۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۸۲۰۳۷
طی بیانیه ای صورت گرفت؛

تکذیب برخی شایعات منتسب به آیت الله اراکی در فضای مجازی

تکذیب برخی شایعات منتسب به آیت الله اراکی در فضای مجازی
روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در تکذیب برخی سخنان منتسب به ایشان در بسترهای مجازی، بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در تکذیب برخی سخنان منتسب به وی در بسترهای مجازی بیانیه ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

در پی سؤال مکرر جمعی از علاقه‌‌مندان آیت الله اراکی پیرامون مطالبی که اخیراً در قالبی ناشیانه و غیرحرفه‌‌ای از سوی برخی معاندین و دشمنان تفکر ناب سیاسی اسلام به معظم‌له نسبت داده شده نکات ذیل را به استحضار عموم مردم شریف و حقیقت‌‌جو می‌‌رساند:

آیت الله اراکی به عنوان استاد بارز فقه نظام سیاسی اسلام در حوزه‌‌های علمیه و شاگرد مکتب حضرت امام خمینی(قدس الله روحه الشریفه) بنیانگذار نظام سیاسی جمهوری اسلامی و شهید صدر (رحمة الله علیه) بنیانگذار نظریه فقه نظام، با استناد به آیات نورانی قرآن کریم و روایات ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین حق حاکمیت بر مردم را تنها از آن خداوند سبحان دانسته که از طریق نصب خاص و یا عام الهی در زمین محقق می‌‌گردد.در این رابطه به آیات ذیل در بیانات و نوشته جات معظم له اشاره شده است:﴿قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾ بگو (ای پیغمبر): بار خدایا، ای مالک ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و فرمانروائی بخشی و از هر که خواهی مُلک و فرمانروائی را بازگیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی (۲۶: آل عمران) ﴿وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾  و پروردگارت هر چه خواهد مى‌‌آفريند و برمى‌‌گزيند آنان را گزينشى نيست، پاكا خداوند و فرابرترا (كه اوست) از آنچه (براى او) شريك مى‌‌آورند (۶۸: قصص) که بر این اساس منبع مشروعیت حاکمیت صرفاً از آن خداوند سبحان می‌‌باشد؛

جایگاه مردم در حاکمیت اسلامی از منظر فقه نظام سیاسی جایگاه فاعل و ایجاد کننده است به نحوی که بدون اراده و خواست مردم حاکمیت الهی محقق نخواهد شد؛ حاکم مأذون از سوی خدا با قدرتی که مردم به او می‌‌بخشند توان حکمرانی در جهت برقراری قسط و عدل پیدا می‌‌کند؛ بنابراین قدرت در نظام سیاسی اسلام، منبع اش با منبع مشروعیت از هم جدا است؛

مردم در قبال امانتی که از سوی خدا به آنها عطاء شده مسئولند و مکلف‌‌اند قدرت حاکمیت را با انتخاب و حمایت از پیشوایان صالح و مأذون از سوی خداوند در اختیار اهلش قرار دهند. در این رابطه به آیات ذیل در بیانات و نوشته جات معظم له اشاره شده است: ﴿وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (۲۴) مَا لَكُمْ لَا تَنَاصَرُونَ﴾ و آنان را باز داريد كه آنها مسئولند. (۲۴) شما را چه شده است كه همديگر را يارى نمى‌‌كنيد؟!(۲۵:صافات) ﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا﴾ همانا خداوند فرمانتان مى‌‌دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد و هر گاه ميان مردم داورى كرديد، به عدل حكم كنيد. چه نيك است آنچه كه خداوند شما را بدان پند مى‌‌دهد. بى‌‌گمان خداوند شنواى بيناست (۵۸: نساء)

بنابراین فرآیند انتخابات در نظام سیاسی اسلام در حقیقت فرآیند اعطاء قدرت به حاکم صالح و شایسته در جهت برقراری عدالت و احکام حقه اسلام در جامعه می‌‌باشد.

بر این اساس مطالب کذبی از قبیل: «انتخابات یعنی اینکه مردم گوش به فرمان نظام و رهبری باشند  انتخابات نظر دادن مردم نیست، زیرا انتخابات را رهبری تعیین میکند، مردم فقط باید باور کنند که رعیتی هستن در مقابل اربابان خودشان و بجای دخالت در امور، آن را بر عهده نظام و رهبری قرار دهند» که از سوی برخی مغرضان و خائنان به دین و قرآن در ذیل تصویر استاد گرانقدر منتشر شده صرف تهمت و افترا به مقام شامخ علم و فضیلت چیز دیگری نیست: ﴿وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُوَ يُدْعَى إِلَى الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ﴾.

والسلام علی من اتبع الهدی

۱۶خردادماه ۱۴۰۰

روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی

ارسال نظرات