۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۶۸۱۸۱۱
آیت الله کعبی تبیین کرد؛

شاخصه های مکتب امام/ شرکت در انتخابات یک حق الناس عمومی است

شاخصه های مکتب امام/ شرکت در انتخابات یک حق الناس عمومی است
نایب رییس جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه امروز باید مکتب و اندیشه امام(ره) که تداوم مکتب عاشورا است را بازخوانی کنیم، به تبیین شماری از شاخصه های این مکتب ناب پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در نشستی بصیرتی که در مدرسه علمیه امام حسین(ع) قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) و ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت قیام خونین 15 خرداد، به تبیین گوشه ای از اندیشه های ناب بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخت.

وی روند شکل گیری انقلاب اسلامی و مجاهدت های امام راحل را مورد توجه قرار داد و اسلام خواهی، عشق مردم ایران به اهل بیت(ع)، پیوند ملت با مرجعیت، شبکه روحانیت و مکتب اهل بیت(ع) را از عوامل شکل گیری قیام 15 خرداد برشمرد و اظهار داشت: امام خمینی(ره) در روز عاشورای سال 1342 بعد از خطبه آتشینی که علیه رژیم طاغوت داشتند دستگیر شدند و این موجب شد تظاهراتی در مقابل کاخ مرمر از سوی انقلابیون شکل بگیرد؛ تظاهرات کنندگان تا پای جان خود از امام خمینی(ره) دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند.

پ/شاخصه های مکتب امام/ شرکت در انتخابات یک حق الناس عمومی است

آیت الله کعبی اخلاص، اسلام خواهی و تلاش برای اعتلای احکام الهی را از عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: اسلام خواهی محض، مشارکت همه اقشار ملت، رهبری الهی مرجعیت و میدان داری و پیشگامی شبکه عظیم روحانیت و طلاب برای آگاهی بخشی و بصیرت افزایی از جمله ممیزات قیام 15 خرداد با سایر قیام ها به شمار می رود.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امروز باید مکتب و اندیشه امام خمینی(ره) که تداوم مکتب عاشورا است را بازخوانی کنیم، به تبیین شماری از شاخصه های این مکتب ناب پرداخت و بیان کرد: مکتب امام خمینی(ره) میوه، ثمره و نتیجه مکتب اهل بیت(ع) است.

وی ابراز کرد: شریعت گرایی، حاکمیت قانون و ضدیت با استبداد، عدم اعتماد به دشمن، اعتماد به نفس و خوداتکایی، خودباوری، تأکید بر تدوین قانون اساسی و التزام به آن، مردمی بودن، تکیه بر ظرفیت مردم، عقلانیت و معنویت، قیام برای خداوند، جوان گرایی، ولایت مداری، سلوک معنوی، باور وعده الهی، دوری از گناه، تهمت، غیبت و کینه، عدالت گرایی، حل مشکلات مردم، نفی ظلم، کمک به مظلوم و احیای آرمان فلسطین از شاخصه های مکتب امام خمینی(ره) است.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نکاتی در خصوص انتخابات پرداخت و با بیان اینکه تخریب بر خلاف قوانین است، عنوان کرد: امروز شاهد هستیم که برخی کاندیداها به جای تشریح برنامه های خود به سایر کاندیداها حمله می کنند و باید دانست که این هم خلاف قانون و هم خلاف شرع است و کمیسیون نظارت بر انتخابات باید به این موضوع ورود کرده و تذکرات لازم را به متخلفان بدهد.

پ/شاخصه های مکتب امام/ شرکت در انتخابات یک حق الناس عمومی است

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پایبندی امام و رهبری نسبت به آرای مردم را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه امامین انقلاب میزان را رأی مردم دانسته و می دانند، گفت: انتخاب شوندگان باید از متن مردم بوده و از یک طبقه خاص نباشند و وابستگی به دیگران نیز نباید معیار مسؤولیت باشد، بلکه کارآمدی، تعهد و تخصص باید معیار این موضوع قرار گیرد و قدرت و اختیار هم باید برخاسته از انتخاب مردم باشد.

وی ابراز کرد: امروز برخی جریانات گاهی شعار تحریم انتخابات و قهر با صندوق رأی را مطرح کرده و از سوی دیگر تشکیلات داخلی خود را به گونه ای تنظیم می کنند که برنده انتخابات داشته باشند و ریاست جمهوری را فتح کنند.

آیت الله کعبی انتخابات در انقلاب اسلامی ریشه در نگاه ارزشی اسلام به جایگاه مردم در ساخت قدرت و مشارکت سیاسی دارد، عنوان کرد: الگوی حکمرانی دینی، ولایت محور و مردم پایه است؛ انتخابات در انقلاب اسلامی برگرفته از غرب نیست، زیرا انتخابات غربی ها نمایشی بوده و بازیگران انتخابات در غرب «ماشین های سازنده رأی» هستند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم حضور پرشور و حداکثری مردم پای صندوق های رأی تأکید کرد و با اشاره به اینکه قهر با انتخابات به منزله قهر با سرنوشت و آینده کشور است، بیان کرد: شرکت در انتخابات یک حق الناس عمومی و نه شخصی است؛ رأی در اسلام واقعی بوده و برخاسته از تعهد، مسؤولیت، آگاهی، عقلانیت و امانتداری است و باید دانست که با سخنرانی و حرافی نمی توان کسی را به درستی شناخت، بلکه باید به کارنامه، برنامه و تجربه میدانی افراد بنگریم./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
بیانات ایت الله کعبی عالی است خوب است فضلای حوزه به طور انبوه منتشر کنند
1
0