۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۶۸۲۱۶۸

برگزاری سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با سخنرانی آیت الله محسن اراکی

برگزاری سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با سخنرانی آیت الله محسن اراکی
سی امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با رونمایی از کتاب 《شیخ الشهدا》انجام شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استبصار، ۳۰ امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با رونمایی از کتاب 《شیخ الشهدا》انجام شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن نویسنده کتاب توضیحی گذرا و اجمالی از کتاب ارائه کرد و به بخش هایی از زندگی پر فراز و نشیب شهید اشاره فرمودند.

در ادامه مراسم حضرت آیت الله اراکی (دام ظله) به شرح زیر بیاناتی را ارائه کرد:

الحمد لله رب العالمین
(وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏ فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏)
افتخار می‌کنم که در محفلی حضور می‌یابم که نام و یاد شخصیتی زنده می‌شود که خود منشا حیات جامعه‌ی ماست.
شخصیتی که خود ۵ ویژگی دارد که باعث برتری ایشان بر دیگران می‌شود. برتری بمعنای الگو بودن! یکی از مطالب مهم در جامعه‌شناسی اسلامی اینست که جامعه، جامعه‌ی شاهدان مراتبی است. (وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ)

در این جامعه، شاهد اول و شاهد بر شهیدان رسول اکرم (ص) است. (وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً)
بعد شاهد دوم امیر المومنین (ع) است. (أَ فَمَنْ كانَ عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْه‏)
و شاهدان بعدی بر طبق این صفات مرتب می‌شوند. یعنی هر مومنی بر مومن دیگر شاهد است. (وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهاد) لذا هر مومن اتقی شاهد بر مومن زیردست خود بوده و کمکش می‌کند.
[این پنج ویژگی چنین است:]

  1. اولین ملاک تقوا است که مهم‌ترین آنهاست (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ)
  2. دومین ملاک عِلم است. در قرآن می‌فرماید (يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏) این علم در آیه علم دین است که برترین علوم بوده و انسان ساز است. علمی است که کمال انسان‌ها با آن است. (إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذينَ أَسْلَمُوا لِلَّذينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ) که در این آیه عالمان بر کتاب الله شاهدان بر کتاب الله هستند.
  3. سومین ویژگی جهاد در راه خداست. فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدينَ
  4. ویژگی چهارم هجرت است. در آیه میفرماید( مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه) مهاجر‏ آسایش و راحتی خود را رها می‌کند برای چه؟! برای خدا او اجرش بر خداوند است.

5.ویژگی پایانی قتل فی سبیل الله است. [رسول خدا (ص) فرمود:] (فَوْقَ‏ كُلِ‏ ذِي‏ بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِي‏ سَبِيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِر)


برگزاری سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با سخنرانی آیت الله محسن اراکی

در بین مراتب قتل فی سبیل الله که مراتبی دارد. یکی از بالاترین مراتب اینست که قاتل خودش می آید بدنبال شخص! این که اشرار خلق الله می‌آیند بین این همه و او را پیدا می‌کنند و او را مورد هدف قرار می‌دهند نشان دهنده این است که در مراتب شهادت هم این شهادت از مرتبه بالایی بر خوردار است. مثلا قاتل می‌رود بدنبال امیرالمومنین(ع)، شهید بهشتی و .. [این شهادت هم پس شهادت برتر است.]
روحیه احیای نام این بزرگواران می‌تواند الگو باشد. روحیه‌ی احیای نام شیخ الشهدا که مجمع الصفات برتری است [بسیار خوب است.]

[این روحیات] شایسته بازگفتن برای مردم است. حالاتشان، سخنشان، رفتارشان، جهادشان، هجرتشان الگو است ثبت رفتار و گفتارشان یکی از بزرگترین اعمال است.
این کتاب باید ترویج شود و تبلیغ این کارها از امر به معروف و نشر خیر است و یکی از واجبات مهمه است. من بخشی از کتاب را خواندم کتاب بسیار ارزنده است قابلیت تبدیل به داستان و نشر بیشتر را دارد. منتها قدم اولش همین است باید این فرهنگ الگوهای اسلامی را در جامعه گسترش دهیم.
همه این صفات [پنجگانه] در این شهید بزرگوار است گاهی فکر می‌کنم می‌گویم ایشان عجب مجمع الصفاتی و کمالاتی است! خیلی واقعا امتیاز بزرگی است اینها ملاک ارزش جامعه‌اند. و شهادت ایشان حیات جامعه است. (أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ) کسانی که با این حیات در جامعه‌اند جور دیگری می‌بینند و می‌شنوند. و ارتباط دارند در آیه شریفه نیز می‌فرماید: (وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏)
عرضم را با این خاطره ختم می‌کنم: در ایام جنگ در دزفول بودیم هر روز جنگ و موشک و … خیلی فشار به من وارد می‌شد آنطوری که اگر گیرم می‌آمد بیشتر از سه ساعت نمی‌توانستم بخوابم.
خسته بودم به حاج خانم گفتم این شهدا رفتند و در عالم بالا مشغول آسایشند و ما را در عالم خاکی گذاشته‌اند.. شب مرحوم پدرم را دیدم لبخندی زدند و فرمودند: “اینجا هیچ کسی بیکار نیست همه دارند کار می‌کنند شما را همراهی می‌کنند.”
این خواب به من آرامش داد معلوم شد که پشت سر ما یک قوه فعاله یک دریای عظیمی است. افراد انقلابی متدینین بدانند شما تنها نیستید! اینکه می‌بینید حاج قاسم شهید می‌شود و یک ملتی تشییع جنازه او حاضر می‌شوند این نیروی همین این دریاست.
خداوند ان شاالله ما را با ایشان محشور کند خداوند مقام امام را عالی کند که این راه را ایشان باز کردند.

ارسال نظرات