۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۸۳۶۵۹

فعالیت های میدانی و چهره به چهره، حوزه تبلیغ دین است

فعالیت های میدانی و چهره به چهره، حوزه تبلیغ دین است
حجت الاسلام عزت زمانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی را در دوره جدید می توان به دو بخش تبلیغ اصیل و تبلیغ نوین تقسیم کرد، تبلیغ اصیل به عنوان هویت اصلی سازمان است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از مهر،با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی به برکت فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب و به مجاهدت همه طلابی که به عنوان مبلغ اسلام ناب در میدان‌های مختلف تبلیغی ترویجی دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره حضور پیدا می‌کردند در طول این سال‌ها به یک نظام منسجم و مؤثری در کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: به یک معنا سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان تنها نهاد سازمان دهنده جامع عناصر، شبکه‌ها و تشکل‌های مردمی مؤثر در فعالیت‌های فرهنگی و دینی بوده و توانسته به یک جامعیتی دست یابد به گونه‌ای که در مسوولیت‌های دیگری که بر دوش این سازمان نهاده شده نیز بتواند کارها را پیش ببرد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی را در دوره جدید می‌توان به دو بخش اصلی تبلیغ اصیل و تبلیغ نوین تقسیم کرد، گفت: تبلیغ اصیل به عنوان هویت اصلی سازمان تبلیغات اسلامی به شمار می‌رود که اساساً اگر بخواهیم سازمان را بر اساس شناخت و تفسیر امروز آن هم با توجه به نگاه مردم و مخاطبین معرفی کنیم همان فعالیت‌های میدانی و عملیاتی چهره به چهره و مردمی حوزه تبلیغ دین است.

از ۶ هزار مؤسسه قرآنی تا ثبت ۹۰ هزار هیأت مذهبی در کشور

وی افزود: از اعزام مبلغ طلاب و علما در عرصه تبلیغی تا شبکه قرآنی کشور که در قالب سازمان دارالقرآن کریم با ۶ هزار مؤسسه قرآنی و هزاران فعال قرآنی که مخاطب ۳ تا ۵۰ سال دارد، آموزش‌های تخصصی و اقشار تأثیرگذار در موضوعات معارف دینی و مسائل اجتماعی تا محور دیگری که در حوزه تشکل‌های دینی وجود دارد که در حوزه تشکل‌های دینی می‌توان به ۱۲ محور فعالیت اشاره کرد که همه این اقدامات از جمله برنامه‌های سازمان به شمار می‌رود.

حجت الاسلام عزت زمانی با بیان اینکه ۱۰ هزار کانون فرهنگی تبلیغی و ۹۰ هزار هیأت ثبت شده در سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد، گفت: در حوزه مسجد، امروز بنیاد هدایت به عنوان مجموعه تعالی امامت با محوریت فعالیت اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته و توانسته ۵ هزار مسجد را به عنوان محور و پایلوت فعالیت قرار دهد که امیدوار هستیم این تفکر در کل مساجد کشور تسری یابد و ظرفیت مسجد که به توافقی نقش آفرینی آن به یک معنا به سازمان واگذار شده می‌تواند نقش ویژه ای در تقویت مساجد بخصوص امام مسجد که امروز از او به عنوان امام محله یاد می‌شود نقش آفرین باشد.

فعالیت ۴ هزار روحانی مستقر در روستاها و مناطق کم برخوردار

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: علاوه بر آن در حوزه استقرار نیز قریب به ۴ هزار روحانی مستقر در روستاها و مناطق کم برخوردار حاشیه شهر در محله‌های منتخب به عنوان روحانی مستقر در محلات هستند.

وی بیان داشت: از جمله فعالیت‌های سازمان تبلیغات می‌توان به سازماندهی آموزش، اعزام مبلغ و اعزام‌های تخصصی و ارزیابی حوزه تبلیغ اشاره کرد؛ لازم به ذکر است به دلیل شبکه‌های گسترده‌ای که در کشور وجود دارد ادارات شهرستانی سازمان اعزام‌هایی که از قم و مراکز استان‌ها انجام می‌شود توسط سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌پذیرد و با نظارت میدانی همه اعزام‌ها ارزیابی می‌شود و امروز نیز نظام ارزیابی مبتنی بر عملکرد محتوای تبلیغ و اثرگذاری اجتماعی را پیش می‌برند.

حجت الاسلام عزت زمانی دو راهبرد اجتماعی سازی و مردمی سازی تبلیغ را از محورهای اصلی سازمان تبلیغات دانست و گفت: حضور طلاب و موثرین فرهنگی در حوزه تبلیغ اصیل مثل هیأتی ها، قرآنی‌ها و مساجد و علاوه بر آن حوزه تعلیم و تربیت صدرا است که امروزه قریب به ۲۰۰ مدرسه معارف اسلامی در سراسر کشور تحت اشراف سازمان با تحصیل هزاران دانش آموز فعالیت می‌کند.

مردمی کردن تبلیغ دین و توسعه دین از اولویت‌های سازمان است

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: بنابراین سازمان در دوره جدید همه این فعالیت‌ها را در جریان اجتماعی شدن تبلیغ و اثرگذاری اجتماعی در عرصه تبلیغ را دنبال می‌کند لذا حضور طلاب در میدان مجاهدت اجتماعی مانند سیل، زلزله و کرونا و همچنین خدمت گذاری اجتماعی و امثال آن در محلات به وضوح مشاهده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردمی سازی تبلیغ و توسعه دایره تبلیغ به عنوان دایره اصلی سازمان به شمار می‌رود چرا که فقط روحانیون، هیأتی ها و مسجدی‌ها مأمور به تبلیغ نیستند بلکه همه مردم مبلغ دین بوده و موظف به نشر خوبی‌ها هستند تا با شناخت و افزایش معرفت و شناسایی صحنه‌ها بتوانند هر کدام در عرصه‌های مختلف مبلغ مؤثر دین باشند با این رویکرد جریان مردمی سازی تبلیغ در حال شکل گیری است. همچنین لازم به ذکر است که سازمان با حدت و شدت بیشتری به حوزه بانوان توجه دارد و توجه می‌کند.

ارسال نظرات