۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۶۸۱۳۲۷
مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت اصلاح ساختارهای کشور برای تحقق تمدن اسلامی

ضرورت اصلاح ساختارهای کشور برای تحقق تمدن اسلامی
اصفهان - حجت الاسلام متولی امامی گفت: در نظام اسلامی اشخاص اهمیت محوری ندارند بلکه ساختارها تعیین کننده هستند به همین دلیل دولت بعدی باید به دنبال اصلاح ساختارها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی، مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، صبح امروز در گفتگویی برخط در جمع طلاب و فعالان سیاسی اجتماعی اصفهان با موضوع انتخابات، با اشاره به مشخص شدن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: رییس دولت بعد هرکسی که باشد رییس بدهکارترین دولت پس از انقلاب اسلامی است.

بهمن بدهی دولت تدبیر و امید گریبان گیر دولت جدید خواهد شد

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه افزود: یک بهمن بدهی بر سر دولت بعد فروخواهد ریخت و معضلاتی که در دولت تدبیر و امید به دلیل ناکارآمدی و تفکر غلط مدیران دولت نسبت به سیاست و تمدن اسلامی، مشکلات بزرگی را به دولت بعد منتقل خواهد کرد.

حجت الاسلام متولی امامی خاطرنشان کرد: آن چیزی که تعیین کننده آینده انقلاب اسلامی و حرکت انقلاب اسلامی به سمت تحقق تمدن اسلامی است، ساختارها و نظام‌های اجتماعی است، اشخاص اهمیت محوری ندارند هرچند که مهم هستند، بالاخره دولت انقلابی معتقد به اسلام سیاسی و نظام ولایت فقیه عملکرد متفاوتی نسبت به دولت سکولار و غربزده خواهد داشت.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی ادامه داد: اما آن چیزی که اهمیت محوری دارد ساختارها هستند، اشخاص اگر طرحی برای تغییر ساختاری جامعه نداشته باشند درون ساختارها هضم و استحاله خواهند شد، رییس دولت بعد سلمان فارسی هم که باشد با ساختارهای کنونی کشور قطعا مسیر جامعه همین مسیری خواهد بود که سالهای گذشته طی شده است.

 

نظام پولی و بانکی کشور متأثر از نظام سرمایه داری است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به مشکلات متعدد نظام پولی و بانکی کشور، تصریح کرد: نظام پولی و بانکی کشور ما متأثر از نظام سرمایه‌داری است، قبل از انقلاب اسلامی این نظام وجود داشت و پس از انقلاب اسلامی نیز مسیر خود را حتی با وجود قانون عملیات بانکداری بدون ربا ادامه داده است، دولت‌های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب و انقلابی برسر کار آمده‌اند و رفته‌اند و همچنان ساختار پولی و بانکی کشور کار خود را انجام داده، چرا که قائم به اشخاص نیست بلکه اشخاص درون این ساختار محدود می‌شوند و مجبورند طبق رویه آن ساختار عمل کنند.

حجت الاسلام متولی امامی با بیان اینکه اهداف محدود به مبنای و اهداف ساختارها هستند، اظهار کرد: اینکه در اسلام ولایت اینهمه اهمیت دارد، ولایت شخص نیست بلکه منظور نظام ولایت است، یعنی ولی فقیه باید ساختار، بستر و ریل حرکت جامعه را به سمت مصالح جامعه و اهداف جبهه حق جهت دهی کند، کما اینکه ولایت باطل نیز جامعه را به سمت اهداف خود ریل گذاری می‌کند.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با اشاره به اینکه درگیری تاریخی جبهه حق و باطل بر سر فرد نبوده بلکه بر سر نظام ولایت بوده است، گفت: اینکه در روایت ذکر شده اولین شهید تاریخ یعنی هابیل به دلیل جانشینی حضرت آدم و خلافت و ولایت بعد از آدم به شهادت رسیده است نشان دهنده جایگاه مهم ولایت است، اما ولایت به معنای نظام ولایت است.

نامزدهای انتخاباتی به دنبال اصلاح ساختارها باشند

وی در ادامه افزود: نامزدهای انتخاباتی باید به ساختارهای اجتماعی فکر کنند، راه حل‌های خرد مسأله ما را حل نخواهد کرد، اینکه کسی بگوید می‌خواهم جلوی خلق پول بانکی را بگیرم به این معنا است که بانک بهم بریزد، بانک بهم بریزد تأمین سرمایه و بورس و چرخش پول و نظام مالیاتی دچار مشکل خواهد شد، اینها یک ساختار بهم پیوسته طراحی شده در نظام سرمایه‌داری است.

حجت الاسلام متولی امامی خاطرنشان کرد: در سند توسعه پایدار 2030 هفده بند از سوی یونسکو برای رسیدن به تمدن مطلوب یا سبک زندگی مطلوبی که در طرح آینده غرب وجود دارد، هر دولتی که در کشورهای غربی برسر کار می‌آید این هفده بند و اهداف را دنبال می‌کند، ما در انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب اسلامی ملتزم به این سند 2030 نیستیم و اعتقادی هم به آن نداریم اما باید ببینیم طرح ما در انقلاب اسلامی چیست؟

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با تأکید بر اینکه جریان انقلابی و نخبگانی کشور باید طرح کلان و پیگیری اصلاح ساختارهای اساسی جمهوری اسلامی را از نامزدهای انتخاباتی مطالبه‌ کنند، تصریح کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید به دنبال طرح‌ها و راهبردهایی باشند که این بستر را فراهم کند تا در گام دوم انقلاب اسلامی شاهد دولت اسلامی و ایجاد بستر حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی باشیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات