۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۶۸۰۸۶۷

تحلیل هفته

تحلیل هفته
اصلاح طلبان به شدت معتقدند «دیگی که برای من نجوشد، باید ...»؛ از همین رو است که موجه‌ترین مهره‌های خود را وارد کردند که یا رأی بیاورند یا رأی شکنی کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از آنجایی که شانس اصلاح طلبان برای رأی آوردن در دوره سیزدهم ریاست جمهوری بسیار پایین است و از طرفی، این تشنگان قدرت نمی‌توانند غیر خودشان را ببینند، دست به وارد کردن مهره‌های ریز و درشت خود زدند. مهره‌هایی که شاید برای وزارت هم وزنی نداشته باشند چه برسد به ریاست جمهوری! این کار توجهات زیادی را برانگیخت و تحلیل‌های متفاوتی ارائه شد که قابل توجه است.

 

تحلیل هفته

 

نامزدبازی اصلاحات

شاید اصلاح‌طلبان قصد دارند طبق فرمان انتخاباتی موسوی‌خوئینی‌ها در مهر ۹۹، تمام نیروهای سیاسی ناکارآمد خود را وارد عرصه انتخابات کنند و ازآنجایی‌که به‌خوبی می‌دانند بسیاری از آن‌ها صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند، تلاش می‌کنند با این کار شورای نگهبان را در دام رد صلاحیت‌های گسترده بیندازند تا وقتی فردای انتخابات اسم یک شخص اصلاح‌طلب از صندوق‌های رأی بیرون نیامد، به همه اعلام کنند شورای نگهبان مانع پیروزی ما در انتخابات شد.

موسوی‌خوئینی‌ها در نامه‌اش به اصلاح‌طلبان چنین می‌نویسد:

اگر دیگران مرتکب رفتارهای ناصواب و دخالت‌های ناروا شده‌اند، چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟ هرگز چنین گمانی به شما گرامیان نمی‌رود. پس در انتخابات شرکت کنید تا به إِحْدَی الحُسْنَیَیْن دست یابید: یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهره کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند.

خوئینی‌ها در ادامه سخنانش نظام را تهدید کرده و می‌گوید: اگر انتخابات آزاد نباشد و از همان آغازِ راه و در مراحل مختلفِ انتخابات، عده‌ای مرتکب کارهایی شوند که نباید بکنند، سرانجام این ملت بزرگ ایران است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

تحلیل دیگری که مطرح می‌شود این است که اصلاح طلبان سعی بر غبارآلود کردن عرصه دارند تا بتوانند از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند؛ یا خودشان انتخاب شوند یا رییس جمهور منتخب با کمترین آراء انتخاب شود تا مقبولیتش زیر سؤال برود. آنها قصد دارند با بالا بردن تعداد نیروهای خود در عرصه مناظرات و تبلیغات، چهره نامزدهای انقلابی را تخریب کنند و به هر نحوی که شده، از رأی جبهه انقلاب بکاهند.

درواقع اگر شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کند، طبق سناریوی اول و اگر تأیید صلاحیت شوند مطابق سناریوی دوم عمل خواهند کرند.

 

من لیبرال دموکرات هستم

 

حضور میدانی با بهره‌وری از قدرت رسانه

احمدی‌نژاد طی 10 روز گذشته پنج دیدار مردمی داشته و با حضور در اجتماع و پوشش رسانه‌ای سعی دارد خود را همان احمدی‌نژاد مردمی سال 84 معرفی کند. او در 22 اردیبهشت و پس از ثبت‌نام در بین مردم حاضر شد و با مردم سخن گفت؛ احمدی‌نژاد بیست و سوم اردیبهشت ماه به شهرستان خنج در استان فارس رفت.

احمدی‌نژاد به گونه‌ای از این سفر که در روز عید فطر بود بهره برداری رسانه‌ای کرد که گویا تمام جمعیت فقط  برای دیدار با او آمده درصورتی که با رایزنی‌های خبرنگار ما، فهمیده شد اولا تعداد مردم آنگونه که ریپورتاژهای خبری احمدی‌نژاد می‌گفتند زیاد نبوده و اجتماع هم صرفا به دلیل حضور وی نبوده است. همچنین او روز 27 اردیبهشت با فعالان استانی دیدار کرد و دیروز به آستانه اشرفیه سفر کرد. گفتنی است محمود احمدی نژاد فردا به ارومیه می‌رود و سخنران مراسم سالگرد آیت الله حسنی است.

با تغییرات محسوسی که در احمدی‌نژاد دیده می‌شود و با فعالیت‌های میدانی این‌چنینی، مسئولان رده بالای کشور باید مواظب باشند که اگر احمدی‌نژاد رد صلاحیت شد، عده‌ای طبق سر نخی که احمدی‌نژاد در روز ثبت نام داد به خیابان نریزند. (برای تحلیل نطق احمدی‌نژاد در روز ثبت‌نام، تحلیل هفته گذشته را بخوانید)

البته این نکته را نباید فراموش کرد که مردم، احمدی‌نژاد را همان مرد سال 84 تا سال 90 می‌دانند و به همین دلیل است که او، یکی از کسانی است که درصورت تایید صلاحیت احتمال رأی آوردن را دارد؛ اگر مردم از انحراف او با خبر شوند و شخص دیگری را بیابند که روحیات آن سال‌های احمدی‌نژاد را داشته باشد، قطعا به سمت او نخواهند رفت.

