۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۸۴۱۷۲

دبیر سیزدهمین جشنواره علامه حلی مشخص شد

دبیر سیزدهمین جشنواره علامه حلی مشخص شد
در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی، دبیر سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی انتخاب شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جلسه شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی با حضور اعضای این شورا و در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی با رأی گیری اعضای شورا به عنوان دبیر سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی انتخاب شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه،‌در این نشست گفت: بحمدالله دوره دوازدهم جشنواره علامه حلی در قالب های مختلف استانی و سراسری با حضور خواهران و برادران برگزار شد؛ خوشبختانه رقابت ها در استان ها به خوبی شکل گرفت و از منتخبین نیز تقدیر به عمل آمد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر برنامه های مختلف آموزشی در حوزه پژوهش داریم.

وی گفت: جشنواره مدرسه ای و توسعه آن افق پیش روی ماست و امسال می خواهیم آمار مدارسی که جشنواره علامه حلی در آن ها برگزار می شود افزایش داشته باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی تصریح کرد: آسیب شناسی جریان کلان جشنواره علامه حلی به جهت ارتقای سطح آن یکی دیگر از مطالبات شورای سیاست گذاری این جشنواره از دبیرخانه آن می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: هدف اصلی جشنواره علامه حلی توسعه و ترویج امر پژوهش در حوزه های علمیه است؛ تقدیر از دبیرخانه های نمونه نیز که جدیداً به برنامه های این جشنواره افزوده شده با همین اهداف می باشد.

خانم فاطمه کبری متولیان نایب رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی در این جلسه ضمن اظهار امیدواری برای حضور پررنگ تر طلاب در این جشنواره گفت: از آنجا که جشنواره علامه حلی یک پدیده کشوری است می بایست در دو شاخص پژوهشگری و مدیریت پژوهش آن را مورد بررسی قرار دهیم تا روز به روز ارتقا پیدا کند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور خاطرنشان کرد: در سال های قبل وقتی آثار به دبیرخانه مرکزی قم می آمد هردو ارزیاب از همین دبیرخانه بود؛ اما در دوره گذشته ارزیاب اول، ارزیابی بود که از طرف دبیرخانه استان تعیین می شد؛ این نشان دهنده اعتمادی می باشد که در به حوزه های استانی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی سپس به ایراد سخن پرداخت و گفت: در دوره دوازدهم سعی کردیم آیین نامه ها را ابصورت دقیق‌تر اجرا کنیم و علی رغم وجود بیماری کرونا توانستیم جلسات گروه های ارزیابی را به صورت جدی برگزار نماییم.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی تصریح کرد: در هر دوره ای باید گروه های جشنواره شکل بگیرند؛ مسئله ای که در این زمینه مهم است توانمندی فرد مدیر گروه می باشد؛ مدیر می تواند از خواهران و یا برادران باشد.

وی افزود: جشنواره علامه حلی در سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کرد؛ در دوره های اول فقط با همکاری چند استان این جشنواره را برگزار کردیم؛ اما در سال های اخیر در تمام استان جشنواره علامه حلی در حال برگزاری است.

مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: تلاش ما این است که رویداد علمی جشنواره علامه حلی را در تمام مدارس کشور شاهد باشیم.

معارفی مدیرکل پژوهش های عمومی حوزه های علمیه خواهران در ادامه گفت: بحث یکسان سازی ارزیابی ها را مهم می دانم؛ باید به سمتی برویم که تتبع در مسائل روز را به عنوان بخش ویژه داشته باشیم.

وی افزود: باید پیگیر به کار گیری و حمایت برگزیدگان ادوار مختلف جشنواره باشیم تا این عزیزان بتوانند نقش آفرینی کنند.

معارفی افزود: انتقال تجربیات و تجربه نگاری ها بسیار مهم است؛ نباید از این موضوع غفلت شود؛ می بایست تجربیات سه دبیرخانه نمونه کشور در اختیار سایر دبیرخانه ها قرار گیرد تا باعث خیر و برکات زیادی شود.

حجت الاسلام یعقوب خانی دبیر سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی در استان قزوین سپس گفت: برای اینکه ما به هدف اصلی جشنواره برسیم باید به این نکته توجه کنیم که جشنواره یک فرآیند است که از نوشتن شروع می شود و به ارزیابی ها و اختتامیه منتهی می شود.

وی افزود: ما باید بر مسأله معرفی استاد راهنما دقت داشته باشیم و نقش آن ها روی مقالات را مد نظر قرار دهیم.

خانم فائزه اسکندری عضو شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی ضمن مطرح کردن پیشنهاد ثبت و بررسی مسائل گوناگون این جشنواره در قالب تجربه نگاری گفت: پیشنهاد می کنم در قالب تجربه نگاری به عنوان اولین گام در ترسیم مدل مدیریت دانش در حوزه های علمیه اقدامات آموزشی، زیرساخت های پژوهشی، اقدامات تشویقی و اقدامات پژوهشی به ثبت و بررسی برسند.

اسکندری افزود: طرح پژوهش سراها می تواند طرح خوبی برای ترویج امر پژوهش باشد؛ در حال حاضر در حوزه های علمیه خواهران طرح «تالار محققان» را در دست اقدام داریم.

حجت الاسلام هاشمی دبیر دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی در استان قزوین در ادامه این نشست گفت: آموزش بدون پژوهش کامل نیست؛ پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

وی افزود: نیاز است که برای این جشنواره در هر استان مسیر پیموده شده ثبت و بررسی گردد.

حجت الاسلام هاشمی گفت: در استان قزوین هیچ طلبه ای نیست که نام جشنواره علامه حلی را نشنیده باشد.

وی ادامه داد: برای برگزاری جشنواره یکصد گام عملی در استان ها برداشته می شود و نیاز است اینها همه مورد تجربه نگاری قرار گیرند.

خانم سمیه احمدی دبیر دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی در استان هرمزگان سپس گفت: نگاه ما فراتر از این بود که فقط به حوزه علمیه خواهران توجه داشته باشیم؛ ما ارتباطات خیلی خوبی با حوزه علمیه برادران استان هرمزگان برقرار نموده ایم.

وی افزود: در مورد استان های محروم عدالت آموزشی آن گونه که باید رعایت نمی شود.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی در استان هرمزگان تصریح کرد: ۴۳۹ اثر در استان هرمزگان تولید که از بین آن ها ۲۳ اثر به دبیرخانه مرکزی جشنواره ارسال شد.

حجت الاسلام خیراندیش دبیر سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی در استان هرمزگان در این نشست ضمن اشاره به مشکلات زیرساختی حوزه علمیه استان هرمزگان گفت: جشنواره علامه حلی علاوه بر اینکه سبب رقابت علمی طلاب شده همکاری و هم افزایی بین حوزه های علمیه خواهران و برادران را نیز به دنبال داشته است.

در این نشست دبیرخانه های جشنواره علامه حلی در استان های قزوین، هرمزگان و اصفهان به عنوان سه دبیرخانه نمونه دوازدهمین دوره این جشنواره مورد تقدیر واقع شدند.

ارسال نظرات