۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۸۰۴۱۰

حال و روز رسانه ملی و ارتباطش با حوزه

حال و روز رسانه ملی و ارتباطش با حوزه
دانشگاه صدا و سیمای قم که با هدف تربیت تهیه کننده در رسانه ملی ایجاد شد حالا به تربیت کارشناسان ارشد تولید سیما بسنده کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی واجتماعی خبرگزاری رسا، این روزها که مشغول تماشای سریال های تلویزیونی هستیم زیر نویسی با این مضمون خود نمایی می کند که دانشکده صدا و سیمای قم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ای تولید سیما، ادبیات نمایشی و ارتباطات از میان طلاب دانشجو می پذیرد.

وجه تمایز این دانشگاه با دیگر دانشگاه ها در جذب دانشجو برای حضور در ساختار رسانه ملی است. اما باید دید حضور طلاب در رسانه ملی تا چه میزان می تواند در پیشبرد اهداف حوزه و رسانه ملی اثر گذار باشد.

احوال این روزهای رسانه ملی چندان چنگی به دل نمی زند، حضور نماینده حوزه در شورای سیاست گذاری این سازمان هم در حد تشریفات اداری خلاصه شده است و برونداد خاصی نداشته است. از حضور حوزه در رسانه ملی بیشتر از حضور چند نفر در برنامه سمت خدا و دیگر برنامه هایی با این مضمون، چیز بیشتری نمی بینیم انگار تمام اشترکات حوزه و رسانه ملی در این نوع برنامه ها خلاصه می شود.

مساله مهمی که در برنامه سازی در رسانه ملی مهم است تهیه کنندگان برنامه ها است، دانشگاه صدا و سیمای قم که با هدف تربیت تهیه کننده در رسانه ملی ایجاد شد حالا به تربیت کارشناسان ارشد تولید سیما بسنده کرده است که نهایت اختیاری ک دارند در حد کارگردانی تلویزیونی و نظارت بر برنامه هایی است که قرار است پخش بشود.

سوال مهمی که مطرح است این است که لزوم استفاده از دانش آموختگان حوزه در این عرصه چیست وقتی قرا نیست در جایگاهی که ادبیات حوزوی آنان در کارشان به کار گیری نشود و مسیر جدای از معلومات حوزوی را در پیش بگیرند.

حال روز رسانه ملی و ارتباطش با حوزه

وقتی سمت هایی مانند مدیریت گروه های معارف و حضور در شورای معارف رسانه ملی که کار ویژه روحانیت به افراد غیر حوزوی سپرده می شود، کارگردانی و نظارت بر پخش چه معنایی دارد به غیر فرستادن افراد به تبعیدگاه های رسانه ای؟

نباید اشتباه کرد؛ مساله مهم حضور در رسانه ملی در قالب سخنرانی و منبر نیست هر چند که این ها بسیار مهم و ارزشمند است اما فرع بر ماجراست بلکه مساله اصلی ریل گذاری در امور فرهنگ دینی در رسانه ملی است که باید در این زمینه فعالیت های مثبتی صورت گیرد.

جای آن دارد که مدیر حوزه های علمیه و شورای عالی حوزه های علمیه در این زمینه مطالبه گری کرده و جایگاه اصلی حوزه های علمیه را در رسانه ملی که رسانه ای حاکمیتی است تثبیت و مشخص کنند.

ارسال نظرات