۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۸۴۰۲۶
نماینده ولی فقیه در کاشان:

مساجد قرارگاه‌های فرهنگی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند

مساجد قرارگاه‌های فرهنگی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند
اصفهان - آیت الله سلیمانی مساجد را قرارگاه‌های فرهنگی در هر محله و منطقه دانست و بر متحول شدن فعالیت‌های مساجد تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی ظهر امروز در طرح سفیر ولایت در مسجد سجادیه خیابان امام خمینی (ره) این شهرستان، گفت: بعد از دفاع مقدس مساجد تنها برای اقامه نماز جماعت فعال بود، اما با شیوع کرونا و رزمایش کمک‌های مومنانه سبب شد تا باردیگر مساجد فعال شود.

وی به لزوم فعالیت‌های مستمر روزانه مساجد اشاره کرد و با بیان اینکه تنها برخی از مساجد برای اقامه سه نوبت نماز فعال هستند، افزود: فعالیت مهم فرهنگی باید به مساجد آورده شود و مساجد را تبدیل به فعالیت‌های فرهنگی کرد.

آیت الله سلیمانی مساجد را قرارگاه‌های فرهنگی در هر محله و منطقه دانست و اظهار داشت: فعال شدن مساجد در گرو فعالیت امام جماعت، هیأت امنا، پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی مساجد است.

وی برمتحول شدن فعالیت‌های مساجد تأکید کرد و با اشاره به اینکه رسیدگی به امور و نیازمندی‌های پیرامون مساجد به وسعت چهل خانه از چهار جهت مسجد باید رعایت شود، گفت: امروز به استاندارد‌های که دین برای مساجد تعریف کرده است توجه نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: رعایت فواصل مساجد با یکدیگر و آمار جمعیت تحت پوشش مسجد باید در نظر گرفته شود و از ساخت مساجد نزدیک به یکدیگر جلوگیری شود تا جمعیت بیشتری را برای رونق مساجد تحت پوشش قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه کار‌های بر زمین مانده فراوانی در برخی از مناطق وجود دارد، افزود: به جای ساخت مساجد متعدد در یک محل باید به نیاز‌های ضروری از جمله ساخت درمانگاه و دیگر مراکز مورد نیاز مردم توجه شود.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه مسجد باید هویت خودش را پیدا کند، عنوان کرد: از نیرو‌های بازنشسته فرهنگی و غیر فرهنگی هرمحل برای برگزاری کلاس‌های آموزشی استفاده شود تا از این طریق زکات علم نیز داده شود.

وی افزود: تنها امام جماعت و هیات امنای مساجد نباید نسبت به مساجد احساس وظیفه کنند، بلکه هرکس در هر شغل و حرفه‌ای که فعالیت دارد باید نسبت به مسجد احساس وظیفه داشته باشد.

به گفته وی خواسته‌های مردمی، مطالبات مردمی، پیشنهادات مردمی و رهنمود‌های مردم محل در مساجد باید مورد توجه قرار داشته باشد.

آیت الله سلیمانی برگزاری طرح سفیر ولایت در مساجد کاشان را طرح قابل توجه و ارزشمندی دانست و با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این طرح گفت: حضور مسؤولان در جمع مردم می‌تواند حلقه اتصال بین مسؤولان و مردم و حل مشکلات مردم باشد.

وی ایجاد صندوق خیریه و صندوق‌های قرض الحسنه برای نیازمندان محدود مسجد، کانون‌های ورزشی، فرهنگی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، اعتقادی و اخلاقی در مساجد را حائز اهمیت دانست و گفت: مساجدی که فقط برای اقامه نماز فعال می‌شوند و بعد از آن تعطیل می‌شود مسجد نیست و چنین مساجدی اگر از ظرفیت آن به درستی استفاده نشود از ما شکایت می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: مساجد مردمی هستند و از طریق مردم خیر اداره می‌شوند و جوانان نقش محوری در مساجد دارند./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات