۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۸۰۳۳۵
چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری؛

از تأکید کدخدایی بر اجرای مصوبه شورای نگهبان تا ثبت نام محکوم امنیتی

از تأکید کدخدایی بر اجرای مصوبه شورای نگهبان تا ثبت نام محکوم امنیتی
چهارمین روز ثبت نام انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور برخی از چهره های سیاسی به پایان رسید و فردا آخرین روز نام نویسی کاندیداها است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، چهارمین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم صبح امروز(جمعه 24 اردیبهشت) در محل ستاد انتخابات کشور در وزارت کشور آغاز شد.

روز خلوت نام‌نویسی‌ها/ زمزمه حضور فردای رئیسی، جهانگیری، لاریجانی و ضرغامی

امروز بر خلاف پیش‌بینی‌هایی که عنوان می‌کرد روز شلوغ حضور برجسته‌ترین داوطلبان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، اما روز تقریبا خلوتی بود و به جز رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی، فرمانده اسبق سازمان بسیج مستضعفین،‌ یک محکوم امنیتی اصلاح‌طلب و یک نماینده ادوار مجلس، چهره مطرح دیگری برای نام‌نویسی به ستاد انتخابات کشور نیامد.

امروز در پایان وقت اداری ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، زمزمه‌های حضور فردای شخصیت‌هایی چون آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و عزت‌الله ضرغامی در ستاد انتخابات کشور شنیده می‌شد.

نام‌نویسی شاهین محمدصادقی

شاهین محمدصادقی نماینده سابق مجلس با حضور در ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

خوشبختانه جمهوری اسلامی تریبون مجانی زیاد دارد و افراد هم هر چه دلشان می خواهد می‌گویند

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا، ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور از مراحل مختلف ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد.

وی در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با تدابیری که اندیشیده شد و در اجرای مصوبه شورای نگهبان خوشبختانه روند ثبت‌نام ها در انتخابات ریاست جمهوری یک روند متعادلی پیدا کرد. 

کدخدایی افزود: آن تعبیری که در گذشته بود یعنی جشنواره ثبت نام دیگر مقداری کم شد و مشکلات گذشته را شاهد نیستیم. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان قرار است بررسی شود یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان این بار از بین کسانی که دارای شرایطی که شورای نگهبان اعلام کرده وجود دارند، بررسی صلاحیت‌ها را صورت خواهد داد. در بررسی صلاحیت نامزدها ملاک مصوبه شورای نگهبان است. 

وی درپاسخ به سوال دیگری بر این اساس که مطالبی درباره اینکه شورای نگهبان تعداد صندلی‌های نامزدها انتخاباتی را به صدا و سیما اعلام کرده است، تصریح کرد: این بیشتر به یک شوخی شبیه بود و مثل این است که ما بگوئیم دوستان در وزارت کشور می‌دانند که چند نفر ثبت نام می کنند. قطعا این مسئله را هیچکس نمی تواند تشخیص و تعیین کند. 

کدخدایی تصریح کرد: ملاک و معیار قانون است و اعضای شورای نگهبان براساس معیارهای قانونی اعلام نظر خواهند کرد و طبیعتا رویه‌ای هم که در گذشته بوده است و تنوع تعدادی که ما در گذشته داشتیم این مطلب را تایید می کند. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قبلا اعلام کرده بودید که چهرهایی که قبلا رد صلاحیت شدند در انتخابات حضور نیابند اما شاهد بودیم در این چند روز افرادی برای ثبت نام آمدند که شرایط را نداشتند، بنابراین آیا ملاکتان رد صلاحیت قبلی است یا پرونده این افراد را مجددا بررسی می کنید،؟خاطرنشان کرد: من بارها توضیح دادم که قانون ملاک ما است و قانون منعی برای ثبت نام ندارد. 

کدخدایی افزود: بنده به جهت توصیه شخصی نه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری بلکه در مورد انتخابات مجلس نیز معمولا این توصیه هایی به افرادی که وضعیت گذشته‌شان تغییری نکرده داریم. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نامزدها بعد از ثبت نام بیانیه سیاسی می خوانند و ساختار شکنی می کنند آیا شورای نگهبان برای تایید صلاحیت این رفتارها را رصد می کند یا خیر و در کل در تبلیغات انتخاباتی مباحث مالی و سیاسی نامزدها رصد می شود یا خیر؟ گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از این تریبون های مجانی زیاد دارد که در اختیار افراد قرار داده و افراد هم هر چه دلشان می خواهد مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به این اظهارات هیچ اظهار نظری ندارد اما در مسیر تبلیغات قطعا اگر مطالبی باشد که خلاف مقررات باشد مد نظر قرار خواهد داد. 

کدخدایی تصریح کرد: در مورد هزینه تبلیغات قانون حداقلی وجود دارد که اگر خلاف آن قانون باشد در بررسی صلاحیت ها مد نظر قرار خواهد گرفت. 

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: امیدوارم ۲۸ خرداد حضور پرشور مردم را پای صندوق رای شاهد باشیم و دوستان اخبار خوبی منعکس کنند.

فریدون عباسی ثبت‌نام کرد

فریدون عباسی نماینده مردم کازرون در مجلس و رئیس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرد.

نیامدم با کسی رقابت کنم و به نفع کسی کنار بروم

فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دولتی که مبلغ آن هستم نخبگانی نام دارد و شعار ما بازگشت به مردم با صداقت است.

وی افزود: کشور ما در دهه اخیر در شرایطی است که مناسبات جدید جهانی با توجه به گسترش فضای مجازی در حال شکل‌گیری است و مرزهای جغرافیایی دچار تغییر شده است بنابراین لزوم ایجاد محاسبات و قطب بندی جدید شکل گرفته است و مقررات هم در آینده تغییر خواهد کرد.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی می‌گوید: در این زمان ما به یک قدرت منطقه ای و نوظهور تبدیل شده ایم که به دلیل بنیان‌های ایدئولوژیکی و دفاعی است که داریم، اما از نظر اقتصادی و مسایل فرهنگی از نظر داشتن قوانین مدونی در حوزه قضایی و قانونگذاری در حدی نیستیم که بتوانیم تمدن سازی نوین اسلامی را رقم بزنیم.

عباسی گفت: در شرایط جدید باید دولت جدید حتما با تکیه بر توان داخلی نگاه به ظرفیت های داخلی و دیپلماسی فعال گفت و گو در جهت حل مشکلات در حوزه سیاسی و اتکا به خداوند متعادل و پیگیری نظریه مقاومت و توام با نظریه میدان با نظریه گفت و گو باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برای این که بتوانیم در مناسبات جهانی دخالت کنیم و تاثیرگذار باشیم نیاز است که از انسجام داخلی برخوردار باشیم. دولت نقش مهمی در برقراری انسجام داخلی دارد و ارتباط تنگاتنگی را با مجلس خواهیم داشت. دولت آینده با مشورت مجلس از حضور نخبگان استفاده خواهد کرد از بخش خصوصی به طور جدی استفاده خواهد کرد. مجلس و دولت بخش خصوصی اصناف و سمن ها و نهادهای مردم نهاد برای عبور از این برهه استفاده خواهیم کرد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما نیاز به بازطراحی سیستم و سازکار دولت داریم باید آزادی را از انحصار خارج کنیم و رهبری و ولایت را هم از انحصار خارج کنیم. جناح‌های درگیر جامعه ما این دو موهبت الهی یعنی رهبری و آزادی را در انحصار خود گرفته اند.

وی گفت: من نیامدم با کسی رقابت کنم و به نفع کسی کنار بروم. ما همراه سایر داوطلبان هستیم که تایید شورای نگهبان را اخذ کرده باشند. اگر شورای نگهبان تایید کند با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی و علمی این جانب و جزء افرادی باشم که در جلساتی به مردم معرفی شوم فرصت دارم که حرف های خود را بزنم و نفع و ضرر اینجا معنی ندارد که به نفع یا ضرر کسی کنار بروم.

عباسی درباره احراز صلاحیت خود گفت: صلاحیت من رد نخواهد شد، شاید احراز صلاحیت برای پست ریاست جمهوری نشود. این به تشخیص شورا بر اساس قانون است. من از همه کاندیداها دفاع می کنم و نظرات شان را به گوش مردم می رسانم.

ثبت‌نام علیرضا افشار برای انتخابات ریاست جمهوری

سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج با حضور در ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرد.

سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج مستضعفین پس از نام‌نویسی در انتخابات اظهار داشت: انتخابات سرنوشت ساز است و دولت مسئولیت بسیار سنگینی دارد و بخش عمده مسائل اجرایی در دولت متمرکز شده است.

وی افزود: باید همت کنیم دولت توانمند جهادی و انقلابی را سرکار بیاوریم.بنده با توجه به تجارب گذشته در جهاد سازندگی و محرومیت زدایی، دفاع مقدس و سپس در بسیج به میدان آمدم.

سردار افشار تصریح کرد: بعد از بسیج بنده در دانشگاه امام حسین انجام وظیفه کردم. آقای معین آن زمان که وزیر علوم بودند در مورد دانشگاه امام حسین گفتند که این دانشگاه امید آینده است.

ثبت‌نام مصطفی تاجزاده برای انتخابات ریاست جمهوری

مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرد.

 

پاسخ ندادن تاجزاده به سوالات خبرنگاران/ با نظارت استصوابی مخالفم/ رویاهای زیادی دارم!

مصطفی تاجزاده از محکومان امنیتی و از فتنه‌گران ۸۸ پس از نام نویسی در وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من مصطفی تاجزاده یک شهروند یک اصلاح‌طلب معاون بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد دولت موسوی و معاون سیاسی وزارت کشور دولت آقای خاتمی یک زندانی سیاسی ۷ ساله و یک ایرانی امروز رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدم.

وی افزود: من گام در عرصه انتخابات نهادم تا با صدای رسا اعلام کنند که مانند اکثریت شما مخالف رای از سنت حاکمیت در حال پیمودن است من با قرائت انسدادی از قانون اساسی مخالفم.

این حامی دولت روحانی گفت: با سیاست داخلی امنیتی و بستن دهان مخالفان و منتقدان و گرفتن حق فعالیت تشکیلاتی از هر ایرانی با هر گرایش و عقیده ای که ملتزم به قانون است و خشونت را نفی می کند مخالفم. با نظارت استصوابی و سلب حق نامزد از هر ایرانی واجد شرایط در قانون اساسی مخالفم.

تاج زاده ادامه داد: من با نگاهِ طالبانی و داعشی به دین مخالفم و معتقد به حجاب ولی به حجاب اجباری و با قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و با سلب حقوق هر شهروندی با هر عقیده و مذهبی و قومیت و زبان و مخالفم.

این محکوم امنیتی گفت: من با سیاست خارجی پر هزینه و آمریکا ستیزی و روسیه دوستی با دخالت نظامیان در سیاست اقتصاد و انتخابات با شکل‌گیری بنگاه‌های خصولتی و سپردن اموال ملت به بانکهای بی نام و نشان با تبعیض در استخدام و گزینش های عقیدتی و سیاسی مخالفم.

معاون سیاسی وزارت کشور دوره اصلاحات گفت: اما من هم تیم و برنامه برای اداره کشور دارم و هم رویاهای زیادی دارم! رویای رفع تبعیض و تحقق عدالت، رویای رفع فقر و فساد و بیماری و بیکاری، رویای رفع گرانی و تحریم، رویای دوستی و همکاری و همدلی، رویای ایرانی آباد و مستقل و توسعه‌یافته، رویای انتخابات آزاد، رویای حکومت قانون و رویای عدالت و آزادی.

محکوم امنیتی آشوب‌های سال ۸۸ با طرح این ادعا که برای نیل به حاکمیت قانون، با شیوه‌های مسالمت‌آمیز عمل می‌کنیم، گفت: درعین حال تسلیم قانون‌شکن‌ها نمی‌شویم، قانون‌شکنی‌ها را برنمی‌تابیم!

تاجزاده در پایان با بیان اینکه انتخابات میراث انقلاب مشروطه است و رای‌دادن حق ماست، عنوان کرد: مشارکت زمانی موجه است که انتخابات معنادار باشد و تنها در صورتی انتظار شرکت گسترده مردم منطقی است که انتخابات رقابتی باشد و هر ایرانی بتواند نامزدی که مطالبات و دیدگاه‌های او را نمایندگی کند بیابد.

ثبت‌نام ۲۱۱ نفر تا پایان روز سوم

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گزارش روز گذشته خود اعلام کرد در پایان سومین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری تعداد 81 نفر از داوطلبان به ستاد انتخابات وزارت کشور واقع در وزارت کشور مراجعه کرده و نام‌نویسی کردند. ضمن اینکه در مجموع 3 روز ثبت نام هم 211 داوطلب به وزارت کشور برای ثبت نام مراجعه و به صورت میانگین هر روز 70 نفر برای ثبت نام مراجعه کرده بودند. 

در روزهای گذشته چهره‌های شناخته‌ای مانند محمدحسن نامی  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، محمود احمدی نژاد رییس جمهور دولت های نهم و دهم، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در این انتخابات ثبت نام کردند.

همچنین روز گذشته هم چهره‌های مشهوری مانند محمدرضا صباغیان نماینده مجلس یازدهم، علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم، محسن مهرعلیزاده معاون دولت اصلاحات، محمود صادقی نماینده سابق مردم تهران در مجلس و رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ثبت نام کرده بودند. 

ثبت‌نام از نامزدهای داوطلب ریاست جمهوری ار روز 21 اردیبهشت آغاز شده بود و روز ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

شورای نگهبان ‌در فاصله روزهای ۲۶ تا۳۰ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را بر اساس معیارهایی که اخیرا اعلام کرده است، رسیدگی می کند. از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده رسیدگی کند. روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تایید صلاحیت شده اعلام خواهد شد. این در حالی است که کاندیداهای تایید صلاحیت شده ۲۰ روز فرصت تبلیغات خواهند داشت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات