۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۸۱۰۶۵
حجت الاسلام معرفت:

نامزدهای انتخابات در حوزه فرهنگ حرف‌های جدیدی بزنند!

نامزدهای انتخابات در حوزه فرهنگ حرف‌های جدیدی بزنند!
استاد و حوزه و دانشگاه گفت: نامزدها باید به نقش تأثیرگذار فرهنگ در سبک زندگیِ مطلوب و علاقه مردم به فرهنگ ایمان داشته باشند و در حوزه‌های فرهنگی حرف‌های جدیدی بزنند.

حجت الاسلام محمد معرفت، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکید نامزدهای انتخاباتی به مسأله موضوع و اشتغال گفت: غالبا نامزدهای انتخابات در فعالیت‌های تبلیغاتی خود بر موضوع اشتغال و معیشت تأکید می‌كنند. باید از آن‌ها پرسید برای حل مشكلات فرهنگیِ جامعه چه طرح و برنامه‌ای دارید؟! درباره موضوعات فرهنگی همچون دسترسی به اینترنت، فضای مجازی، شبكه‌های اجتماعی، نشر كتاب و مطبوعات، تولید فیلم و رسانه‌های تعاملی، میراث فرهنگی، توریسم و گردشگری و مواردی از این قبیل، قولِ چه تحولی را می‌دهید؟! چگونه موانع فرهنگی را برطرف خواهید کرد؟! فراموش نکنیم که اشتغال، نیاز و دغدغه حدود پنج‌ میلیون خانواده ایرانی است؛ اما موضوع امنیت اجتماعی و توسعه فرهنگی، مسأله بیش از پانزده میلیون خانواده است.

وی ادامه داد: فرهنگ، هویت یک جامعه است. فرهنگ، منشأ عمدۀ دگرگونی‌های اجتماع بشری بوده و تمام جهت‌گیری‌ها و کارکردهای گوناگون انسانی از آن سرچشمه می‌گیرد؛ از این‌رو آگاهی از فرهنگ به جهت شناخت هویت و نقطۀ آغازین دگرگونی‌های اجتماعی ـ تاریخی، یک ضرورت است. فرهنگ و نقش آن را در تمدن سازی جدی بگیریم.

استاد مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) با اشاره به تاریخ عمیق فرهنگی در ایران اظهار داشت: با توجه به سابقه دیرینه ایرانیان در فرهنگ و تمدن و خدمات متقابل ایران و اسلام در گسترش و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی، قطعا در ایران می‌توان با شعارهای فرهنگی پیروز انتخابات شد؛ چراکه برای مردم، زندگیِ خوب ملاک است. هیچ کس نمی‌خواهد فرزندش در فضای نامطلوبِ فرهنگی قرار بگیرد. بدون شک جامعه نیازمند توسعه فرهنگی در ابعاد گوناگون است.

چرا موضوع فرهنگ در شعارهای انتخاباتی پر رنگ نیست؟

وی افزود: متأسفانه معمولا نامزدهای انتخابات اشتیاق و علاقه‌ای به موضوعات فرهنگی ندارند. به نظر می‌رسد از مهم‌ترین علل در کم‌توجهی به مسائل فرهنگی در شعارهای انتخاباتی، ملموس نبودن موضوعات فرهنگی و ناآگاهیِ نامزدها در ملموس‌سازی موضوعات و مصادیق فرهنگی و چگونگی طرح مباحث فرهنگی است. از آن‌جا که موضوعات اقتصادی در عصر حاضر بسیار جدی است، نامزدها گمان می‌کنند با طرح شعارهای اقتصادی زودتر به هدف می‌رسند.

حجت الاسلام معرفت در کنار اقتصاد و معیشت موضوع فرهنگ را قابل توجه دانست و بر ضرورت پیگیری هردو مسأله تأکید و خاطرنشان کرد: باید گفت هرچند امروزه اقتصاد برای مردم اهمیت دارد، اما این‌گونه نیست که مسائل فرهنگی مورد توجه مردم نباشد. آن‌ها می‌خواهند منتخبشان افزون بر رفع مشکلات اقتصادی، توسعه و رشد فرهنگی را نیز مورد توجه قرار دهد. این هنر و مهارت نامزدها است که بتوانند دو حوزه «اقتصاد» و «فرهنگ» را در کنار یک‌دیگر قرار دهند.

وی ادامه داد: نامزدها باید به نقش تأثیرگذار فرهنگ در سبک زندگیِ مطلوب و علاقه مردم به فرهنگ ایمان داشته باشند و در حوزه‌های فرهنگی حرف‌های جدیدی بزنند؛ برای مثال، طرح خود را برای افزایش عزت ملی مطرح کنند؛ زیرا عزت، یک امر هویتی و فرهنگی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگ را امری همسو با سایر امور دانست و گفت: ضمنا نامزدها فراموش نکنند که فرهنگ امری مستقل و مجزا از سایر امور نیست؛ برای نمونه، رفتار اقتصادی دولت‌ها، تولید خصوصا تولید ایرانی، صادرات، نظام مالیاتی و بانک‌ها فرهنگ‌ساز خواهند بود؛ همچنین رفتار نامزدهای انتخابات و نحوه سخن گفتن آن‌‌ها به ویژه در مناظرات انتخاباتی، نه تنها گویای سطح فرهنگی آنان است، بلکه تأثیر زیادی بر روی فرهنگ جامعه دارد؛ بنابراین، نامزدها علاوه بر طرح‌های فرهنگی، باید به ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز توجه ویژه داشته باشند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی خادمی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
بسیار کامل و مفید بود.
با تشکر.
2
0
محبوبی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
بسیار عالی استاد معرفت عزیز. دست مریزاد
2
0
پورموسوی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
تشکر ویژه از خبرگزاری رسا
واقعا چرا نامزدهای انتخاباتی غالبا طرح و برنامه‌ای در عرصه فرهنگی ندارند؟؟!!!!
متشکرم از مطالب روشنگرانه شما
2
0
پدرام
Bulgaria
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
حرف حق جواب نداره. حتما فرهنگ برای آنها اهمیتی نداره. بسیار عالی بود
1
0