۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۸۴۰۹۱
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

ارتقای امنیت اجتماعی هدف اساسی تشریع حجاب است

ارتقای امنیت اجتماعی هدف اساسی تشریع حجاب است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: قرآن، حجاب را از مصادیق مهم تحقق، بقا و ارتقای امنیت اجتماعی می‌داند و امنیت اجتماعی، هدف اساسی تشریع حجاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با مسؤولان فرهنگی استان، با اشاره به کارکردهای اجتماعی عفاف و حجاب در قرآن، اظهار کرد: همان‌طور که از ضمائر جمع در آیات مربوط به عفاف و حجاب نیز قابل استنباط است، تبیین حکمت‌های پوشش اسلامی عمدتاً رویکردی اجتماعی دارد که لازمه تحقق آن در جامعه، رعایت آن توسط افراد جامعه است.

وی افزود: از این جهت پوشش اسلامی تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست بلکه دارای کارکرد اجتماعی و از آن جمله تأمین امنیت اجتماعی نیز هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اضافه کرد: فرهنگ عفاف و حجاب با تأثیر مستقیم و یا غیرمستقیم در ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه، تعدیل و مدیریت صحیح غرایز، پاسداشت فضائل و ارزش‌های انسانی مانند عفت، حیا، غیرت و... امنیت اجتماعی را ارتقا می‌دهد.

وی حفظ جایگاه الهی و نقش حقیقی و حیاتی زن در جامعه، تحکیم مقدس‌ترین نهاد اجتماعی یعنی نهاد خانواده، پاکی نسل‌ها، فرو کاستن و مهار آمار فزاینده طلاق، ارتقای محسوس هویت و معنویت در جامعه، مصونیت جامعه از بروز و ظهور فساد مختلف با پیشگیری کرامت محور از تهییج و فوران هیجانات غیر لازم و پیشگیری از بروز امراض جسمانی و روانی را از دیگر کارکردهای حجاب و عفاف در جامعه برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری خاطرنشان کرد: ایجاد تمهیدات لازم برای حضور امن و سالم بانوان در جامعه و نقش‌آفرینی‌های مثبت و اثربخش در تحقق آرمان‌های فاخر اجتماعی، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و جلوگیری از مرعوبیت فکری و فرهنگی جامعه در مواجه با سبک زندگی غربی از دیگر مواردی است که به‌واسطه اهتمام به حجاب و عفاف در جامعه به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: تأثیرگذاری حجاب و عفاف در اصلاح الگوی مصرف در استفاده از کالاهای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی، کاهش چشمگیر بزه، جرائم، ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی در غالب ابعاد، استحکام جوامع اسلامی در برابر نفوذ بیگانگان و... از دیگر مواردی است که زمینه‌های پایداری امنیت اجتماعی را فراهم می‌سازد.

امام‌جمعه بجنورد گفت: ازاین‌رو می‌بینیم خدای متعال پس از امر به پوشش می‌فرماید: «ذَلِک أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» و تأکید می‌کند این کار برای اینکه زنان به عفت شناخته شوند و در امنیت باشند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، بهتر است.

وی افزود: بنابراین قرآن، حجاب را از مصادیق مهم تحقق، بقا و ارتقای امنیت اجتماعی می‌داند و امنیت اجتماعی، هدف اساسی تشریع حجاب است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات