۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۸۳۱۵۱
آیت الله فقیهی:

مسؤولین از سلوک سیاسی امام رضا پیروی کنند

مسؤولین از سلوک سیاسی امام رضا پیروی کنند
استاد خارج حوزه علمیه گفت: مؤمنین باید راه امام رضا علیه السلام را دنبال کنند و مسؤولین اخلاق و سلوک سیاسی ایشان را در پست و جایگاه خود عملی کنند.

آیت الله محسن فقیهی استاد خارج حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با اشاره به سیره سیاسی امام رضا(ع) گفت: صحبت درباره ائمه علیهم السلام اصولاً برای این است که ما بتوانیم الگوی درستی از امامانمان داشته باشیم، اما نکاتی که در رابطه با امام رضا علیه السلام می توان به عنوان الگو برای جامعه مطرح کنیم اخلاق سیاسی امام رضا علیه السلام است.

وی با بیان اینکه ارتباط امام رضا علیه السلام با مردم و حکومت چگونه بوده است، اظهار داشت: آنچکه مسلم است و از پیامبر و ائمه علیهم السلام مطرح بوده، اصل عدالت و انسانیت در حکومت بوده است، یعنی پیامبر اسلام اصل حکومتشان براساس عدالت و انسانیت بوده و ائمه نیز به پیروی از پیامبر به همین صورت عمل کرده اند.

استاد خارج حوزه علمیه ابراز کرد: ائمه علیهم السلام مصلحت جمعی را برمصلحت فردی ترجیح می دادند به این معنا که اگر تعارضی بین مصالح جامعه و مصالح فردی ایجاد می شد، مصلحت خود را فدا کرده و مشکلات را تحمل و شهید می شدند تا مصلحت جامعه حفظ شود.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: اصولاً هر حاکمی در اسلام مصالح جمعی و منافع ملی را باید بر مصالح فردی و حزبی ترجیح دهد، عده ای برای تقویت حزب خود هر کاری انجام می دهد، اما ائمه و پیامبر مصالح جمعی را بر فردی ترجیح می دادند، ائمه علیهم السلام مواظب بودند در جامعه انحرافی پیدا نشود.

این استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: امامان معصوم علیهم السلام همیشه به دنبال این بودند که کج فهمی، افراط و تفریط در جامعه ایجاد نشود، عدالت دقیق اسلامی برای مردم روشن شود، روشن شدن عدالت غیر از اجرای عدالت است، گاهی انسان موفق می شود عدالت را اجرا کند و گاهی موفق نمی شود ولی واقعیت و عدالت را برای مردم توضیح و روشن می کند که مردم متوجه شوند عدالت و حق چیست.

وی با بیان اینکه شهادت ائمه به علت روشنگری بوده است، بیان کرد: امام رضا علیه الصلاه و السلام چون حقایق را اظهار و روشنگری می کردند، حکومت نتوانست روشنگری های امام را تاب بیاورد و حضرت را به شهادت رساندند و شهادت تمام ائمه نیز به این دلیل می باشد که جلوی انحرافات در جامعه را می گرفتند.

استاد درس خارج حوزه ابراز کرد: یکی از وظایف انسان های عادل جلوگیری از انحرافات است، یکی از نکات مهم زندگانی ائمه و  امام رضا علیهم السلام دوری از تشریفات بود، با وجود اینکه ولایت عهدی را قبول کرده بودند اما در زندگانیشان هیچ تشریفاتی نداشتند، دروغ و منفعت طلبی و قدرت خواهی در زندگی هیچ یک از امامان معصوم در هیچ دوره و زمانی نبوده است.

وی با بیان اینکه امام رضا علیه السلام به دنبال ایجاد منفعت برای نزدیکان خود نبودند، اظهار داشت: هرکس مشکلی داشت، امام رضا علیه السلام مشکلاتش را حل می کردند، یکی از خصایص امام رضا علیه السلام نادیده گرفتن پست و مقام در هنگام غذا خوردن با دیگران بود، پست و مقام در سفره کریمانه حضرت تاثیری نداشت، حتی برای امام جای مشخصی نبود و چه بسا حضرت هم سفره و هم غذای پایین ترین خادمان خود می شدند.

آیت الله فقیهی در پایان با اشاره به اینکه امام رضا بسیار مردمی بودند و  اختصاصی برای خود قائل نمی شدند، خاطرنشان کرد: سیره امام رضا علیه السلام باید در حکومت مورد توجه قرار گیرد، تواضع و مردمی بودن شاخصه مهم امام رضا علیه السلام است، مؤمنین باید راه امام رضا علیه السلام را دنبال کنند و مسؤولین اخلاق و سلوک سیاسی ایشان را در پست و جایگاه خود عملی کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عسکریان
Iran, Islamic Republic of
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
امروز نیاز به وحدت و مودت هست باید از میدان دادن به تفرقه و تندروها اجتناب کرد .
1
0