کمیت حضور و کیفیت انتخاب
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود، مناظرات و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و حامیان آنها نیز انجام شد و تقریباً اولویتها و برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای تصدی سکان اجرایی کشور معلوم است، اما مرحله مهم، اصل انتخابات و آنچه یک انتخابات موفق را رقم میزند «حضور گسترده مردم و انتخاب فرد اصلح» میباشد که هدف انتخابات و تأثیر رأی جمهور را در سطح وسیعی از اتفاقات آینده را مشخص میکند.
روش انتخاب اصلح در اندیشه و تفکر اسلامی
اقدام انسانها در تمام اموری که به سرنوشت آنها مربوط میشود بر اساس عقلانیت و دیانت در امور میباشد، معیارها و میزانهای انتخاب اصلح برآمده از جامعیت دین و عقل است که شخصیت فردی و اجتماعی اشخاص در بکار بستن این معیارها در تشخیصها و تصمیمها میباشد، این مهم در اموری که سرنوشت اجتماع را تعیبن میکند از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است به همین جهت روش شناخت فرد اصلح، در یک فرایند منطقی باید قرار گیرد تا نتیجهی درست محقق شود، امیرالمؤمنین در بیانی نورانی میفرماید: «شاوِرْ قَبلَ أَنْ تَعزِمَ وَ فَكِّرْ قَبلَ أَن تُقْدِمَ؛ قبل از اینکه تصمیم بگیری، مشورت کن و پیش از اینکه به کاری اقدام کنی اندیشه نما» مشورت با اهل فهم و تشخیص و اندیشه در عملی که قرار است صورت پذیرد، درصد خطا را پائین و به نقطه صواب نزدیک میکند
کمیت حضور و کیفیت انتخاب
حضور گسترده مردم پای صندوقهای رأی و شخص اصلحی که با نطر مردم انتخاب میشود دو رکن مهم از انتخابات است که با توجه به شرائط داخلی و خارجی، اهمیت مضاعفی پیدا میکند؛ در حقیقت، «حضور و انتخاب» نسبت کاملی با موقعیت و وضعیت فعلی و آتی کشور دارد، بر همین اساس تأثیر رأی بیشتر و انتخاب بهتر میتواند مسیر را برای اتفاقات مطلوب هموارتر سازد که واضح است حضور کمرنگ و انتخاب غیر اصلح، شرائط کشور را نه تنها بهبود نمیبخشد بلکه آثار آن در سالهای بعد آشکار میشود و این همان فلسفه تحقق «حکمرانی شایسته» به انتخاب مردم میباشد.
اراده ملت در تحقق بخشیدنِ انتخابات احسن
ملت عزیز و مؤمن ایران در دورههای گذشته انتخابات با احساس وظیفه نسبت به امور کشور بویژه در ادوار انتخابات حضوری فراگیر داشتهاند تا جائیکه آمار رأی دهندگان در ایران نسبت به آمار کشورهای برگزار کننده انتخابات، فراتر بوده و این همان منطق و هوش سیاسی و اجتماعی ملت فرهیخته کشورمان است که تغییرات، تحولات و پیشرفتها را در میدانهای تصمیمگیری به ظهور عملی میرساند که این منطق نهادینه شده در اذهان عموم ملت عزیز ایران، برگرفته از فهم صحیح در ورود به سرنوشت خود و کشور است.
تعهد طرفینی میان مردم و منتخبین
اساساً همانگونه که شرکت مردم در انتخابات، برخاسته از تعهدات دینی، عقلی و عرفی است به همین میزان برای منتخبین ایجاد تعهد میکند که مطالبهگری عمومی از مسئولین و منتخبین در دوران خدمت بر پایه همین تعهد طرفینی «مردم و مسئولین» میباشد تا انتظارات و مطالبات از مسئولین بر یک منطق و تفاهم استوار شکل بگیرد و این موضوع ممکن نمیشود مگر با حضور و شرکت در امر انتخابات تا زمینههای «حقوق متقابل مردم و مسئولین» در بزرگترین و مهمترین رویداد اجتماعی یعنی انتخابات صورت پذیرد. انشاءالله
یادداشت از حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی