۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۸۳۹۸۳
نماینده ولی فقیه در مازندران:

پژوهش در حوزه باید پیشگام تر از آموزش حرکت کند

پژوهش در حوزه باید پیشگام تر از آموزش حرکت کند
مازندران - حجت الاسلام والمسلمین لائینی با تأکید براین که پژوهش در حوزه باید یک مسأله محوری باشد، گفت: پژوهش در حوزه باید پیشگام تر از آموزش حرکت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در مراسم افتتاح پژوهش سرای مدرسه علمیه امام علی(ع) ساری، علم را بهترین نعمت خداوند متعال از آغاز خلقت تا بعثت نبی مکرم اسلام دانست و گفت: انسان باید استعداد و ظرفیت های خود را بشناسد و از آنها برای زندگی خود فراهم کند.

وی با بیان این که دانش امروز محصول نسل های گذشته است، افزود: علم و دانسته های دانش امروز ما کم است و آنچه که می دانیم در برابر آنچه که نمی دانیم بسیار کم است و در این خصوص نیاز به تولید علم داریم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که نیاز به تولید علم، معرفت و شناخت جدید داریم، ادامه داد: علاوه بر این شناخت های ما در خصوص مسائل مختلف نیاز به غربال گری دارد.

امام جمعه ساری با بیان این که باید در کنار علوم جدید، نسبت به غربال گری داشته های علمی گام برداریم، خاطرنشان کرد: باید با غربال گری، موهومات را از واقعیت ها در علوم معارف دینی جدا کنیم.

وی، پژوهش را ماشین زندگی و پیشران قافله بشر معرفی کرد و با بیان این که درس ها و آموزش ها در حوزه های علمیه و مراکز علمی باید پژوهش محور باشد، افزود: باید آنچه که در مراکز علمی می خوانیم نقادی شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به وجود مشکلات و معضلاتی در جامعه امروز به ویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: پژوهش اگر روی ریل دیگری حرکت کند و مسأله در یک جای دیگری وجود داشته باشد آن پژوهش تام و کافی نخواهد بود.

امام جمعه ساری با بیان این که پژوهش یک ضرورت است، اما مدیریت آن مسأله دیگری است، ادامه داد: امروز باید مسائل و مشکلات نسل جوان کشور را شناسایی و برای حل آنها متمرکز شویم.

وی با تأکید براین که سیاست های اجرایی و برنامه ریزی ها در کشور باید بر محور مسأله یابی، مسأله شناسی و حل مسأله حرکت کند، افزود: اگر پژوهش ها درست باشد و مسأله ها خوب شناسایی و حل مسأله نیز به درستی صورت پذیرد، اما کسی که کشور را اداره می کند بر اساس روش خود حرکت کند، باز هم شرایط فرق نخواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که باید سیاست گذاری و برنامه ریزی ها در حوزه فرهنگ باید بر اساس پژوهش های صورت گرفته انجام شود، ادامه داد: گام دوم انقلاب نیز بر همین اساس است و چنین پژوهش و تولید علمی را به ما یادآوری می کند.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که پژوهش در حوزه باید به عنوان یک مسأله محوری مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که حتی پژوهش پیشگام تر از آموزش در حوزه های علمیه باشد./950/

ارسال نظرات