۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۸۳۷۹۸
حجت الاسلام لک زایی:

خبر امام خمینی به حوزه ها نرسیده است!

خبر امام خمینی به حوزه ها نرسیده است!
پژوهشگر پژوهشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نیاز تبیین اندیشه امام خمینی(ره) در جامعه گفت: حضور اندیشه های حضرت امام و افکار حضرت امام کمرنگ است.

حجت الاسلام رضا لک زایی پژوهشگر پژوهشگاه امام صادق علیه السلام در گفت و گو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به عدم عنایت ویژه حوزه های علمیه در رابطه با آثار امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در حوزه علمیه کدام یک از کتابهای حضرت امام تدریس می شود؟ حضرت امام در زمینه فقه و اصول کتاب دارند؛ در زمینه عرفان و اخلاق و تفسیر و در زمینه های مختلف کتاب دارند؛ نمی گویم اصلاً تدریس نمی شود یا صد در صد تدریس نمی شود؛ منظور این است که خیلی کم تدریس می شود و حضورش کمرنگ است.

وی افزود: مثلا باید در پایه یک تا ششم حوزه کتاب امام تدریس شود برای نمونه طلاب لازم است کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) را بخوانند یا کتاب ولایت فقیه امام بخوانند و در سطح عالی، شرح جنود عقل و جهل بنیانگذار انقلاب خوانده شود؛ همچنین نیاز است کتاب اصولی امام جز دروس اصلی حوزه های علمیه باشد که وقتی از طلبه ای سوال کردند که شما کدام کتاب را خواندی؟ مثلا بگوید رسائل و مکاسب را خواندم و بعد چهل حدیث را هم خوانده ام اما ما چنین چیزی نداریم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به خاطره ای گفت: یکی از دوستان ما که در پایه چهارم و پنچم با ما همراه بود، یادداشتی را نوشت که  این یادداشت را روی برد زده بود که خبر خمینی به حوزه ها نرسیده است! بعد همین مطالب را نوشته بود که ما حوزه آمدیم تا با آثار و اندیشه های حضرت امام آشنا شویم، با تفکر حضرت امام خمینی(ره) آشنا شویم و کتب ایشان را بخوانیم؛ در حالی که در حوزه های علمیه این نیست.

حجت الاسلام لک زایی به زمینه ها و عوامل تحریف اندیشه های امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: وقتی که اندیشه معرفی نشد و شناخته نشد، اندیشه تحریف می شود؛ کسی هم متوجه تحریف اندیشه نمی شوید؛ لذا اسم حضرت امام خمینی(ره) است، تجلیل و تکریم هم از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) است که باید هم انجام شود، اما آنچه مهم تر از تجلیل و تکریم است این است که فکر و اندیشه حضرت امام در وهله نخست باید تبیین شود؛ این که تفکر حضرت امام چه فکری است و حضرت امام چه برداشتی از اسلام را داشته اند.

وی به انتظارات از حوزه علمیه برای پاسداری و تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره)کتابی راهبردی و مهم است که باید تدریس شود، همچینی کتاب اصولی و کتاب فقهی امام خمینی(ره) نیاز است که تدریس شود؛ این کارها مربوط به حوزه علمیه است و از حوزه علمیه انتظار  است؛ همچنین در دانشگاه لازم است که ما رشته امام خمینی پژوهشی داشته باشیم.

پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه با نقل خاطره ای به مهجوریت تألیف حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و بیان کرد: در کتاب شرح جنود عقل و جهل حضرت امام خمینی(ره) مطلبی است با عنوان دو فطرت؛ امام خمینی می فرمایند این دو فطرت، فطرت مخموره و فطرت محجوبه هستند، در اکثر جلساتی که بحث اندیشه های حضرت امام است، وقتی سخن از دو فطرت به میان می آید برخی در مقابل این مطلب می ایستند و می گویند: دو فطرت نداریم یک فطرت داریم.

وی افزود: اما حضرت امام خمینی(ره) در کتابشان گفته اند و اسم گذاشته اند به نام دو فطرت؛ فطرت مخموره و فطرت محجوبه؛ حالا اگر امام خمینی(ره) می خواستند می گفتند: یک فطرت، اما خودشان تفسیر و تبیین کردند به دو فطرت؛ این نشان می دهد که آثار امام خمینی(ره) مهجور است و خوانده نشده است که تعجب برانگیز است.

استاد حوزه علمیه قم کتاب شرح جنود عقل و جهل را سیستم فکری امام خمینی(ره)  عنوان کرد و گفت: در عرصه ملی انقلاب اسلامی بر اساس این کتاب مصداق جنود عقل می شود و رژیم شاهنشاهی می‏ شود مصداق جنود جهل؛ یعنی پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی جنود عقل بر جنود جهل است؛ در عرصه منطقه ای صدام، از جنود جهل است می شود و ایران، از جنود عقل؛ در عرصه بین الملل آمریکا، جنود جهل و ایران، جنود عقل است؛ پبروزی نهایی با ایران خواهد بود و جنود جهل شکست می خورد؛ الان هم جبهه مقاومت از جنود عقل است و جبهه استکبار و صهیونیست‏ ها جنود جهل‏ اند و پیروزی نهایی از آن جنود عقل خواهد بود ان شاء الله، منظور اینکه این کتاب، یک کتاب بنیادی، راهبردی و کاربردی است.

حجت الاسلام لک زایی پژوهشگر پژوهشگاه امام صادق علیه السلام در آخر تاکید کرد: کتاب های حضرت امام مخصوصاً شرح چهل حدیث و جنود عقل و جهل باید دردانشگاهها مخصوصاً دانشگاه هایی که صبغه حوزوی هم دارند، محور باشد و به عنوان منبع دکتری در رشته‏ های مختلف از جمله علوم سیاسی معرفی شوند؛ ما اگر فکر امام را تبیین کنیم، دست تحریف‏گران کوتاه تر می‏ شود، چون وقتی که روشنی آمد، تاریکی خود به خود می رود؛ در این حرکت باید حوزه های علمیه پیشگام و پیش قدم باشند./1370/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
الولد یشبه بابیه ماشاء الله
1
0