۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۸۴۳۴۷

آپارتمان هایی که مانتوی جلو باز می پوشند

آپارتمان هایی که مانتوی جلو باز می پوشند
اسلام عزیز جلوه گری در فضای عمومی را نهی کرده، خواه نمایش بازوی پاورلیفتینگی برادری باشد، خواه نمایش گیسوی خواهری و خواه تفاخر به داشته های ظاهری زودگذر در نمای معماری.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چند روز پیش کاشان بودم، شهری که گفته می شود ۸۰۰ خانه ی تاریخی دارد. معروف ترینشان هم خانۀ طباطبایی است با گچبری های شگفت انگیز و خانه بروجردی با نقاشی های بینظیر، نکته بسیار قابل توجه، دیوار کاملا گِلی این خانه های فوق زیبا است که در نهایت سادگی و با تواضع دور خانه را احاطه کرده است، اینکه می گوییم دنبالۀ اجتماعی دین، دقیقا منظورمان همین است.

قرآن کریم در آیه ۸۸ سوره حجر، گزاره ای جامعه ساز و بنیادین مطرح می کند و از مومنین می خواهد تا چشم به داشته های همدیگر ندوزند، حال نگاه سنتی در تحقق اسلام، به تبلیغ این خواستۀ بنیادین اکتفا می کند اما نگاه نظام ساز، این خواستۀ قرآنی را امتداد می بخشد، به متن زندگی مردم می آورد و آن را در بسیاری از جاها از جمله معماری ظاهر می کند. یعنی بیرون خانه را به نحوی می سازد که اساسا حسرت دلی را برنینگیزد و چشمی را به دنبال خویش نکشاند حتی اگر پای منبری هم ننشسته و آن اصل قرآنی و تربیتی هم به گوشش نرسیده باشد.

دقیقا برخلاف آنچه که در نمای بیرونی و ضد قرآنی معماری های کنونی می بینیم! اسلام عزیز جلوه گری در فضای عمومی را نهی کرده، خواه نمایش بازوی پاورلیفتینگی برادری باشد، خواه نمایش گیسوی خواهری و خواه تفاخر به داشته های ظاهری زودگذر در نمای معماری، فَكُلّها هَباءً مَنْثورا(سوره فرقان آیه ۳۰).

باید دانست که تربیت و هدایت اسلامی، خانه اسلامی می خواهد که حداقل ده دسته اختلاف با آپارتمان های عشوه گر کنونی دارد!

ارسال نظرات