۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۶۸۰۴۳۰
معاون آموزش حوزه های علمیه؛

افراد منتخب باید قول و فعلشان یکی باشد

افراد منتخب باید قول و فعلشان یکی باشد
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: افراد منتخب باید در جلسات خصوصیشان و یا پشت تریبون حرف زدنشان و فعلشان و قولشان اختلاف و زاویه ای نباشد و باید یکسان باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در جلسه ای با موضوع تبیین و روشنگری انتخابات با استفاده از آیات قرآن و روایات گفت: در آیه قرآن کریم آمده است که اموالتان را در اختیار سفیهان قرار ندید وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ؛ مراد از اموالکم، اموالهم است و این را می توان از ادامه آیه فهمید.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه لفظ اموالکم در آیه گفته شده، به خاطر دلایلی است افزود: یکی از دلائلی که این لفظ آمده این است که هر چه که مالیت دارد یک تعلق و نسبتی به آن جامعه هم دارد، جامعه مالک آن نیست ولی در کل تعلق به آن دارد.

وی در ادامه افزود: اسلام با اینکه مالکیت خصوصی را امضاء کرده ولی نگفته است که این مالکیت، مالکیت علی اطلاق است و این مال خودت را حتی می توانی آتش بزنی، نه این سرمایه ملی است و نمی شود آن را از بین برد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: یکی از اعجازات قرآن همین مالکیت خصوصی در عین مالکیت عمومی است، زیرا اقتصاد دانان دنیا در این مسأله که رابطه مال را هم با فرد و هم با آن جامعه بتوانند تعریف کنند مشکل دارند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: ما در مقابل سفیهان اموال خودشان را هم نباید در اختیارشان قرارداد تا چه برسد به دینتان، چه برسد به سرنوشت دنیا و آخرتتان که نباید به دست سفیهان بدهیم.

وی افزود: از قرآن باید سؤال کرد که سفیه یعنی چه کسی؟ در قرآن کریم هر کس را که از مرز توحید پایش را آن طرف تر بگذارد به آن سفیه می گوید.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: در مقابل سفیه کلمه رشید در قرآن ذکر شده و در ذیل همین امر خداوند می فرماید: فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ؛ اگر دیدید که به سن رشد رسیده اموالشان را به آنها برگردانید.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: امیر المؤمنین در تعبیری درباره خانه نشینی خود فرمودند: لکننی اسی ان یلی امر هذه الامه سفهاوها؛ من نگرانی برای امت دارم که به دست سفیهان بیفتد، باید گفت سفها عقل داشتند و اتفاقا عقل هایی که در دنیا به کار می گرفتند همراه با نیرنگ بود مثل معاویه، ولی دست و پای علی را تقوا بست و حضرت می فرمود من نمی توانم هر کاری را مثل آنها انجام دهم.

وی افزود: امیر المؤمنین(ع) چهار نشانه را در مورد سفیهان بیان می کند و کسی بتواند همین چهار نشانه را درک کند به نظرم آدم با بصیرتی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: حضرت امیر المؤمنین(ع) می فرمایند: یأخذون مال اللَّه دولا؛ بیت المال را در بین خودشان در تداول قرار می دهند، یعنی اگر بخواهند چیزی بدهند به اطرافیانشان می دهند، اگر بخواهند رانت بدهند، به خودشان می دهند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: حضرت امیر المؤمنین(ع) در ادامه می فرمایند: عباد اللَّه خولا؛ بندگان خدا را مثل بندگان خودشان می گیرند، مثل بردگان که به آنها می گویند چیزی نمی فهمی، اینگونه حرف می زنند و ادبیاتشان ادبیات مستکبرانه است.

وی در ادامه افزود: حضرت می فرمایند: وَ الصَّالِحِينَ حَرْباً؛ نسبت به صالحین موضع دارند و ناسازگارند، اما وَ الْفَاسِقِينَ حِزْباً؛ نسبت به فاسقین گدا هستند و نگاه مثبتی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: حضرت امیر المؤمنین(ع) به معنای واقعی آدرس می هند با نشانه های کامل مشخص می کنند و ما باید در انتخاب های خود از این فرمایشات استفاده کنیم و به نام ها نگاه نکنیم بحث اسم نیست، بحث شخص هم نیست، بحث لباس هم نیست، بحث عمل است و منتخب ما باید مرد عمل باشد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: قرآن اینکه می فرماید امواتان را به دست سفیهان ندهید، به خاطر آن است که إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها؛ اگر می خواهید کاری را به کسی دهید، باید آن کار را به اهلش سپارید.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پایان اظهار داشت: حضرت در نامه 26 نهج البلاغه می فرمایند: وَ مَنْ لَمْ یَخْتَلِفْ سِرُّهُ وَ عَلَانِیَتُهُ وَ فِعْلُهُ وَ مَقَالَتُهُ؛ افراد منتخب باید در جلسات خصوصیشان و یا پشت تریبون حرف زدنشان و فعلشان و قولشان اختلاف و زاویه ای نباشد و باید یکسان باشند، فَقَدْ أَدَّى الْأَمَانَهَ؛ اینها اهلیت را دارند و ما باید برویم و پیدایش کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Austria
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
روحانی کاری سر ایران درآوُرد که دیگه کاندیداها کسی از تعامل واعتدال و سلام دنیا حرفی نمی زنه .
همه ش حرف رکود وبیکاری وگرانی وفقر وفلاکته واینکه چطور از این اوضاع ،نجات پیدا کنیم.
0
0