۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۸۱۳۱۶
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

انتخاب مسئولانه جایگزین رأی دادن هیجانی شود

انتخاب مسئولانه جایگزین رأی دادن هیجانی شود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که مردم هیجانی و قوم و خویشی رأی ندهند؛ بلکه مسئولانه رأی دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در همایش بصیرتی «مشارکت گسترده انتخاب آگاهانه» که با حضور روحانیان و بسیجیان در مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برگزار شد، بر جد و جهد همگانی برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و گزینش آگاهانه نامزد اصلح تأکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت فعال در انتخابات، افزود: در این راستا باید همه به ویژه نخبگان جامعه معیارهای کاندیدای اصلح را بیان، نشر و گسترش دهند تا فکر و تحلیل و اندیشه مردم تقویت و به روز شود و این‌گونه افراد بتوانند صالح‌ترین و لایق‌ترین فرد را انتخاب کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه آینده این کشور به نوع انتخاب و مشارکت مردم بستگی دارد، خاطرنشان کرد: همه مسئولان را مردم مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب می‌کنند؛ ازاین‌رو تغییر سرنوشت و بهبود اوضاع هم دست خود مردم است.

وی با تأکید بر اینکه باید این نگاه در جامعه تقویت شود تا مردم بدانند چطور و بر اساس چه معیارهایی انتخاب کنند، تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که در هنگام رأی دادن هیجانات حزبی و گروهی از بین رفته و مردم هیجانی و قوم و خویشی رأی ندهند؛ بلکه مسئولانه رأی دهند؛ زیرا فردای قیامت از همه انتخاب‌های ما سؤال می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: انتخاب مسئول برای نظام اسلامی حق‌الناس است و باید پاسخگوی انتخاب خود باشیم؛ زیرا اگر مسئولی را بدون دقت انتخاب کنیم در اقدامات و اشتباهات او شریک هستیم.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تغییر شیوه گزینش و رأی‌دهی مردم از ابتدای انقلاب تاکنون، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب رأی دادن در انتخابات چهره محور و شخصیت محور بود و مردم با نگاه به شخصیت‌هایی که بودند اقدام به انتخاب و گزینش می‌کردند؛ اما از سال ۷۶ به بعد رأی‌دهی حزب محور شد و مردم برای رأی دادن بیشتر به جناح‌ها توجه می‌کردند.

وی با بیان اینکه از انتخابات سال ۹۲ به بعد، انتخاب و شیوه رأی‌دهی مردم به سمت برنامه محوری متمایل شد، ادامه داد: در سال‌های اخیر این بلوغ بیشتر شده و نگاه و توجه مردم به گفتمان‌ها است و بیشتر بر اساس گفتمان رأی می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به اینکه لازم است این شیوه رأی دادن بیش از پیش تقویت و ترویج شود، گفت: در این زمینه در وهله نخست باید برای تقویت مشارکت و تبیین ارزش اجتماعی رأی دادن فعالیت کنیم؛ به‌گونه‌ای که رأی دادن ارزش و رأی ندادن ضد ارزش باشد و در مرحله بعد برای رأی دادن بر اساس برنامه و گفتمان زمینه‌سازی کنیم تا مردم بتوانند به‌عنوان‌مثال بین دو برنامه‌ای که یکی مقاومت و توانمندی داخلی را مدنظر قرار می‌دهد و دیگری نگاهش به خارج است، مقایسه و تحلیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید معیارهای انتخاب اصلح ازجمله تدین، ساده زیستی و... را بیان و تکرار کرده، برنامه‌ها را توضیح داده و تحلیل کنیم تا سطح فکر و اندیشه مردم بیش از پیش ارتقا یافته و بتوانند برنامه و گفتمان مناسب را انتخاب کنند./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات