۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۸۳۵۶۱
در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد؛

اولین نشست هم اندیشی میزهای کارشناسی دفتر قم و مرکز پژوهش های مجلس

اولین نشست هم اندیشی میزهای کارشناسی دفتر قم و مرکز پژوهش های مجلس
اولین نشست هم اندیشی میزهای کارشناسی کمیته تخصصی فرهنگی و اجتماعی دفتر قم با معاونت فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اولین نشست هم اندیشی میزهای کارشناسی کمیته تخصصی فرهنگی و اجتماعی دفتر قم با معاونت فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دوشنبه 7 تیرماه 1400 با حضور دکتر ابراهیمیان و حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: اگر حوزه به جای حضور مستقیم در مجلس حضور کارشناسانه داشته باشد، شاید موثرتر باشد و این حضور ارزشمندتر از حضور یک روحانی بدون عقبه حوزوی است، اگر قرار بر داوری بین نسبت حوزه های علمیه با مجلس باشد، باید نوع ارتباط مشخص و براساس ترکیب حضور روحانی به عنوان یک نماینده تحلیل شود.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش های قم ترکیب تخصصی و ارزشمندی است که در قسمت فرهنگ ورود پیدا کرده است، افزود: رویکرد مرکز پژوهش های مجلس فرصتی  برای فعالیت های تحقیقی ایجاد کرده است، جمعی در حوزه علمیه قم در سطح و افق تقنین مسائل در کشور می اندیشند و کار می کنند و خروجی آن به مجلس می رسد و این مجموعه حلقه واسطه برای واسپاری کارها به مجموعه حوزوی است.

دکتر ابراهیمیان معاون علمی اجرایی دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس در قم ابراز داشت: در قانون اساسی بیش از سی و چهار بار از واژه اسلام و اسلاکمی استفاده شده است که عنصر ولی فقیه منبعث از قانون اساسی و نیز منطق فقهی شیعی برای حفظ این بُعد از نظام سیاسی کشور تعبیه شده است، منطق مشروعیت تأسیس دفتر قم مرکز پژوهش ها منطبق بر قانون اساسی و قانون عادی  برای تحفظ بُعد اسلامیت نظام و در جهت اصل بی بدیل ولایت فقیه خواهد بود.

وی ادامه داد: دفتر قم در راستای پژوهش های مجلس است و یک نهاد مجزا با هزینه های مستقل نیست، ظرفیت های نهفته در حوزه علمیه فرصت های را برای نظام تقنینی کشور به وجود می آورد که هم در بعد بنیادی و توسعه ای و هم در بعد کاربردی ناظر به طرح ها و لوایح مجلس می تواند کمک کار حاکمیت باشد.

دکتر ابراهیمیان خاطرنشان کرد: این نشست در راستای اهداف و وظایف دفت قم پژوهش ها تشکیل شده است، در قم چارت مستقل نداریم و در ادامه همان مسیر مرکز پژوهش ها در قم فعالیت ها انجام می گیرد و البته دفتر قم از نظم منطقی و چارت کچک درون سازمانی مصوب برخوردار است، بنابراین رئیس و قائم مقام مرکز در تهران اینجا هم رئیس و قائم مقام هستند و اساساً دوعیتی در این نگاه بین قم و تهران وجود ندارد.

ارسال نظرات