۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۸۴۴۱۳

بهترين ازدواج، آسان ترين ازدواج

بهترين ازدواج، آسان ترين ازدواج
امروز جوان قهرمان کسی ست که در آداب و رسوم غلط ازدواج از جامعه تبعیت نکند و به اصطلاح بر خلاف جریان آب شنا کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حسن روحانی مبلغ و فعال فرهنگی در یادداشتی به ازدواج آسان و الگوگیری از ازدواج امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما پرداخت.

آقا پسری که می خواهد ازدواج کند علاوه بر هزینه رفت و آمدها، باید برای هر بار خواستگاری دسته گل و شیرینی خریداری کند، اگر به سلامتی، عروس خانم بله بگوید به جای شادی و شعف باید دل نگران خرید حلقه ازدواج، سرویس طلا و دسته گل عروس باشد، به جای آرامش باید دغدغه اش خرید یا خدایی ناکرده اجاره مسکن باشد، باید خود را برای هزینه های تزیین گل ماشین عروس و تالار عروسی آماده کند. این ها همه بر فرض آن است که خانواده دختر به این جوان که شاید سربازی هم نرفته است و شغل ثابتِ پردرآمد ندارد، جواب مثبت داده باشند که خیلی بعید به نظر می رسد.

پدر دختر خانمی هم که می خواهد ازدواج کند باید ماهانه درآمدش چقدر باشد و قدرت پس انداز چه مقدار در ماه را داشته باشد که بتواند هزینه جهیزیه و مراسم عقد خیلی معمولی را پرداخت کند؟

طبیعتا با این فشارهایی که به دختر و پسر همچنین به خانواده ها وارد می شود، این دو کبوتری که حداقل باید چند سال اول زندگی مشترک را با طعم عشق و آرامش حقیقی آغاز کنند، به جای آن، روزهای پرچالش و التهاب آوری را خواهند داشت و اگر بتوانند به سختی، سال های اول را به خیر و خوشی طی کنند، دست به هنر بزرگی زده اند که در واقعیت خیلی ها این امکان براشون محقق نمی شود و در همان سال های اولیه از یکدیگر جدا می شوند.

امروز اگر از بسیاری از جوان ها سوال شود چرا خرید حلقه واجب است، چرا جهیزیه باید توسط خانواده عروس تهیه شود، چرا مراسم عروسی را داماد برگزار می کند و چرا مراسم عروس کشان برگزار می شود، اظهار بی اطلاعی کرده و لابد می گویند چون همه انجام می دهند پس بنده هم، باید انجام بدهم.

در علوم امروزی، دانشمندان غربی انسان ها را از اینکه رفتار گله ای داشته باشند، نهی می کنند. رفتار گله ای یعنی انسان کاری را بدون پشتوانه فکری و بدون برنامه ریزی قبلی و صِرف تبعیت از اکثریت افراد جامعه انجام دهد، شبیه رفتار حیوانات در گله که به هر سمتی بدون فکر و دلیل حرکت می کنند.

جالب آنکه در قرآن بارها و بارها تبعیت از رفتار اکثریت مردم، بدون پشتوانه فکری و علمی نهی شده است بدین معنا که اگر کسی بگوید من به مراسم های عروسی تن خواهم داد چون همه آن را انجام می دهند، از این دستور قرآنی پیروی نکرده است.

جهیزیه سنگین

بنابراین امروز جوان قهرمان کسی ست که در آداب و رسوم غلط ازدواج از جامعه تبعیت نکند و به اصطلاح بر خلاف جریان آب شنا کند. او کسی است که مرعوب فشار و تحمیل ها ولو از سمت خانواده و نزدیکان نمی شود، مبارزه می کند و به ازدواج غیرآسان تن نمی دهد. او به فرمایش پیامبرش مبنی بر اینکه "بهترين ازدواج، آسان ترين آن است" عمل می نماید.

دختر قهرمانِ امروز کسی ست که در دوگانه دیدگاه جامعه که ارزش دختر را به مهریه بالا می داند و دیدگاه اسلام که دختر کم مهریه را بهترین می داند، دیدگاه اسلام را شجاعانه می پذیرد، او به حرف دوستانش اعتنا نمی کند که دختر هر چه خرجش بیشتر، ارجش بیشتر! بلکه او برای رسیدن به خوشبختی و آرامش راه قناعت را درپیش می گیرد.

پسر قهرمانِ امروز کسی است که می تواند با منطق و احترام خانواده خود و همسر را قانع کند که می خواهد عشق و وفاداری خود به شریک زندگی اش را با ابراز محبت و حفظ آرامش او نشان دهد نه اینکه در امور کم فایده ولخرجی و هزینه کند بی آنکه خوشبختیِ آنها با این کار تضمین شود.

اگر جامعه ما جوان قهرمان نداشته باشد، با آسیب های بزرگی دست و پنجه نرم خواهد کرد، از جمله اینکه نیاز عاطفی و جنسی جوانان از مسیر خود منحرف می گردد، روحیه یاس و ناامیدی در میان جوانان حاکم خواهد شد، بیکاری و اعتیاد در جامعه شیوع پیدا خواهد کرد و موارد بسیار دیگری که ذکر آن، نتیجه ای جز تلخ کامی بنده و شما را در پی نخواهد داشت.

در پایان اقرار می کنم جوان قهرمان بودن کار ساده ای نیست همانطور که نویسنده هم خود در مواردی اسیر رفتار گله ای شده است و نتایج شوم مبارزه نکردن با این آداب و رسوم غلط را با گوشت و پوست خود درک کرده است.

البته نقش دولت و مسئولین در ایجاد بستر ازدواج آسان را نمی توان نادیده گرفت همانطور که رئیس جمهور منتخب در وعده های پیش از انتخاباتی خود به جوانان ایران زمین قول داده اند که " شغل و مسکن از ما، ازدواج از شما!" مجلس انقلابی اگر می خواهد انقلابی باشد باید با ابزار قانون و باید و نبایدها همچون یک راهنمای حکیم عمل نماید و جامعه و مردم را از چشم توهم چشمی و تبعیت کورکورانه از سنت های غلط در امر ازدواج بازدارد. قوه قضائیه هم می تواند در برخورد با سودجویان و قانون شکنان، آرامش از دست رفته را به جامعه بازگرداند. در پایان سالروز ازدواج قانع ترین عروس ها و قهرمان ترین دامادها، حضرت زهرا و حضرت علی علیهما السلام را به جوانان قهرمان ایران زمین تبریک عرض می نمایم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
ای کاش .....
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
سلام کاش زودتر این مشکل مهریه حل شود مسولین محترم امر توجه داشته باشندکه همه ی خانواده ها به نوعی درگیر این مساله هستند متاسفانه بعضی از خانمها هدفشون از ازدواج کاسبی وگرفتن مهریه است وقیمت سکه هم روز به روز بیشتر وبیشتر میشه هر اقایی باید در زندگی به تمام خواسته های بجا ونابجای خانم تن در دهد تا همسرش مهریه را به اجرا نگذارد درست نیست که در جامعه ی اسلامی شان ومنزلت مرد زیر سوال رودبا برنامه ی فعلی هیچ مردی حاضر به ازدواج نیست وفکر می کنند ازدواج دروازه ی ورود به زندان است
0
0