۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۸۰۸۱۴

در مناظرات اخلاق مداری باید رعایت شود

در مناظرات اخلاق مداری باید رعایت شود
حجت الاسلام حسینی آملی گفت: در مناظرات یک موضوعی باید طرح شود و سوال از هر دو طرف پرسیده شود و دو نظریه بدست آید، اما قضاوت بر عهده بینندگان است.

حجت الاسلام سید علی حسینی آملی استاد اخلاق حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با اشاره مناظره درست اظهار داشت: در مناظرات یک موضوعی باید طرح شود و حول آن موضوع مجریی باشد و سوال را از هر دو طرف بپرسد و دو نظریه بگیرد اما قضاوت را بر عهده بینندگان بگذارد و نه مجری قضاوتی کند و نه طرفین گفت و گو نسبت به دیدگاه های یکدیگر واکنش خصمانه نشان دهند، مناظره یعنی مسأله ای طرح شود و بدون هیچگونه توهین و سخن تلخی دیدگاه های خود را عاقلانه بیان کرد و قضاوت را به عهده دیگران گذاشت.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدف از مناظره اگر قرب الهی و خدمت به مردم باشد قطعاً مناظره ای اخلاقی خواهد بود، ابراز داشت: همه ما در محضر و منظر الهی هستیم و یقین بدانیم نسبت به حرف و عملمان در قیامت  مسئول بوده و باید پاسخگو باشیم، چنانکه حضرت حق در قرآن فرموده" إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا" حامیان و طرفداران نامزدها هم باید به این مسأله توجه کنند که دروغ گفتن حرام است.

وی  با اشاره به اینکه وظیفه همه روشن گری همراه با اخلاق در صحنه انتخابات است، خاطرنشان داشت:  ورود به حوزه فردی و شخصی افراد حرام است، اما در حوزه اجتماعی و کارنامه عمل جای مخفی کاری نیست، کاندیدایی که کارنامه موفقی در پست های قبل خود ندارد چگونه می تواند حکومتی را اداره کند؟ منظور از اخلاق در مناظره پرهیز از تهمت و دروغ است اما اگر فردی با کارنامه سازی و با دروغ قصد فریب مردم را دارد باید دروغ او را برملا و فاش کرد، چه بسا در این جایگاه وظیفه شرعی باشد.

حجت الاسلام حسینی آملی با بیان اینکه حضور در انتخابات حق و تکلیف شرعی است، اذعان داشت:  اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم و خودمان به فکر نباشیم، بیگانگان برای ما تصمیم گیری خواهند کرد. حضور در انتخابات حق فردی و اجتماعی است چرا که هم رأی من درتصمیمات جامعه موثر است و هم تصمیمات و مسیر اجتماع بر زندگی من تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
منتخب باید بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدم‌شناس، تیزبین، حلیم، متین، آینده‌نگر باشد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
تنها انتظاری که از کاندیداها در مناظرات این انتخابات مردم دارند این هست اگر قرار است عملکردها را نقد کنند با رعایت اخلاق اسلامی صورت بگیرد و با توهین همراه نباشد شیوه ای که در غرب رایج است نباید در مناظرات یک کشور مسلمان و انقلابی بکارگیری شود در این صورت مردم هم بهتر میتوانند هم نقدهای درست و هم برنامه های کاربردی و علمی و منطقی برای رفع مشکلات کنونی کشور را ببینند و بشنوند ضمن اینکه واقعا دولت بعدی با چالش های اقتصادی و بودجه ای و درآمدی شدیدی حداقل برای چند سال مواجه خواهد بود که ناشی از عملکرد غلط این دولت فعلی است و حل این مشکل جز با همدلی و بکارگیری از تمام توان نخبگان کشور میسر نخواهد شد
1
0