

رئیس سابق مجلس اظهار داشت: من سخنی از شهید مطهری برایتان نقل کنم. ایشان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایدئولوگ نظام محسوب می شوند می گویند: ممکن است حکومتی، اهداف بسیار عالی را در نظر بگیرد اما اگر از اقتصادی سالم – یعنی اقتصاد ثروت زا – برخودار نباشد به هیچیک از آن اهداف متعالی نمی‌رسد. استقلال اقتصادی کشور، یکی از اهداف قانون اساسی است که با تکیه بر بنیه تولید داخلی و همراهی بین المللی در جهت توسعه صادرات، محقق می گردد. در این راه باید روحیه سیاست زدگی را در عرصه های مختلف توسعه اقتصادی بزداییم.

وی گفت: توسعه اقتصادی با محوریت عدالت، هم تئوری خاص دارد و هم ملزوماتی که یکی از آنها عدم دخالت دولت و سیاست زدگی در این قلمروهاست. امروز حتی در حوزه ورزش، سیاست مداران لباس مدیریت آنرا بر تن دارند تا چه رسد به بنگاه داری هایی که مانع رقابت مردم در اقتصاد می شود. این دخالتهای بنگاه های حکومتی، همان شرایطی را بوجود می آورد که سعدی شیرازی آنرا "مال بی تجارت" نامیده است. اگر پیشرفت اقتصاد، محور است یعنی تحقیقات دانشگاهی، فرهنگ، سیاست داخلی، سیاست خارجی و همه و همه باید در جهت تحقق آن باشند.

نماینده سابق مردم قم در مجلس تصریح کرد: تجارت، نظامات پایدار می خواهد. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می خواهد و فعل و انفعالات طبیعی خود را می طلبد و با اقدامات نمایشی، مسایل پیچیده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بیکاران و ... حل نمی شود. هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می دهد خلاف می گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی گری و کارنابلدی را خاموش کرد. حل مشکلات کشور با هوسهای پوپولیستی و نردبان سازی از محرومیت ملت حل نمی شود، بلکه کشور برای تحققِ پیشرفتِ اقتصادیِ شتابان و مردمی، به همبستگی ملی در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده و پویا با شرق، و هماهنگی برادرانه با همسایگان نیاز دارد. و این امر احتیاج به علم و دانش و تجربه دارد.

وی افزود: باید سرنوشت ملت و آرامش زندگی مردم را به افراد کاربلد و جوانان با انگیزه سپرد. اینان، همت بلند و انگیزه های قوی دارند. امام علی (علیه السلام) فرمودند "تدبیرِ نیکو، سرمایه اندک را بالندگی می بخشد و مدیریت نادرست، سرمایه هنگفت را بر باد می دهد". وقتی جهان زیر آهنگ و فرهنگ ما قرار می گیرد که اقتصادی پویا و زندگی ای قابل پیش بینی برای مردم فراهم شود.

رئیس سابق مجلس خاطرنشان کرد: من به کسانی که فکر می کنند با شعار، مسایل اقتصادی مردم حل می شود عرض می کنم بجای متخصص بازی در دور زدن تحریمها، قدری از وقت خود را صرف فراهم نمودن شرایط آرام برای زندگی مردم بکنند که بتوانند برای زندگی خود و فرزندانشان برنامه ریزی کنند. باید برای حل مسایل سخت کشور، با شجاعت و از خود گذشتگی و ریسک در آبرو، به میدان گام نهاد.

وی گفت: صهیونیست ها و تروریست ها، بد اندیشان امروز هستند. به روح شهدای فلسطین و افغان درود می‌فرستیم و یاد دوست مجاهد، سیّدِ شهدای مدافع حرم، حاج قاسم عزیز را گرامی می‌داریم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
آبروی خود را می برد این لاریجانی
1
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
شاید ابتداء بد نباشد که بیاد بود از ریاست دائی محمود احمدی نژاد ، همه باهم بخوانیم : یاد باد آن روز گاران یاد باد ___دائی محمود نیز بدان یاد شاد باد_ __حب دنیا نفس وی را کرد باد__زین سبب آن آبرو را داد باد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
کلید
و سازش
و تندرو
همه رو زد
..تیم رسانه ایشه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
لاریجانی که خودش سابقه نظامی‌گری دارد با طعنه به نامزدهای نظامی و آیت‌الله رئیسی گفت: حوزه اقتصاد پادگان و دادگاه نیست که با زور مشکلات کشور را بتوان را حل کرد.
1
0
طلبه کوچک حوزه
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
دام تخریب نهادهای انقلابی پیش روی علی لاریجانی پهن شده.
علی آقا مواظب باش
با دم شیر بازی نکنی
1
0
سامان
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
لاریجانی متخصص خرج کردنِ از رهبری در امورش است؛ از تصویب ۲۰دقیقه ای برجام تا تصویب لوایح FATF!
از صحبت های اخیر رهبری، هرکسی غیر از لاریجانی در می آید!
1
0
ناشناس
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
صدای پای دولت عشق می آید... سلام بر این اتفاق بزرگ
0
1
سامان
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
پرده برداری از گزینه اصلی اصلاح طلبها
حوزه مواظب باش گولشو نخوری
این رای نمیاره هااااا
1
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
چون بعد از اتمام انتخابات یا حتی قبل از آن عده ای بتأسی از ارباب جان ترامپ خواهند فرمود انتخابات مهندسی شده است ، لذا پیشاپیش می پرسیم : لطفاََ بفرمائید وسیله ی تشخیص مهندسی شدن یا نشدن انتخابات چیست ؟ هر گاه کسانی را که من میخواهیم انتخاب نشوند ، دلیل بر آن است که انتخابات مهندسی شده است ؟ !و اگر خلاف آن صورت بگیرد ، کار درست است؟ ! یا نه اصلاََ تا جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی هست و آمریکا جان و زور گویان عالم نا خرسندند، همه چیز نا درست و از جمله انتخابات نیز مهندسی شده است ؟ !! خوب حرف را که راحت میتوان زد ، اما دلیل اثبات درستی آن کو؟ هرچه باشد بر خلاف میل من __باطلش دانسته از آن دل بکن __چون که میل من ترازوی حق است !! ---هر که جز این را بگوید احمق است !!
0
0
ناشناس
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
در میان کسانی که تا کنون برای شرکت در رقابت انتخاباتی ثبت نام کرده‌اند، به نظرم تا اینجای کار، علی لاریجانی با انرژی و اعتماد به نفس و توپ پرتری نسبت به دیگران وارد صحنه شده است. لاریجانی با مراجع ، با رهبری و با گروه های سیاسی ارتباط داره. ایشون با سپاه و قوه قضاییه هم ارتباط خوبی داره.
0
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
خطاب به آقای احمدی نژاد که دلش برای خدمت به مردم شریف ایران جیز زده است ( بخوانید از عشق به ریاست ) : مزن زور بیهوده ،خود رامکش ___ز دست داده ای آن ممه را بهش ___نیابی دگر باره آن را بدان __ برو پس مثانی هم اکنون بخوان .
0
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
خطاب به آقای احمدی نژاد این پیام را نیز بدهم بعنوان یاد آوری شاید مفید افتد . بامدّعیان گوئید کمتر بکنند زاری ___ابلیس و خبیثان را دیگر نکنند یاری ___در کسب ادب کوشند ،__تا شهد و شکر نوشند __ از بی ادبان جانا لقمان حکیم آموخت ___نیکو ادب و لب را از اگفتن بدها دوخت___اما بد بیچاره ، در آتش بدها سوخت __ آن آتش سوزان را با دست خودش افروخت _
0
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
به دائی محمود جان عرض میکنم : کی مرده دو باره جان یابد ؟__در قبر کجاست که نور تابد؟
0
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
وردی ممنی الندن ، وردی ممنی الندن __سندی بلی ،،پارتدادی ، محمود داییم چاتدادی ___ گتدی الندن ریاست ،گتدی الندن ریاست __ کیمده تاپولار کیاست ، کیمده تاپولار کیاست __الدن گتدی سیاست ، الدن گتدی سیاست .
0
0