 

ارتباط لاریجانی با انگلیس

 

اردشیر لاریجانی دو، هیچ عقب افتاد!

اولین و آخرین چیزی که بیننده در شوی تبلیغاتی لاریجانی، بادیگارد است. سؤال اینجاست که مگر پست علی لاریجانی در کشور چیست که نیاز به این تعداد بادیگارد دارد؟ آیا نشان دادن بادیگارد، بی‌سیم و امنیتی بودن مقبولیت‌زا است؟

گذشت زمان نشان داد که این فیلم با بازخوردهای خوبی همراه نبود. عده‌ای معتقد شدند موسیقی فیلم تبلیغاتی لاریجانی برای فیلم پادشاه The King 2019 است و موسیقی هم دلالت بر میل سوژه به شوکت و اشرافیت دارد. این خود برتر بینی در جای جای فیلم به چشم می‌خورد و زاویه فیلم‌برداری نیز حاکی از این نکته بود.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاریجانی با جنجالی که از طریق انتشار این کلیپ راه انداخت، باعث شد تمام جریانات، اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و انقلابی این کلیپ را در رسانه‌های خود منتشر کنند و به نوعی به آن ضریب دادند. به جد می‌توان ادعا کرد تعداد حتی نیمی از کسانی که این کلیپ لاریجانی را تماشا کرده‌اند، کلیپ اولیه تبلیغاتی آیت الله رئیسی را ندیده‌اند و شاید علت نامگذاری کلیپ لاریجانی به «روز اول، دو، هیچ»، همین باشد؛ به عبارت دیگر، علی لاریجانی با این کار خود را در صدر اخبار نگهداشت.

مقبولیت قلابی

یکی دو روز پیش از ثبت نام‌ها خبری از سوی هواداران علی لاریجانی مبنی بر اجازه یا تایید برخی از مراجع عظام تقلید برای حضور در انتخابات رسانه ای شد که پیگیری های خبرنگار خبرگزاری رسا حکایت از گلایه مندی برخی از بیوت مراجع والامقام از این اقدام و شیطنت رسانه ای از سوی تیم رسانه ای لاریجانی که بسیار فعال هستند، دارد.

سوء استفاده این جریان ها و افراد از نصایح مشفقانه مراجع تقلید و علمای حوزه در حالی است که معمولا این بزرگواران در دیدارها و گفت وگوهای تلفنی برای موفقیت تمامی مسؤولان و خدمت گزاران نظام در جهت حل مشکلات مردم دعای خیر طلب کرده و به صورت عموم تقویت نظام اسلامی را مطالبه می کنند. نباید با شگردهای رسانه ای این مساله را را به اذن حضور در عرصه انتخابات و القای حمایت خاص مرجعیت مرتبط کرد.

علاوه بر دروغ بستن به مراجع، لاریجانی‌چی‌ها از برخی چهره‌های مشهور نیز سوء استفاده کرده که حجج اسلام والمسلمین مسعود عالی، محمدمهدی ماندگاری و محمدرضا برادران با انتشار نامه ای حمایت خود را از او تکذیب کردند.

باید از او و طرفدارانش پرسید وقتی شما می‌دانید مقبولیتی ندارید چرا خود را به آب و آتش می‌زنید تا با دروغ، افتراء، تهمت و تخریب محبوبیتی کسب کنید؟ که البته نمی‌کنید و درواقع در صدد آن هستید که با لجن پراکنی‌ها چهره مخالفان خود را مخدوش کنید.

مردم یادشان هست

اتفاق جالب دیگری که در ثبت نام کاندیداها افتاد اشک و بغض اسحاق خان بود. قطعا مردمی که هشت سال افتضاحات و ارز ۴۲۰۰ تومانی او را فراموش نکرده، اشک تمساح او را نیز از یاد نخواهند برد. هرچند جهانگیری نشان داده که همیشه برای پوشش کاندیدای اصلی می آید اما مطمئن باشد که مردم سیاه نمایی ها و بی کفایتی او را یادشان هست! 

در پایان باید یادآور شد که جبهه انقلاب نباید همه چیز را تمام شده بپندارد. اصلاح طلبان از هر حربه‌ای به خصوص در دقایق نود استفاده می‌کنند تا آراء را به نفع خودشان برگردانند؛ در تحلیل هفته‌های آتی به این موضوع بیشتر اشاره خواهد شد.

با ما همراه باشید...

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
سیر خوبی را در پیش گرفته اید. احسنتم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
سیر خوبی را در پیش گرفته اید. احسنتم
1
0
ssa
United Arab Emirates
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
تحلیل جالبی رو از حضور نامزدهای اصلاحات ارائه داده بودید.
واقعا درسته که یک رووده راست توی شکم این جماعت نیست...کل مملکت رو بردن رو هوا، هنوز هم با پررویی سرشون رو بالا میگیرند
بازهم ممنون از این کار خوبتون
1
1
فاطمه هدی
Iran, Islamic Republic of
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
کار خوبی رو شروع کردید.من که استفاده میکنم. خیلی ممنون
1
0