۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۷۹۷۳۸

تحلیل هفته

تحلیل هفته
گویا اصلاح‌طلبان مصداق آیه «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا» هستند به گونه‌ای که روبه‌روی تو می‌ایستند و حرفت را تحریف می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در تحلیل هفته گذشته سؤالاتی بی‌جواب درباره انتشار صوت ظریف پرسیده شد. در این هفته سخنان رهبری فصل‌الخطابی بود که مسیر را روشن کرد و همه فهمیدیم این صدای دشمن و آمریکا بود که از حنجره ظریف شنیده شد و رهبر معظم انقلاب به آن لقب «خطای بزرگ» را دادند. پیرامون سخنان رهبری نکاتی وجود دارد که در ادامه بدان می‌پردازیم.

در روز 9 اردیبهشت، 20 نفر از کسانی که به نوعی دست‌اندرکار بودند ممنوع الخروج شدند و آشنا، برکنار شد. این در حالی است که سال 96، یکی از چهار جاسوس مرتبط با آمدنیوز در دفتر حسام الدین آشنا تحت تعقیب قرار گرفت و گذشته از این، در تیم مذاکره کننده دولت دو جاسوس کشف شد؛ در نتیجه دور از ذهن نیست که با نزدیک شدن به پاییز دولت روحانی، این توییت آقای آشنا صحت پیدا کند:

 

تحلیل هفته

 

تیم آشنا

بنابر گفته کارشناسان، از آنجایی که حسام الدین آشنا در راستای پیشبرد اهداف دولت تیم و تشکیلات دارد، خیلی بعید است که با کنار گذاشتن وی از مسئولیت‌های رسمی از همکاری با دولت نیز کنار گذاشته شود و عمر سیاسی او در دولت دوازدهم به پایان رسیده باشد.

رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری و روز کارگر بار دیگر به صورت زنده از طریق رسانه ملی با مردم شریف ایران سخن گفتند. همانطور که سایت دفتر رهبر معظم انقلاب تأکید کرده بود، این سخنرانی یک سخنرانی مهم بود که نتایجی را در پیش داشت.

بازخورد اولی که قبل از اتمام این سخنرانی گرفته شد، تحریف مستقیم سخنان رهبری درباره سیاست خارجی بود که توسط اصلاح طلبان کلید خورد. گویا اصلاح‌طلبان مصداق بارز آیه «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا» هستند به گونه‌ای که روبه‌روی تو می‌ایستند و حرفت را تحریف می‌کنند. به عنوان نمونه در دیداری که رهبری مورخ 26 آذر 99 با دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی داشتند، اشاره کردند که واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه....؛ رسانه‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تقطیع سخنان رهبری آن را به نفع خود مصادره کردند که این تحریف با واکنشی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار رهبری نیز همراه بود.

 

تحلیل هفته

واکنش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به تحریف رسانه‌های اصلاح‌طلب

آن مطلبی که قبل از تمام شدن سخنان رهبری مورد تحریف قرار گرفت این بود: «سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمیشود. مربوط به مجامع بالادستی وزارت خارجه است؛ مجامع بالادستی و مسئولین عالی‌رتبه‌ی کشور هستند که سیاست خارجی را [تعیین میکنند]؛ البتّه وزارت خارجه هم در اینها مشارکت دارد، لکن این جور نیست که تصمیم‌گیری، تابع وزارت خارجه باشد؛ نه، وزارت خارجه مجری است.»

اصلاح طلبان این سخنان به گونه‌ای جلوه دادند که گویا برجام تصمیم رهبری بوده و ظریف صرفا یک مجری بوده که تازه به درستی به وظیفه خود عمل کرده است. این در حالی است که غالب افرادی که در مجامع بالادستی حضور دارند و سیاست خارجی را تعیین می‌کنند، از جمله هم‌فکران دولت هستند و شخص وزیر امور خارجه نیز از مؤثرین این مجامع بالادستی است. در واقع سیاست خارجی که در دوران دولت یازدهم و دوازدهم پیاده شد، ماحصل یک تفکر غرب‌گرا بود نه آنچه جمهوری اسلامی، به رهبری امام خمینی رضوان الله علیه در ذهن داشت.

ضمنا امضای برجام درحالتی رخ داد که به اذعان رهبر معظم انقلاب، ظریف تصریح کرده من نتوانستم برخی از خطوط قرمز را حفظ کنم و شرایط شما را نقض کردم. البته پاسخ به این ادعا که ظریف مجری خوبی برای سیاست‌های خارجه بود توسط شخص رهبری در سال 95 داده شد و شما می‌توانید فیلم این بیانات را از اینجا مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 1

این نکته نیز قابل تأمل است که هرچند ظریف نهیب پدرانه رهبری را پذیرفت ولی در بیانیه‌ای که بعد از سخنان رهبری منتشر کرد، بر روال قبلی خود تأکید ورزید.

امروز برخی فرافکنی کرده و با بی انصافی برجام نافرجام که تقریبا هیچ و حاصل عملکرد دولت است را به رهبر انقلاب نسبت می دهند و خود را تنها مجری می دانند، در صورتی که خود اعتراف کردند که از خطوط قرمز گذشتیم. این افراد را باید به سخنان رهبری و شروط 9 گانه ایشان ارجاع دهیم؛ امیدواریم زین پس با انصاف سخن بگویند!

 

آ / تحلیل هفته

شروط رهبری برای پذیرش برجام

 

لاریجانی مهره اصلاحات است

اما بر فضای انتخاباتی کشور همچنان تشتت و چندصدایی حاکم است و هرشخصی در هر حزبی سخنان شخصی خود را بیان می‌کند. اگر مردم باهوشمندی به این سخنان نگاه کنند، به راحتی از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید می‌کنند و حقیقت برایشان روشن خواهد شد. فائزه هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در خصوص علی لاریجانی گفت: «در بین اصولگرایان علی لاریجانی متعادل‌تر،  منطقی‌تر و عاقل‌تر است و کمتر شعار می‌دهد؛ آقای لاریجانی در اعتراضات 88 یکبار از کلمه فتنه استفاده نکرد، در میانه قرار گرفت و در دامن اصولگرایان نیفتاد، هر چه آنان گفتند، تکرار نکرد.»

اصولگرایانی که پس از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام، بعد از پذیرش fatf و پس از تصویب سایر قراردادهای ننگین دولت توسط علی لاریجانی هنوز وی را کاندیدای خود می‌پندارند باید بار دیگر سخنان فائزه هاشمی را بخوانند تا بفهمند هیچ‌گاه علی لاریجانی به نفع آنها کار نکرده و صرفا با سواری گرفتن از آنها، مسیر خود را در پیش گرفته است. به اذعان برخی تحلیل‌گران، اصلاح طلبان در صدد بودند با انتشار صوت ظریف ان را حذف کرده و علی لاریجانی را جایگزین او قرار دهند.

در رابطه با مواضع لاریجانی در فتنه باید گفت او در آن زمان رئیس مجلس هشتم بوده و در روز 26 خرداد 88، فردای تجمع غیرقانونی هواداران موسوی و کروبی در خیابان های انقلاب و آزادی تهران که منجر به حمله به پایگاه بسیج و کشته و زخمی شدن 10 نفر از هموطنان شد، در صحن علنی مجلس ترجیح داد به جای محکوم کردن شفاف و صریح اقدامات فتنه گران در آشوب های خیابانی، ضمن تکیه بر رویدادهای کوی دانشگاه و مجتمع سبحان - که آنها هم ریشه در آشوب‌های هواداران موسوی داشتند - وزیر کشور را مورد خطاب قرار دهد.

باز هم مذاکره!

در پایان نمک هر تحلیل، افاضات هرروزه رئیس جمهور محترم است. وی دیروز، 15 اردیبهشت‌ماه در جلسه هیأت دولت اظهار داشته که اگر دغل کاری و جناح بازی نشود و گزارش درست به گوش مردم برسانیم، این نشان عظمت ملت ایران و نشان این است که طرف‌های برجام فهمیده اند راهی جز بازگشت به قانون، تعهدات و قطعنامه 2231 وجود ندارد.

روحانی ادامه داد: این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی آن است. من به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده و اگر همه با هم متحد باشیم، به زودی تحریم برداشته می‌شود! در پایان باید باز تکرار کرد؛ هرچند که نرود میخ آهنی در سنگ. هیچ عاقلی خود را خلع سلاح نمی‌کند و همه می‌دانند آخرین و تنها سلاح آمریکا برای نابودی ایران، اعمال تحریم‌های ظالمانه است.

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: همه بدانند اگر آمریکا اصراری بر ادامه تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران داشت، قطعا تاکنون گفت‌وگوها متوقف شده بود. باید به او و همکارانش یادآور شد اگر آمریکا اصراری بر ادامه تحریم‌های فلج‌کننده نداشت، به جای اینکه شاهد افزایش تحریم‌ها باشیم، شاهد سکون یا کم شدن آنها می‌بودیم.

با ما همراه باشید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حیدرزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
ببین... شما هرچی میخوای بگو لاریجانی بد، مگه ی عده می‌فهمند؟
تازه بعضی از اصولگرا ها برای 1400 نظرشون روی علی لاریجانی هست!
1
0