۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۸۳۶۷۴
مدیر مؤسسه فتوح اندیشه تشریح کرد؛

تلاش غرب برای تحریف اسلام تمدنی و سیاسی

تلاش غرب برای تحریف اسلام تمدنی و سیاسی
اصفهان - حجت الاسلام رهدار ضمن تشریح اسلام سیاسی، گفت: غرب در تلاش است تا با استفاده از امپریالیسم رسانه‌ای خود طالبان و القاعده و داعش را نمونه اسلام سیاسی معرفی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار مدیر مؤسسه فتوح اندیشه ظهر امروز در نشست برخط «اسلامی سیاسی یا اسلام تمدنی» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شده بود، گفت: تمدن پژوهان مسلمان و مشخصا تمدن پژوهان ایرانی به واژه اسلام تمدنی توجه ویژه دارند، اما به طور طبیعی مسأله تمدن و تمدن پژوهی در دهه‌های اخیر تنها در برخی از کشورهای مسلمان مانند ایران و ترکیه به صورت جدی مورد توجه واقع شده است.

تمدن پژوهی در کشورهای اسلامی جدی گرفته نشده است

وی در ادامه افزود: در خیلی از کشورهای اسلامی مسأله تمدن پژوهی وجود ندارد و بیشترین ظرفیت در ایران و ترکیه وجود دارد، در کشورهایی مثل مصر یا عربستان در سطح نگاه علمی این موضوع مطرح شده است، در کشوری مانند مالزی ظرفیت تمدنی و پژوهش‌هایی از این دست وجود ندارد، اما اسلام تمدنی موضوعی است که به دلیل رخدادها و واژه های دیگری تئوری پردازی شده و مورد بحث قرار گرفته است.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه خوشبختانه غربی‌ها در خصوص اسلام تمدنی ورود و توجه جدی نداشته‌اند، اظهار کرد: چرا که اگر غربی‌ها به موضوع ورود کنند تلاش می‌کنند تا اهداف خود را از این مسأله تأمین کنند تا اینکه واقعیت این مفهوم را به درستی تبیین و تشریح کنند.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه ادوارد سعید بر این باور است که غرب در پروسه شرق شناسی خود دغدغه فهم و تبیین واقعیت شرق را نداشته است، تصریح کرد: شرق از ان جهت که غرب می‌خواهد و یا مناسب غرب بوده است مورد مطالعه قرار گرفته، به تعبیر دقیق‌تر شرق آنگونه که هست بحث نشده بلکه آنگونه که باید باشد بحث شده است.

وی ادامه داد: غربی‌ها باشدهای شرق را به نام آنگونه که باید باشد توضیح داده‌اند نه آنگونه که واقعا هست، حقیقت این است که غربی‌ها در مسائل مختلف به همین روش عمل می‌کنند، واژه اسلام تمدنی از سوی تمدن پژوهان جهان اسلام و کشور ما ایجاد شده است و غربی‌ها در این خصوص ورود نداشته‌اند و اگر هم بخواهند وارد بشوند باید حاشیه‌ای بر دیدگاه های متفکران ما بزنند.

تلاش علمای اسلام برای تعریف صحیح و دقیق از اسلام

حجت الاسلام رهدار در ادامه با اشاره به اینکه درکی از کلمه اسلام در طول تاریخ در ذهنیت مسلمانان بوده است و آن اسلام نبوی است، اظهار کرد: از آغاز رحلت پیامبر اکرم(ص) تفسیر از اسلام از سوی مسلمانان متفاوت جلوه کرده است تا زمانی که این جلوه‌ها صرفا جلوه‌های نظری از اسلام محسوب می‌شود، اما هرچه جلوتر رفتیم آن تفسیرها منجر شدند به فرهنگ‌ها، جوامع و حتی حکومت‌های متعدد منجر شد و نوعی از سبک‌های زندگی که خود را منتسب به اسلام می‌دانستند شکل گرفت.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: در سراسر تاریخ اسلام علمایی وجود داشتند که تلاش می‌کردند قرائت صحیح و ناب از اسلام را برای مردم تبیین کنند، اگر به عنوان یک محقق منصف و باتقوا بخواهیم به تفسیر درست از اسلام برسیم این ظرفیت با تلاش علمای اسلامی ایجاد شده و وجود دارد و زمینه فهم اسلام ناب برای محققین وجود دارد.

وی در ادامه افزود: هرقدر جلوتر آمده‌ایم تفاسیر از اسلام مفصل‌تر و بیشتر شده است، در زمان جنگ‌های صلیبی امکان مبارزه با مسیحیت از پایگاه تمام تکثرات تفسیری از اسلام وجود نداشته و معمولا در زمان مواجهه با دشمن مشترک علما و مردم تلاش کرده اند به یک تفسیر واحد برسند، حتی ممکن است این تفسیر ضرورتا صحیح نباشد اما این تلاش صورت گرفته است.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه در سه قرن اخیر استعمار غربی وارد کشورهای اسلامی شد و بسیاری از مبانی و دیدگاه‌ها و ساختارهای خود را وارد مبانی اسلامی کرده است، اظهار کرد: از این رو لازم آمد تا علمای جهان اسلام برای یکدست سازی مبانی و مفاهیم اسلامی وارد میدان شوند و تلاش‌هایی در این راستا از سوی اشخاصی نظیر شیخ جمال الدین اسدآبادی صورت گرفت و تلاش کردند که به یک تفسیر و تعریف دقیق و صحیح و غالب از اسلام برسند به نحوی که بیشترین جمعیت مسلمانان را ذیل خود جمع کند و برای آنها وحدت و انسجامی در برابر مهاجمین ایجاد کند.

اسلام، مانع سیطره غرب بر کشورهای مسلمان شده است

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه مقاومت مسلمانان را عامل دشواری فرآیند ورود غربی‌ها به جهان اسلام توصیف کرد و گفت: غربی‌ها در همین راستا یک مطالعات دقیق و عمیقی از سوی غرب برای شناخت جامعه شناسی شرق صورت گرفت مانعی به نام دین یکی از مهمترین موانع غربی‌ها برای ورود به شرق و کشورهای اسلامی توصیف شده است.

وی ادامه داد: غربی‌ها متوجه شدند آموزه‌های دین اسلام کشورهای اسلامی را در برابر سله و نفوذ غرب مقاوم می‌کند، غربی‌ها تلاش کردند کلا دین را از صحنه جوامع و کشورها حذف کنند، تلاش کردند تا ریشه‌های تاریخی دین را موهوم جلوه داده و سنت‌های دینی را با روش نسخه شناسی به دوره ماقبل اسلام ارجاع بدهند و بگویند این مراسمات و رویکردها و آموزه‌ها اسلامی نیست.

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: غربی‌ها تلاش کردند اسلام را تهی از مناسک و مراسم جلوه بدهند اگرچه هزینه‌های زیادی این تلاش برای غرب داشت اما موفق نشد دین را از بین ببرد، پس از آن به سمت ایجاد فرقه‌های انحرافی نظیر بابیه، وهابیت، بهاییت و امثال اینها رفتند و تلاش کردند از این طریق ایمان مردم را سست کنند اما بازهم اسلام با قوت خود به پیش رفت.

وی به فشارهای دنیای غرب بر مسلمانان و علمای اسلام اشاره کرد و گفت: غرب پس از شکست در روشهای یاد شده به دنبال تک گذاره ها رفت، سکولاریسم و شعار جدایی دین از سیاست از جمله مسائلی است که خیلی برای تحقق آن در عالم اسلامی تلاش کردند و تا به امروز هم ما همچنان با این شعارها درگیر هستیم و آنها هم توانسته‌اند در این فضا یارگیری‌هایی نیز داشته باشند.

اسلام مدنی و اسلام رحمانی، نسخه غرب برای مسلمانان

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه غربی‌ها با جعل واژه‌هایی در خصوص اسلام به دنبال تقلیل اسلام هستند، تصریح کرد: اسلام رحمانی و اسلام فردی از جمله حربه‌های غرب در این زمینه بوده است، اسلام رحمانی که غرب معرفی می کند رحمت در اسلام را در نظر ندارد چرا که رحمت در اسلام در میان مسلمانان است اما اسلام رحمانی می‌گوید با کفار هم باید در هر صورت رحمت داشت.

حجت الاسلام رهدار اسلام سیاسی را از جمله واژگان خلق شده توسط غرب قلمداد کرد و افزود: بدترین نوع تعاریف به اسلام سیاسی تلقی شده است، اسلام القاعده‌ای، اسلام طالبانی و اسلام چچنی را غربی‌ها اسلام سیاسی تلقی کرده‌اند، اسلام سیاسی یعنی اسلامی که در امر سیاست دخالت می‌کند و می‌گوید سیاست ما عین دیانت ما است و برعکس، نقدهای خود را هم صریح در این خصوص بیان نکرده‌اند و نقدهای خود را در قالب تعابیر خود از جعل این واژگان ارائه کرده‌اند.

وی با اشاره به تصرف شدن واژه اسلام سیاسی از سوی اندیشمندان اسلامی، اظهار کرد: اکنون تلاش شده است اسلام سیاسی تصرف شده و اینگونه معنی بشود که اسلام سیاسی یعنی اسلامی که توانایی اداره جوامع بشری را دارد، این اسلام حکومت و نهادهای مختلفی نیاز دارد و همه اینها را استفاده خواهد کرد و می‌تواند طرحی برای اداره عالم ارائه بدهد.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه مدل اسلامی امام خمینی را مصداق اسلامی دانست که توانایی حل مشکلات عالم را دارد و تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استمرار این انقلاب اسلامی و تثبیت آن در جایگاه خود یک نوع خطر مضاعف و بیشتری را متوجه کشورهای غربی کرد و این کشورها به جنگ این اسلام آمدند و کتاب‌ها و مقالات زیادی با عنوان اسلام سیاسی اما در نقد اسلام سیاسی نوشتند.

اسلام مدنی برای غرب‌ها خطری ندارد

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه غربی‌ها مشغول تبلیغ اسلام مدنی هستند و این مدل اسلامی است که در کشور ترکیه به چشم می خورد، خاطرنشان کرد: در نظام ترکیه با یک حکومت لائیک مواجه هستیم در حالی که مردم در کف جامعه خود را متعهد به آموزه‌های اسلامی می دانند و این مدل اسلام مدنی است و کشورهای غربی در تلاش هستند تا در دوگانه اسلام سیاسی و اسلام مدنی، مدل اسلام مدنی را به عنوان یک اسلام کارآمد معرفی کنند.

وی در داد عنوان کرد: اسلام مدنی یک اسلام در توده مردم و فولکور است، اسلام مدنی داعیه‌دار اداره جامعه نیست بلکه معتقد است مردم خودشان باید متعهد به اسلام باشند، غربی‌ها و آمریکایی‌ها از اسلام مدنی حمایت می‌کنند چرا که به نوعی اسلام فردی است و خطری برای غرب ندارد، در اسلام مدنی مسلمانان توان مقابله با غرب را نخواهند داشت.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه اسلام سیاسی خود را از سطح فردی به سطح ساختارها و حاکمیت سوق می‌دهد، عنوان کرد: متأسفانه جریان هایی به نام اسلام سیاسی خود را معرفی کرده‌اند که خاستگاه غربی یا همراهی نزدیک با غرب دارند، مانند القاعده و طالبان که غربی‌ها نیز تلاش کردند از همین طریق توانایی اداره جامعه را مخدوش کنند.

تلاش غرب و جریان غرب‌گرا برای تحریف اسلام سیاسی

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه غرب تلاش کرده تا اسلام سیاسی را با نمونه های منحط و کاملا غلط توصیف کند، خاطرنشان کرد: غربی‌ها تلاش می‌کنند تا ایران را هم ردیف با القاعده و طالبان و داعش نشان دهند در حالی که ایران مشغول جنگ و مبارزه با این جریان‌ها بوده است، اما غرب با امپریالیسم رسانه‌ای خود ایران را حامی داعش معرفی کرده است.

وی ادامه داد: غرب در این معرفی دروغین خود از اسلام سیاسی تا حدودی موفق بوده‌اند و حتی برخی قلم به دستان مسلمان را هم قانع کرده‌اند اسلام سیاسی جریانی خطرناک است و آنها هم علیه اسلام سیاسی دست به قلم برده‌اند، حتی برخی حرفهای انحرافی خود را به نام رهبران جهان اسلام سیاسی مطرح می کنند و در تلاش برای تحریف واقعیت هستند.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: در کشور ما نیز جریانهایی که دغدغه دینی و اسلامی داشتند از سوی جریان غربگرا متهم به اسلام طالبانی و رویکرد طالبانی شدند، جریان‌های وابسته به غرب در کشور ما عنوان اسلام طالبانی بر الگوی آیت الله مصباح از اسلام گذاشتند و این ناشی از همان جریان سازی غرب است و غرب زده‌های ما غفلت کردند از اینکه بازی خورده‌اند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات